کارکنان سایپا می گویند حدود 150 درخت در ماه های اخیر در این کارخانه قطع شده و مسئولین این کارخانه مشغول خشکاندن ریشه های درختان مجموعه اند.

به گفته کارکنان سایپا، مدیر منابع انسانی که می گفت "فضای کارخانه شبیه به امامزاده شده"، به اداره رفاه دستور قطع درختان را داد و اداره رفاه در گام اول حدود 10 درخت را قطع کرد که با اعتراض برخی کارگران روبرو شد؛ اعتراضهایی که ثمری نداشت و اداره رفاه همچنان به قطع درختان ادامه داد و در مدت 5 هفته حدود 150 درخت را در سطح کارخانه قطع کرد و تنه های بریده شده را در محل ساختمان نیمه کاره سایپا یعنی سالن شماره 3 پنهان کرد.

کارگران سایپا هم که اعتراض داخلی را بی فایده دیدند دست به دامان بازرسی شهرداری منطقه 21 تهران شدند. اقدامی که باعث شد سروکله بازرسان شهرداری در شرکت سایپا پیدا شود.

در مراجعه اولیه بازرسان شهرداری موفق به ورود به شرکت نشدند. دومین بار بازرسان با مجوز وارد شرکت شده و از درختان قطع شده بازدید کردند.

پس از خروج بازرسان شهرداری از سایپا، اداره رفاه تلاش خود برای نابود کردن آثار قطع درختان را آغاز کرد. ابتدا روی تنه های باقی مانده در زمین خاک ریختتند. در مرحله بعد اطراف درختان شمشاد کاری کردند تا تنه های بریده شده مشخص نباشد. پس از این اقدامات، سه هفته پیش از کارکنان پیرامون خواستند دو روز اداره نیایند و در این دو روز ریشه های برخی درختان را از خاک درآوردند. پس از این، تلاش برای خارج کردن کنده های درخت را در دستور کار قرار دادند و دیشب در فاصله ساعت 12 شب تا 4 صبح پنجشنبه هجدهم شهریور تنه های بی جان درختان را از مجموعه خارج کردند.

تلاش های این خودروساز برای پاک کردن آثار قطع درختان در این نقطه به پایان نرسید. همزمان، مدیران سایپا درخواست خرید 4 کامیون نمک را دادند تا با ریختن آنها روی خاک درختان قطع شده، وانمود کنند که نفوذ نمک به زمین های محل کارخانه موجب خشک شدن درختان شده؛ اقدامی که موجب از بین رفتن دیگر گیاهان موجود در این محدوده می شود. 

البته این شرکت برای اینکه این اقدام خود را بی سروصدا عملی کند، پنجشنبه هجدهم شهریور ادارات نزدیک به محدوده را تعطیل کرد تا کارگران و کارکنان از این موضوع مطلع نشوند. شنیده هاحاکی است شهرداری منطقه 21 تهران از موضوع باخبر است؛ ولی هنوز معلوم نیست با این مسئله چگونه برخورد خواهد کرد.

شنیده ها حاکی است شرکت سایپا با دخالت دادن ح.ف مدیرکل سابق روابط عمومی این شرکت و رئیس فعلی حوزه ریاست یک رسانه بزرگ، تلاش کرده از رسانه ای شدن این خبر جلوگیری کند. همزمان، پیگیری کارکنان سایپا با سایر خبرگزاریها نظیر فارس و تسنیم برای درج این خبر، با جواب منفی یا وعده های عمل نشده مواجه شده است.

محل پنهان کردن تنه های درختان قطع شده در ساختمان نیمه ساخته سایپا. تعدادی از این تنه ها شبانه از شرکت خارج شده و کیسه های نمک جایگزین آنها شده

قطع ۱۵۰ درخت در شرکت سایپا

قطع ۱۵۰ درخت در سایپا بدون مجوز شهرداری

محل پنهان کردن تنه های درختان قطع شده در ساختمان نیمه ساخته سایپا. تعدادی از این تنه ها شبانه از شرکت خارج شده و کیسه های نمک جایگزین آنها شده

سایپا شهرداری درخت

گلایه‌اى که باید بکنم از مجموع مسئولینِ مرتبط، این است که ما اینجا دانه دانه درخت میکاریم، اما صدها صدها و هزارها درخت در جاهایى که نباید قطع شود، بی جهت قطع می شود (15 اسفند 91)