به گزارش پارس به نقل از نامه، مراسم تجلیل از خادمین ستاد تسهیلات سفرهای کشور که قرار است با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، اسفندیار رحیم مشایی و محمد ملک زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شود، دقایقی قبل آغاز شد. بنا بر آنچه مهر گزارش داده، بسیاری از شرکت کنندگان از ساعات ابتدایی صبح امروز در ورزشگاه مستقر شده اند.

* جمعیت حاضر در ورزشگاه کمی بیش از ۴۰ هزار نفر است که عمده آنها را جمعیت هلال احمر، امدادگران و داوطلبان هلال احمر با لباس ها و کلاه های قرمز رنگ تشکیل داده اند.

* پیش از برگزاری این مراسم به صورت رسمی، تست صدای گروه های موسیقی واقع در سکویی که در وسط چمن ورزشگاه تعبیه شده در حال انجام است.

* حوالی ساعت ۱۱ صبح هلیکوپترهایی که در سفرهای استانی برای حمل و نقل رئیس جمهور و هیات همراه استفاده می شود، بر فراز استادیوم آزادی ظاهر شد و دقایقی بر فراز ورزشگاه به گشت زنی پرداخت. در میان حضار این تلقی ایجاد شد که احمدی نژاد برای اطمینان از تعداد شرکت کنندگان بوسیله هلیکوپتر بر بالای استادیوم حاضر شده است.

* نحوه توزیع غذا در میان مردمی که از ساعات ابتدایی صبح در استادیوم حضور دارند به نحو مناسبی انجام نشد. کارتن های ساندیس و غذا بر سر مردمی که بیرون ورزشگاه ایستاده اند پرتاب می شود و ماشین های حمل غذا و نوشیدنی در میان مردم چرخ می خورد و مردم نیز دنبال آن می دوند.

* در بخشی از استادیوم آزادی بنرهای مراسم و شعار" لبیک یا خامنه ای" و" سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" نقش بسته است.

* مراسم تجلیل از اعضای ستاد تسهیلات سفر که با حضور حداکثری جمعیت هلال احمر و سازمان امداد و نجات در حالی برگزاری است که به تازگی زلزله های در شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان و همچنین استان بوشهر رخ داده است.

* در این برنامه امدادگران جمعیت هلال احمر تنها گروه های منظمی هستند که به طور مداوم سرودهای مربوط به جمعیت خود را می خوانند.

* کارتهای دعوت به مراسم که پیش از این گفته شده بود بدون آنها امکان ورود افراد به استادیوم وجود دارد و بازرسی ها که پیش از آن در مورد آن تبلیغ شده بود انجام نمی گیرد.

* جمعیت حاضر در ورزشگاه آزادی شعار می دهند" توپ، تانک فشفشه، نهار ما چی می شه؟ "

* آلبوم « یک خاطره از فردا» احسان خواجه امیری و آهنگ های شاد دیگری هم از بلندگوهای ورزشگاه تا قبل از آغاز رسمی مراسم در حال پخش بود.

* این اولین مراسم در استادیوم ۱۰۰ هزارتفری آزادی است که به صورت مختلط برگزار می شود. موج مکزیکی دور تا دور استادیوم اجرا می شود.

* قرار است در این مراسم، گروه های موسیقی و هنرمندان ضمن حضور به اجرای نمایش بپردازد.

* همچنین گفته می شود یکی از شرکت های بزرگ محصولات لبنی قرار است محصولات خود را بین شرکت کنندگان در این مراسم به صورت رایگان توزیع کند.

* به علت طولانی شدن برنامه ها و حضور بسیاری از افراد از ساعات اولیه صبح، برخی از حضار در اعتراض به تاخیر در آغاز برنامه به تدریج در حال خروج از ورزشگاه آزادی هستند.

* طبقه اول ورزشگاه به صورت کامل پر نشده و هنوز بخش هایی از آن خالی از افراد است. در طبقه دوم ورزشگاه نیز به صورت پراکنده دسته ها و گروه هایی از مردم حضور دارند.

آغاز رسمی مراسم در ساعت ۱۵: ۳۰

* مراسم با قرائت قرآن آغاز شد و دو مجری برنامه سید جواد هاشمی و خانم آزادی اجرای برنامه را آغاز کردند. در ابتدای برنامه سید جواد هاشمی از حاضران خواست تا برای « خدا» دست بزنند، جمعیت هم بصورت یکپارچه با تشویق خود به این در خواست پاسخ مثبت دادند.

* علی نیکزاد وزیر راه، مسکن و شهرسازی و از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، مرتضی تمدن استاندار تهران و محمدشریف ملک زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از اولین مسئولانی هستند که در جایگاه ویژه مسئولان حاضر شدند. محمد نجار وزیر کشور یکی دیگر از مسئولانی است که در استادیوم حضور دارند.

