پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مسعود شایگان- احتمالاً شما هم تاکنون با رقم‌های عجیب و غریب با عنوان‌های کلی در قبض تلفن‌های همراه خود مواجه شده‌اید. رقم‌هایی که با عناوینی چون خدمات مبتنی بر محتوا به مبلغ قبض شما افزوده شده است. با این حال درباره بسیاری از افراد این عناوین مبهم اضافه شده به قبض هیچ دردی را دوا نمی‌کند چراکه نه وقت پیگیری این مسأله را دارند و نه حتی در صورت پیگیری با پاسخی روشن مواجه می‌شوند.

ماجرا از اینجا شروع شد که یکی از خوانندگان در پیامی بیان کرد: «طرح مکالمه نامحدود یکی از اپراتورها را روی سیم کارت دائمی یکی از آشنایان فعال کردم ولی در کمال تعجب در این دوره هزینه‌های پرداختی وی به شدت افزایش پیدا کرد با این حال مسأله این نبود چراکه بخش زیادی از این افزایش به خاطر عناوینی مانند خدمات مبتنی بر محتوا بود.» از طرفی در طول چند روز اخیر یکی از مجریان آشنای تلویزیون نیز با انتشار متنی اعتراض‌آمیز گفته بود: «دوستان عزیز هوشیار باشید که یکی از اپراتورها مدت بیش از یک‌سال بدون آگاهی من از دوازده هزار تومان تا سی هزار تومان در صورت‌حساب ماهانه به نام خدمات مبنی بر محتوا از بنده پول می‌گرفته تا آنکه اتفاقی متوجه شدم این پولها از حساب خیلی‌ها مثل من برداشته می‌شده و حالا موضوع چه بوده، بنده یک‌بار دویست تومان به تیم ملی کمک کردم و بار دوم به یکی از خوانندگان رأی دادم که خودکار صد و پنجاه تومن بایستی کم می‌کردند و اپراتور مذکور، بدون درخواست که آیا می‌خواهم عضو شوم بنده را خودکار عضو کرده و ماهانه این پول‌ها را دریافت می‌کرده است. عزیزان به هیچ عنوان به این شماره‌ها که اپراتور تبلیغ می‌کند جواب ندهید و حتی باز نکنید و درخواست کنید این پیامک‌ها برای شما نیاید برای آگاهی از وضعیت حسابتان به دفاتر مخابرات بروید و صورت حساب ماه‌های خود را چک کنید. توجه داشته باشید جام جهانی چند سال گذشته ولی اپراتور همواره از من پول دریافت می‌کرده و باید جوابگو باشد.»

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری نیز چندی پیش به تسنیم گفته بود: «در صورت فعال‌سازی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی از سوی مشترکان، اپراتورها باید در تمامی پیامک‌های ارسالی، هزینه خدمات و نحوه غیرفعال‌سازی را به مشترک اعلام کنند .تمامی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی باید صرفاً بین ساعات 9 صبح تا 9 شب برای مشترکان ارسال شود، گفت: در صورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتویی پیامکی این خدمات باید حداکثر تا 24 ساعت قطع شود .قطع سرویس، پیامک‌های تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل می‌شود و درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی، خریدهای الکترونیکی و ... همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود.»

اگر کاربر آشنا با اینترنت و خدمات اینترنتی و یا کاربری پیگیر مبلغ قبض خود باشید بلافاصله پس از دیدن هزینه‌ای 10 هزار تومانی در قبض 18 هزار تومانی خود که به خاطر خدمات مبتنی بر محتوا کسر شده است به سایت اپراتور مذکور خواهید رفت تا از چند و چون ماجرا با خبر شوید. پس از شکایت این خواننده با مراجعه به سایت اپراتور مذکور قسمت جزییات هزینه‌های قبض ماه گذشته رفتیم تا از نوع خدمات ارائه شده مبتنی بر محتوا خبردار شویم. با این حال در نخستین گام خبری از ارائه نوع خدمات نبود و در قسمت شرح قبض پایان دوره در توضیحات هزینه خدمات مبتنی بر محتوا صرفاً نوشته شده است: «با توجه به نوع سرویس مبالغ متفاوت است جهت اطلاعات بیشتر به وب سایت مراجعه کنید» با مراجعه به آدرس داده شده نیز اطلاعاتی خاصی نصیب مخاطب نخواهد شد چراکه آدرس مذکور همه انواع خدمات مبتنی بر محتوا را به کاربر ارائه می‌دهد و باز هم خبری از نوع خاص خدماتی که باعث ایجاد هزینه برای کاربر شده است ارائه نمی‌شود.

این بار برای مطمئن شدن درباره فعال بودن یا نبودن خدمات مبتنی بر محتوا با شماره اپراتور مذکور تماس می‌گیریم و با مراجعه به قسمت گفته شده از سرویس هوشمند این جمله را می‌شنویم که شما هیچ گونه خدمات خاصی دریافت نمی‌کنید. باز هم به سایت باز می‌گردیم و با مراجعه به قسمت خدمات من، بخش خدمات مبتنی بر محتوا را انتخاب می‌کنیم. در کمال تعجب در این قسمت نیز با این پیام مواجه می‌شویم: «مشترک گرامی، خدمات مبتنی بر محتوا برای شما فعال نمی‌باشد.»

از طرفی بخش پیامک‌های تبلیغاتی نیز در حالت غیرفعال قرار دارد. برای جستجوی بیشتر این بار به قسمت صورتحساب مراجعه کرده و در قسمت خلاصه کارکرد با انتخاب گزینه خدمات مبتنی بر محتوا در بازه زمانی قبض مذکور با صفحه‌ای سفید و بدون توضیح درباره خدمات مواجه خواهیم شد.  برخلاف برخی از اپراتورهای دیگر سایت این اپراتور قسمتی برای گفت‌وگوی آنلاین ندارد و تماس ما با شماره اعلام شده در وب سایت این اپراتور نیز بی‌نتیجه می‌ماند چراکه بر خلاف رویه معمول و گذشته این اپراتور نیز، اپراتورهای دیگر تلفن همراه هیچ کارشناسی برای پاسخگویی به سوالات مشترکان تعریف نشده است.