محمدباقر قالیباف شهردار تهران در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی و مراسم تجلیل از کارمندان نمونه که امروز (شنبه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: دولت به معنی عام خودش در نظام مقدس جمهوری اسلامی جزء یکی از متعلقات ارزشمند جامعه ما است و البته در همه جوامع دولت یک نقش کلیدی، حیاتی و اساسی را برعهده دارد.

 
وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی دولت با ارزش‌تر است، چرا که دولت ما یک دولت اسلامی است.
 
شهردار تهران گفت: دولت در یک نظام اسلامی در حقیقت تمشیت تمامی امور را به دست دارد و منظور از دولت اسلامی یعنی  یک مقاومت قانونی و توانمندی ملت در مقابل نظام سلطه است.
 
قالیباف تصریح کرد:‌ امروز در حقیقت دولت اسلامی از یک طرف مسئولیت خدمت و ساماندهی به نظام اسلامی را دارد و از طرفی هم وظیفه مبارزه با نظام سلطه را به دوش می‌کشد و این وظیفه‌ای است که به برکت قرآن ماهیت دولت اسلامی است.
 
وی افزود: بنابراین بر اساس ماهیت دولت اسلامی می‌گوییم که این دولت ارزشمند است.
 
شهردار تهران گفت: واقعیت این است که جوامعی که تاکنون توانستند پیروز و موفق شوند و اهداف خود را محقق کنند، دولت‌های موفق داشتند که پیروزی آنها در سایه تلاش و پشتکار و اقدام و عمل است.
 
قالیباف تصریح کرد: زمانی که تلاش و پشتکار در یک جامعه در رأس دولت و جامعه قرار گیرد و در جامعه به عنوان یک فضیلت و ارزش اجتماعی به‌ آن توجه شود، آن زمان موفقیت حاصل خواهد شد و جامعه به رفاه و رشد لازم در ابعاد مادی و معنوی خود خواهد رسید.
 
شهردار تهران افزود: این پشتکار و تلاش و در حقیقت فلسفه بنیادین انقلاب اسلامی همان کار فکری است.
 
قالیباف تصریح کرد:‌  همانطور که در سال قبل تأکید کردم کار و تلاش جوهر حیات بشری  است و نشاط جامعه، زندگی و فرد در گرو تلاش او است.
 
وی افزود: شأن افراد محصول جدیت آنها در انجام کارشان است و نه به جایی که در آن ایستاده‌اند، در حقیقت کار و تلاش افراد در زندگی شخصی، اجتماعی و جایگاه حقوقی آنها تعیین کننده است و از این جهت کار و تلاش یک فضیلت محسوب می‌شود.
 
شهردار تهران گفت:‌ در حقیقت به عنوان وظیفه انقلابی باید آرمان‌های انقلاب را به واقعیت تبدیل کنیم که این امر در گرو تلاش و پشتکاری است که باید در این مسیر انجام دهیم.
 
قالیباف تصریح کرد: منظور از انقلاب‌گری در حقیقت همان جدی‌گری و جدی بودن در کار است که براساس تأکیدات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در ترسیم چهره دشمنان نظام و به گفته وی مبارزه با آمریکا چیزی جز کار نیست، پس اگر بگوییم انقلابی‌گری کار جهادی است اشتباه نکرده‌ایم.
 
وی افزود: بر اساس تجربه، علم اصلاح نظام اداری و اجرایی ما را می‌تواند در انجام بهتر کارها یاری کند.
 
شهردار تهران گفت: همیشه تأکید من بر خوب کار کردن و کار خوب انجام دادن است و اینجاست که اهمیت و نقش نیروی انسانی در کار خود را نشان می‌دهد.
 
قالیباف تصریح کرد:‌ بعضی از بی‌عدالتی ها با عث دلشکستگی ما می‌شود مثل بحث حقوق‌های نجومی  که خوشبختانه به لطف خدا ما حتی یک مورد از این فیش‌های حقوقی نجومی را نداشتیم، ولی از این کار در مجموعه کشور مشاهده شده و اثرات سویی را بر مردم گذاشته است و حتما مردم برای کسانی که سوءاستفاده کردند و کسانی که صادقانه خدمت کرده‌اند،تفاوت قائل هستند.
 

وی افزود: اگر یک سازمان بخواهد باعث شکوه و افتخار در جامعه شود، باید به منابع و نیروی انسانی خود و نه به امکانات، ابزار و ساختمان تکیه کند.

