سید ضیاء هاشمی شامگاه یکشنبه در نشست سالانه مسئولین بسیج دانشجویی کشور در مشهد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان، اظهار کرد:در این دیدار ایشان حضور استدلالی و تبیینی تشکل انقلابی و تببین و قانونمند کردن دانشجویان را مورد توجه قرار دادند.

وی با تاکید بر افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی دانشجویان بسیجی عنوان کرد: بسیجی بودن فقط به ابراز آرمان نیست و یکی از لوازم آن بالا بودن سطح آگاهی علمی و دینی است.

معاون فرهنگی وزیر علوم اظهار کرد: ترویج گفتمان بسیجی با روش‌های منطقی و دفاع از نظام اسلامی از دیگر منویات رهبری است که دفاع عالمانه از کلیت نظام باید مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی دوام اردوهای جهادی و توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی در اندیشه و عمل را از دیگر رهنمودهای رهبر انقلاب دانست و تصریح کرد: زندگی دنیوی و آخرت باهم پیوند دارد و بدون یک افق معرفت گرایی نمی‌توان عمل لازم را انجام داد.

وی گفت: براساس گسترش تعاملات بین المللی، دانشجو باید در این راستا در فضای مجازی و حقیقی فعالیت موثر داشته باشد، هم افزایی تشکل‌های انقلابی، نگاه راهبردی به انقلاب و تفکر به آینده از دیگر رهنمودهای رهبری به دانشجویان است.

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه باید افزایش آگاهی‌های سیاسی و توسعه مخاطبان تقویت و ارتباط دانشجویان خلاق به ویژه بسیجیان با مسئولان توسعه پیدا کند، گفت: گفتگو و مفاهمه یک امر بزرگ است که باید به آن توجه شود و نباید اجازه دهیم جلسات گفت‌وگو به جلسات تقابل و معامله تبدیل شود بلکه باید جلسات با رویکرد تفاهم و تعامل برگزار شود.

هاشمی با اشاره به اینکه  بسیج دانشجویی یک تشکل انقلابی است، تصریح کرد: بسیجی بودن مستلزم ایثارگری است و جمع دانشجویان بسیجی یک سرمایه آکادمیک و موهبت محسوب می شوند.

وی با تأکید اینکه اینکه قانون رسم الخط و خط راهنما برای تعیین مسیر است گفت: قانون فصل الخطاب ما است و نقض قانون از زاویه هیچکس مورد قبول نیست لذا قانونمندی را باید ترویج دهیم، نقض قانون حرام شرعی، اشکال عقلی و تخلف اجتماعی است و ما به عنوان مجری قانون نباید نظریه پردازی کرده و یا قانون را توجیه کنیم.

هاشمی در ادامه با اشاره به قانون اردوهای دانشجویی و کنسرت در دانشگاه، اظهار کرد:  دستورالعمل اردوها در سال ۸۸ تصویب شده که طبق آن اردوهای مختلط ممنوع است، این دستورالعمل شامل اردوهای فرهنگی، علمی، صنعتی و سفرهای آموزشی است که سفرهای آموزشی که همراه با استاد انجام می شود در این دستورالعمل ها صریحا مستثنی است چرا که برخی رشته‌ها نیاز به بازدید حضوری دارد که در این مورد هر مشکلی که به وجود آمده، واکنش نشان دادیم.

وی  یادآور شد: به برگزاری هیچ اردوی مختلطی مجوز داده نمی شود، ۴۰ مورد اردوی مختلط نیز تاکنون گزارش شده که در بیرون دانشگاه و از طرف خود دانشجویان بوده، ما همواره به این موارد واکنش نشان دادیم  ولی هیچ مکانیسمی برای جلوگیری از آن نداریم.

هاشمی با تاکید بر اینکه اردوهای ضابطه‌مند مانند اردوی رضوی و راهیان نور مورد قبول است، تاکید کرد: رعایت تمامی ضوابط در  اردوها  ضروری است.

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه تغییر و اصلاح برای برگزاری اردوی علمی مربوط به معاونت آموزش است، به برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: موسیقی که در ضمن برنامه‌ها است مورد قبول است و در تمامی همایش ها وجود داشته و  موردی ندارد اما ما گفتیم اگر کنسرت‌ها به طور جداگانه برگزار شود ممنوع است.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها جلسات اعتکاف و اردوهای رضوی دانشگاه‌ها و سایر عملکردهای فرهنگی دانشگاه را انعکاس نمی‌دهند، ابراز کرد:  متاسفانه تنها به مواردی همچون  کنسرت‌ها می‌پردازند.

هاشمی با اشاره به وضعیت حجاب در دانشگاه ها، عنوان کرد: حجاب در دانشگاه وضعیت بهتری نسبت به سایر محیط‌های جامعه دارد.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش کانون های امر به معروف و نهی از منکر، یادآور شد:  در حال حاضر در تهران ۵۰ درصد حجاب کامل، ۴۰ درصد حجاب عرفی، ۸ درصد حجاب ضعیف و ۲ درصد بد حجاب هستند.

معاون فرهنگی وزیر علوم همچنین با بیان اینکه محکومان و عناصر فتنه نباید در دانشگاه تریبون داشته باشند، تصریح کرد: شناخت این گروه ها امر مهمی است چرا که مخالفان سیاسی را نمی‌توان منع کرد.