معصومه ابتکار پیش از ظهر امروز در صحبت‌های خود در مجلس شورای اسلامی در دفاع از لایحه هوای پاک اظهار کرد: لایحه «هوای پاک» بر اساس سیاست‌های کلی نظام در محیط زیست تنظیم شده است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی تقریبا بعد از یک سال به این سیاست‌های کلی پاسخ داد؛ موضوع آلودگی هوا، تمام مردم ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ابتکار تصریح کرد: کشور به دلایل طبیعی و عوارضی مثل گرد و غبار و دلایل صنعتی و شهری، بخش عمده جمعیت‌اش در معرض آلودگی هوا قرار دارد.

وی تصویب این لایحه را باعث اقتدار و توجه کشور نسبت به موضوعات محیط زیست و سلامت دانست و خاطرنشان کرد: تصویب این لایحه نه تنها تاثیرات گسترده داخلی برای مردم دارد بلکه دارای یک پیام بین‌المللی از طرف ایران به جامعه جهانی است.

رئیس سازمان محیط زیست یادآور شد: تعدادی از مواد این لایحه تنفیذی است یعنی حدود 20 سال پیش قوانینی راجع به آلودگی هوا وجود داشته که ما باید آنها را روزآمد کنیم.

ابتکار افزود: بعضی از موارد آلودگی هوا مثل گرد و غبار به عنوان یک مسئله مهم، جزء مشکلات جدید است و اگر دارای قانونی در این رابطه باشیم، بهتر می‌توانیم به این مشکل رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه این لایحه به صنایع کشور آسیب نمی‌زند، تصریح کرد: این لایحه در راستای اقتصاد مقاومتی تنظیم شده است؛ این لایحه با توجه به این موضوع که صنایع ما اگر در بحث مربوط به انرژی و آلودگی هوا روزآمد شوند، مصرف انرژی خود را می‌توانند تنظیم کنند به کاهش هزینه جاری صنایع می‌پردازد.

ابتکار با بیان اینکه این لایحه هیچ مشکلی برای صنایع ایجاد نمی‌کند بلکه این لایحه به تولید و اشتغال و سلامت کمک می‌کند، گفت: ممیزی انرژی، نخستین ثمره‌اش برای صنایع و سپس برای مردم مناطق صنعتی است.

وی درباره هدر نرفتن منابع با تصویب این لایحه اظهار کرد: اگر ما بر اساس این قانون فقط الگوی مصرف سوخت را اصلاح کنیم، باعث صرفه‌جویی در به هدر رفتن منابع می‌شویم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه با تصویب این لایحه خسارت کمتری به مردم کشور وارد می‌شود، خاطر‌نشان کرد: ما در سال 82 مطالعه‌ای در زمینه محیط زیست داشتیم که نشان می‌داد مردم کشوراز طریق آلودگی هوا سالانه 9 میلیارد دلار خسارت می‌بینند؛ به قیمت امروزی حدود 30 میلیار دلار خسارت می‌بینیم که آن زمان بحث گرد و غبار هم مطرح نبوده است.

وی با اشاره به مصرف بیش از استاندارد جهانی انرژی در کشور تصریح کرد: در بحث انرژی، 9 برابر استاندارد دنیا بیشتر مصرف می‌کنیم و این مصرف بیش از استاندارد جهانی علاوه بر هدر دادن منابع ملی، باعث آلودگی هوا و تولید گاز گلخانه‌ای می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: این مصرف بیش از حد سهم کشور را در تولید گاز گلخانه‌ای بالا می‌برد.

ابتکار با بیان اینکه این لایحه با همکاری تمام دستگاههای اجرایی و وزارتخانه‌های دولت تنظیم شده است، گفت: یک طرف این لایحه بحث محیط زیست و در طرف دیگر بحث بهداشت و اقتصاد مطرح است.

وی اذعان کرد: امیدوارم با یک رای قوی بتوانیم شاهد تصویب این لایحه بسیار مترقی و هم راستا با سیاست‌های کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری باشیم.

کلیات لایحه«هوای پاک» امروز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.