شهردار تهران گفت: اگر نظام اداری و اجرایی ما دچار اشکال باشد و ناکارآمد به شمار آید، هم منابع و هم فرصت‌ها را از بین خواهد برد و هم نیروهای خلاق ما را  از انجام یک کار درست بازخواهد داشت.

قالیباف تصریح کرد:‌ اصلاح یک نظام اداری و اجرایی در گرو  همت، تلاش و اخلاص کسانی که در آن مجموعه فعالیت می‌کنند، است.

وی افزود: با تمام نارسایی‌ها، سختی‌ها و مشکلات، اقرار می‌کنیم که هنوز نتوانسته‌ایم یک نظام قابل قبول برای نظام جمهوری اسلامی باشیم، ولی خوشبختانه امروز کارنامه شهرداری تهران به همت نیروی پرتلاش خود کارنامه‌ای با افتخار و باشکوه است و ما هم به این تلاش و صداقت افتخار می‌کنیم.

شهردار تهران گفت: باید مراقب باشیم که کج‌کاری‌هایی مثل فیش‌های حقوقی نجومی در کار شهرداری رخنه نکند و بر همین اساس منابع انسانی برای مدیریت شهری اهمیت دارد.

قالیباف تصریح کرد: اگر ما مدیرت منابع انسانی را راه‌اندازی کرده‌ایم به دلیل اهمیت بحث منابع انسانی در شهرداری است که به طور شبانه‌روزی بیش از 50هزار نفر در این حوزه فعالیت می‌کنند که باید سازمان در ابعاد مختلف روحی، روانی، تقویت مسائل اندیشه و رسیدگی به مسائل مادی و رفاهی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت:‌در حوزه مسائل رفاهی همه مکلفیم 2 نکته را رعایت کنیم، آنهایی که اختیار دارند و در شهرداری تصمیم‌گیری می‌کنند باید عدالت را رعایت کنند و کسانی که از این امکان بهره‌مند هستند نیز باید قناعت را سرلوحه خود قرار دهند.

شهردار تهران گفت:‌ اگر در هر سازمان عدالت و قناعت رعایت شود، آنجا به آسایش و آرامش خواهد رسید و اگر رعایت نشود شاید به آسایش برسد ولی به آرامش نخواهند رسید.

قالیباف تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی در سازمان و شهرداری تعدد تشکل‌هایی است که کار منابع انسانی در شهرداری تهران و حوزه مدیریت شهری انجام می‌دهد.

وی افزود: بر این اساس یک عده به طور قانونی در حوزه نیرو‌های قراردادی فعالیت می‌کنند، اما در حوزه حقوق و مزایا هیچ تغییر و اتفاقی برای آنها نمی‌افتد، جز اینکه هزینه شهرداری‌ها زیاد می‌شود و یک ناامنی شغلی را در شهرداری ایجاد می کند.

شهردار تهران گفت:‌ بیش از 95درصد از مراجعین و مردم به شهرداری در رابطه به اشتغال مسئله دارند.

وی افزود: تنها کاری که شاید ما برای همکاران خود در شهرداری بتوانیم انجام دهیم، جمع‌آوری تعدد تشکل‌ها و یکپارچه سازی منابع انسانی است که در این حالت هیچگونه بار مالی برای ما ندارد.

قالیباف تصریح کرد:‌ ما در مجموعه شهرداری می‌توانیم افرادی را در پستهایی جایگزین کسانی که رسمی بوده‌اند و اکنون بازنشسته می‌شوند کنیم و با ضابطه و مقررات می‌توانیم تعدادی از افراد را به طور رسمی در شهرداری شاغل کنیم.

وی افزود:‌ باید عدالت را در شهرداری رعایت کنیم، چراکه هیچ هزینه‌ای برای ما ندارد و یکی دیگر از کارهای مهم در حوزه فرهنگ توجه به بخش فعالیت‌های روحی و روانی است.

شهردار تهران گفت:‌ بعد از توجه به امنیت شغلی برای کارکنان شهرداری توجه به بحث تأمین مسکن و درمان آنها مهم است.

قالیباف تصریح کرد: تأمین مسکن و هزینه‌های درمانی در بسیاری از موارد 100درصد حقوق کارمندان را به خود می‌گیرد و دراین راستا هویت و شأن همکاران مهم بوده و نه سابقه نوع خدمت آن در شهرداری، بر این اساس دیده شده بسیاری از کارمندان مجبورند تمام حقوق خود را برای تأمین هزینه درمان خود و یا یکی از اعضای خانواده‌شان صرف کنند.

