حسن قاضی زاده هاشمى وزیر بهداشت در سیزدهمین بزرگداشت پیوند اعضا که امشب در برج میلاد برگزار شد، بیان کرد: خوشبختانه پیشرفت هاى علمى موجب زنده ماندن بسیارى از افراد در جهان به کمک پیوند اعضا مى شود که ایران نیز با تاخیر از سال ٦٣ روند پیوند اعضا را نیز آغاز کرد و امروز با افتخار از سرآمدترین کشورهاى جهان و پیشرفته ترین کشور در منطقه از لحاظ فراهم آورى اعضا است.

 

وى ادامه داد: سالانه ٤٣ هزار پیوند کلیه، ٨٠٠ مورد پیوند قلب، ١٣٣ مورد پیوند ریه، هشت هزار مورد مغز استخوان و ٥هزار مورد پیوند چشم صورت مى گیرد که باید از مراجع تشکر کنم زیرا تاکنون هیچ کشور اسلامى به جز ایران مجوز پیوند اعضا را صادر نکرده است.

 

وزیر بهداشت اقدامات موثر دولت تدبیر و امید را اینگونه عنوان کرد: تشکیل شورای عالى پیوند، تشکیل شبکه ملى اهداکننده و راه اندازى ٥٠ مرکز فراهم آورى اعضا از اقدامات موثر این دولت بود که اگر قرار باشد پیوند اعضا در کشور صورت نگیرد، یک میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار هزینه در بر دارد.

 

وى یادآور شد: ٥٥ درصد کلیه ها برای پیوند برخلاف گذشته از مرگ مغزى تامین مى شود اما اهدای عضو هنوز به دلیل عدم فرهنگسازى  به میزان مطلوب نرسیده و یک عده همچنان به خرید و فروش کلیه اقدام مى کنند.

 

در ادامه این مراسم اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور گفت: پیوند عضو کار خداپسندانه ای است که صرفا به حیات زیستی مربوط نمی شود بلکه حیات اخلاقی جامعه نیز احیا و حیات معنوی تقویت می شود.

 

معاون اول رییس جمهور بیان کرد: یکی از مهمترین مسائلی که جامعه نسبت به آینده خود نگران است، نگرانی هایی در خصوص رشد برخی بیماری ها مانند مزمن، صعب العلاج و رشد حوادث و جاده ای است.

 

جهانگیری افزود: برخی از شاخص ها پزشکی ایران که با آمارهای جهان اولی ها و کشورهای توسعه یافته برابری می کند نشان از پیشرفت کشور دارد که طی ١٠ سال اخیر، پیوند اعضا از پنج درصد به هفتاد درصد رسیده و رشد چشمگیری داشته است. 

 

گفتنی است؛ در انتهای این مراسم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پیشکسوتان عرصه پیوند تقدیر به عمل آورد.