پارس : پرویز شیخ طادی کارگردان سینما در گفت وگو با فارس، درباره وضعیت حضور روحانیت در فیلم های سینمای ایران گفت: فیلمسازان نسبت به فیلم سازی درباره روحانیون تا سال های زیادی بعد از پیروزی انقلاب بااحتیاط برخورد می کردند و ترجیح می دادند در باره سایر موضوعات و ژانرهای سینمایی فیلمسازی کنند.

وی افزود: دلیل چنین رویکردی عدم شناخت فیلم سازان از ابعاد شخصیتی روحانیون بود و نگران بودند با این شیوه فیلمسازی تصویر روحانیون در سینما دچار خدشه بشود و این خدشه دار شدن می توانست باعث بروز سوتفاهماتی می شد. بتدریج از ابتدای دهه هشتاد سینماگران تمایل پیدا کردند که در باره روحانیت فیلمهای بسازند.

سازنده « سینه سرخ» با تاکید بر روحیه نقد پذیری روحانیون درباره ترسیم شخصیت روحانیت در فیلمها افزود: روحانیت با توجه به شخصیت و شناختی که از سینما به دست آوردند پذیرفتند که باید مورد نقد قرار بگیرند. البته با توجه به پتانسیل بالای سینمای ایران و فیلمسازان چندان کار جدی در حوزه تصویر روحانیت در سینما انجام نشده است و شخصیت روحانیون واقداماتی که در شکل گیری قیام های مردمی پتانسیل زیادی دارند و این امکان وجود داشت که فیلم های درخشانی در این حوزه ساخته شود.

شیخ طادی ادامه داد: معتقدم روحانیون شخصیت جذاب و دراماتیکی دارند و شیوه زیست روحانیون هم دست مایه بسیار خوبی برای نوشتن فیلمنامه و فیلمسازی است. جشنواره روحانی در قاب سینما می تواند شروعی تازه برای سینمای ایران باشد و با تلطیف و تعمیق نوع نگاه فیلمسازان به آثار مرتبط با روحانیت، به زودی می توانیم شاعد نوعی اعتلای معنوی و کیفی در آثار سینمایی باشیم.

سازنده « شکارچی شنبه» در خاتمه با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه فیلمسازی در باره شخصیت های روحانی اظهار داشت: نکته مهم در احتیاط فیلمسازان در حوزه فیلم سازی در مورد روحانیون فقدان فرصت تحقیق و پژوهش است که مورد غفلت جدی فیلمسازان قرار گرفته است و می توانم به جرات بگویم نوعی کم سوادی آشکار در مورد روحانیون بین فیلمسازان وجود دارد.