وی افزود: باید در شهرداری به کسانی که چنین شرایطی دارند به طور ویژه رسیدگی شود.

شهردار تهران گفت: امروز قریب به هزار نفر در شهرداری چنین مشکلاتی دارند که باید آن‌ها را حل کنیم.

قالیباف تصریح کرد:‌ تعدادی از کارمندان بیمه شهرداری و یا بیمه تأمین اجتماعی دارند و کسانی که دارای بیمه تأمین اجتماعی هستند از قشر کارگری بوده و بسیار در مضیقه هستند که ما با صرفه‌جویی می‌توانیم در تأمین هزینه‌های درمانی آنها کمک کنیم، در حقیقت تأمین خدمات درمانی بین کارگر و کارمند برای ما فرقی نمی‌کند و باید مدیریت توسعه منابع انسانی توجه به این قشر حساس را در دستور کار خود قرار دهد.

وی گفت: مشکل تأمین مسکن از جمله مسائلی است که باید شهرداری به آن توجه کند و بر اساس پیشنهاداتی که امسال در شورای اسلامی شهر مطرح کردیم، معافیت پروانه مسکن از 20تا 30درصد افزایش پیدا کرد و قریب به 30هزار نفر در مجموعه شهرداری تهران در طول دهه گذشته توانسته‌اند از امتیاز مسکن استفاده کنند و براساس آیین‌نامه واگذاری مسکن در دولت و مصوبات شورای اسلامی این اختیار به شهرداری داده شده که چه در حوزه پروانه و چه در حوزه املاکی که شهرداری در دست دارد و مسکونی هستند، مشکل مسکن کارکنان خود را بدین وسیله حل کند.

شهردار تهران اضافه کرد:‌ امروز نزدیک به 30هزار نفر که بالغ بر 52درصد از کارکنان شهرداری را شامل می‌شوند توانسته‌اند صاحب مسکن شوند و حدود 48درصد از آنها نیز یا در نوبت هستند و یا پروانه خود را گرفته‌اند و از تخفیف برخوردار شده‌اند اما به دلیل برخی اختلافات در تعاونی‌‌‌ها هنوز مسکن خود را دریافت نکرده اند.

قالیباف تصریح کرد: بیش از 150 تعاونی در مجموعه شهرداری وجود دارد که تأکید می‌کنم در آیین نامه‌های ابلاغ شده به آنها باید اصلاحاتی صورت گیرد که کارمندان و پرسنل شهرداری در زمان رسیدن به مسکن خود دچار مشکل نشوند و اختلافات آنها باید هرچه سریعتر حل و فصل شود.

وی گفت:‌ شهرداری به عنوان یک نهاد خدمت گذار و در چارچوب مقررات برای حل مشکل مسکن و درمان کارمندان خود اقدامات لازم  را انجام داده است و هیچ مشکلی ندارد و در این راستا تحت تأثیر هیچ جوسازی قرار  نمی‌گیرد.

شهردار تهران اضافه کرد: کمتر کسی را شاید تا کنون پیدا کنید که مثل بنده در شهرداری وقت می‌گذارد و از هیچ مزایایی در شهرداری استفاده نمی‌کند، اما من برای رفاه کارمندان شهرداری، آبروی خود را می‌گذارم.

قالیباف افزود: برخی از کارکنان یا خود و یا فرزندان آنها می‌خواهند ازدواج کنند و در این زمینه تأمین اقلام اساسی زندگی با مشکل روبه‌رو هستند و نیازمند کمک می‌باشند  که شهرداری توانسته در تأمین اقلام اساسی با تأکید بر ایرانی بودن و ارزان قیمت بودن آن اقدامات مناسبی را انجام دهد.

وی گفت:‌ این افراد می‌توانند 10قلم از وسایل مورد نیاز خود را به صورت اقساط 36ماهه با گارانتی و با ضمانت حوزه منابع انسانی تأمین کنند.

شهردار تهران در پایان گفت: رزق و روزی از جانب خدا است و باید همه ما تلاش کنیم تا در زندگیمان مال حرام  و مشکوک وارد نشود، همانطور که می‌دانیم آغاز هر انحرافی در زندگی اجتماعی انسان از جایی است که پای مال حرام به زندگی باز می‌شود.