* محمود احمدی نژاد در ساعت ۱۵: ۴۵ دقیقه وارد ورزشگاه شد و مورد استقبال جمعیت قرار گرفت.

وزیر کشور: سفرهای نوروزی نشان داد برخلاف القای دشمنان امید و سرزندگی در جامعه وجود دارد

مصطفی محمد نجار در مراسم تجلیل از خادمان ستاد تسهیلات سفرهای کشور که در استادیوم آزادی و با حضور رییس جمهور در حال برگزاری است، اظهار کرد: حجم قابل توجه سفرهای نوروزی با حدود ۱۰۰ میلیون نفر جابجایی و ۸۵ میلیون نفر اقامت شبانه نشان می دهد که علیرغم تلاش های دشمنان برای القای وجود رخوت در جامعه ایران همچنان شور و نشاط، امید و سرزندگی در جامعه وجود دارد.

وی با اشاره به سفارش های دین اسلام در مورد سفر افزود: سفر یکی از شاخص های جامعه بانشاط و پویا است و دین اسلام نیز سفارش های زیادی در مورد آن کرده است سفر موجب شور و نشاط و کار و تلاش بیشتر می شود و همین امر پویایی و رفاه و نشاط جامعه را که زمینه ساز تعالی و پیشرفت است رقم می زند و این در تحقق شعار راهبردی سال یعنی حماسه سیاسی و اقتصادی موثر است.

وزیر کشور در پایان اظهارات خود از زحمات سازمان ها و ارگان های مختلف از جمله سازمان میراث فرهنگی، نیروی انتظامی، حمل و نقل جاده ای، هلال احمر، اوژانس و… که در برگزاری جشن ملی نوروز تلاش کرده اند، تقدیر کرد.

حضور مختلط زن و مرد در ورزشگاه

آنچنان که مشرق گزارش داده، در مواردی حاضران نسبت به سردادن شعار و تشویق تیم های ورزشی اقدام می کنند. در این میان تیم هایی از جمله استقلال، پرسپولیس و منچستریونایتد از سوی حاضران تشویق می شوند.

* علی رغم آنکه حاضران در ورزشگاه در بسیاری از موارد به صورت استانی تفکیک شده اند اما تفکیک جنسیتی برای حضور مجزای مردان و زنان در ورزشگاه صورت نگرفته است.

* عمده حاضران با لباس ها و کاورهای هلال احمر در ورزشگاه حاضر شده اند و برای تمایز استانها از کلاه های آفتابی با رنگ های مختلف استفاده شده است.

* یک تابلوی بزرگ از آرم سازمان هلال احمر در بخش مرکزی ورزشگاه از سوی حاضران در دست گرفته شده است.

* در چند قسمت از ورزشگاه شعارهایی همچون سال حماسه سیاسی و اقتصادی و اللهم عجل لولیک الفرج نصب شده است

* ۶ عدد آمبولانس برای امداد رسانی احتمالی در خط دو میدانی کنار زمین ورزشگاه آزادی حضور دارند.

* بر روی لباس های گروه های هنری برخی استان ها، آرم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نقش بسته است.

رقص محلی توسط گروه های شهرستانی

* برنامه های هنری و مراسم رقص محلی توسط گروه های شهرستانی در ورزشگاه آزادی در حال اجرا است. گروه های مختلف هنری از استانهای متعدد کشور در ورزشگاه آزادی حضور یافتند و هرکدام به نوبت به اجرای برنامه خواهند پرداخت. در حال حاضر مراسم رقص محلی توسط گروهی از استان چهار محال بختیاری در حال انجام است.

* قرار بود همایش دولت ساعت ۱۰ صبح امروز در ورزشگاه آزادی برگزار شود اما به دلیل عدم تکمیل ظرفیت ورزشگاه، این همایش با تاخیر زیادی آغاز شد.

* تعداد زیادی از نیروهای کاورپوش با رنگهای نارنجی راه داری، سرخ رنگ هلال احمر و دیگر آرم های سازمان های دولتی وارد ورزشگاه آزادی شدند، نکته جالب توجه حضور تعداد کثیری از نیروهای هلال احمر کل کشور درورودی های مختلف ورزشگاه آزادی است.

* تعدادی از حاضران در مقابل درب ورودی، شعارهایی در حمایت از برخی از تیم های فوتبال سر می دهند.

فریاد ناهار ناهار در ورزشگاه

* جمعیت حاضر در ورزشگاه آزادی شعار می دهند" توپ، تانک فشفشه، نهار ما چی می شه؟ "

* همزمان با سخنرانی جهانیان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به دلیل عدم توزیع مناسب غذا در ورزشگاه حضار به صورت یکپارچه فریاد" ناهار ناهار" سر دادند.