سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با ماه های مشابه در  ۱۳۶ سال گذشته به عنوان گرمترین ماه به ثبت رسیده است. ناسا با انتشار داده های ماه سپتامبر از GISS مشخص کرده که ماه سپتامبر با ثبت بیشترین دمای هوا رکورد جدیدی را به خود اختصاص داده است. ثبت چنین دمایی در سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در حالی است که پیش از این سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی بیشترین دمای هوا را به ثبت رسانده بود و همانطور که در نمودار زیر نیز دیده می شود، سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی نسبت به مدت مشابه بالاترین درجه گرمای هوا را به خود اختصاص داده است.

با وجود اینکه هنوز چند ماهی تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی باقی مانده اما ناسا در خبری اعلام کرده که سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان گرم ترین سال های ثبت شده رکورد جدیدی را به خود اختصاص خواهد داد. در نمودار دیگری که در ادامه آمده و از سوی ناسا منتشر شده، می توان افزایش گرمای هوا از سال ۱۸۸۰ میلادی تا سال ۲۰۰۰ میلادی را به خوبی شاهد بود.

محققان در ادامه آورده اند: « ماه سپتامبر۲۰۱۶ میلادی در حالی به عنوان گرم ترین ماه به ثبت رسیده که ماه جولای ۲۰۱۶ نیز رکورد دار گرم ترین ماه در تاریخ زمین به ثبت رسیده بود. اکنون ماه سپتامبر نیز به ماه جولای پیوسته تا سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از پیش قابل توجه باشد.»

محققان ناسا معتقدند افزایش دما را می توان به دلیل وقوع پدیده هایی مانند ال نینو دانست اما نمی توان پیش بینی کرد که چنین روندی در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز ادامه خواهد داشت.