عروق کرونر، عروق خون رسان به عضله قلب است البته ممکن است درد قلبی منشأ دیگری هم داشته باشد مثلا به علت التهاب جدار خارجی قلب باشد، یعنی به علت پریکاردیت. دردهای کرونری اهمیت زیادی دارد.

خصوصیات دردهای آنژینی (کرونری) کدام است؟

این دردها چند خاصیت دارند که اگر این خاصیت‌ها با هم باشند به نفع این دردها هستند. این دردها موقع فعالیت ایجاد می‌شود؛ مثلا هنگام بالارفتن از پله ـ دویدن ـ موقع راه رفتن ـ بار سنگین برداشتن ـ این دردها در پشت جناغ شایع‌تر روی می‌دهند. البته می‌تواند در جداره طرف چپ سینه یا طرف راست سینه هم انتشار پیدا کند. کیفیت درد گنگ و مبهم است. فرد نمی‌تواند موضعی را برای درد نشان دهد و حالت عدم راحتی و آسایش در سینه را فرد ابراز می‌کند. بیمار اظهار می‌کند سنگی را روی سینه‌ام گذاشته‌اند. البته درد در ده تا 20 دقیقه بتدریج خوب می‌شود و با استراحت یا قرص زیر زبانی بهبود می‌یابد.

دردهای آنژینی، حالت‌هایی مانند سوزن سوزن شدن یا چاقوزدن را در فرد ایجاد می‌کند؟

خیر درد آنژینی با عصبانیت ایجاد می‌شود. ممکن است به گلو، فک تحتانی و بین دو کتف انتشار یابد.

منظور از آنژین پایدار، آنژین ناپایدار چیست؟

وقتی مشخصات درد آنژینی که قبلا توضیح دادیم، یک ماه، دو ماه، چند ماه و حتی چند سال تکرار شود و موقع استراحت بهبود یابد، آنژین پایدار می‌گوییم. اما دردهایی که بتازگی اتفاق افتاده، مثلا 15 روز است دچار این دردها شده یا دردهایی که قبلا داشته و ماه‌ها طول کشیده ولی در حال حاضر شدت دردها و مدت دردها نیز افزایش یافته، آنژین ناپایدار نامیده می‌شوند .

علت اهمیت دردهای آنژینی چیست؟

این دردها به علت کاهش خون‌رسانی به عضله قلب اتفاق می‌افتد و اهمیت‌شان این است اگر خون رسانی کاهش بیشتری پیدا کند، ممکن است به سکته قلبی منجر شود. البته تشخیص این که دردها مربوط به کدام بخش بدن است، فقط به عهده پزشک است. پزشک از روش‌های پاراکلینیکی مانند آنژیو گرافی، نوار قلب، تست ورزش و اکو استفاده و تشخیص قطعی را اعلام می‌کند.

دردهایی که در استراحت ایجاد می‌شوند و هنگام فعالیت وجود ندارند، چیستند ؟

این نوع دردها، دردهای قلبی نیستند. یعنی دردهای ارگانیک نیستند. اسپاسم‌های عضلانی ـ عصبی هستند. البته تشخیص نوع درد فقط به عهده پزشک است.

آیا همه دردهای قلبی منشأ کرونری دارند؟

خیر، به عنوان مثال، شلی مادرزادی دریچه میترال (پرولاپس میترال) هم دردهای قلبی غیر آنژینی ایجاد می‌کند. دردهای پرولاپس میترال، آزاردهنده است، ولی خطرناک نیست.

چه دردهایی ممکن است پشت جناغ احساس شود؟

دردهای گوارشی هم ممکن است پشت جناغ احساس شود. گفتنی است اگر یک نقطه از قلب درد بگیرد و به دست چپ انتشار پیدا کند و با نفس کشیدن تشدید شود از خصوصیات درد قلبی نیست. ضعف و تعریق (عرق سرد) و تهوع از علائم همراه دردهای آنژینی است‌. البته اگر کسی یکدفعه عرق کند و بعد از ده دقیقه تعریق تمام شود، ممکن است مربوط به قلب نباشد.

داروهای گیاهی چه تاثیری بر درمان بیماری‌های قلبی دارند؟

داروهای گیاهی اثر خاصی ندارند. روی گیاهان نمی‌شود برای درمان بیماری‌های قلبی نظر خاصی داد. من معتقد نیستم کسی برای درد قلبی دمنوش بخورد چون درد یک علامت است. این افراد باید مراجعه به پزشک داشته باشند و بررسی شوند و علت درد باید پیگیری شود. طب سنتی نسبت به داروهای گیاهی نظر بدهد.