«میترا قدیمی» معاون اداره کل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری تهران اظهار داشت: با طرح جدید بیمه سلامت که از حدود یک ماه دیگر آغاز خواهد شد، هزینه‌های درمانی مهاجران به طور کامل پرداخت خواهد شد.

طرح ویزیت رایگان مهاجرین به صورت ماهیانه انجام می‌گیرد

قدیمی در خصوص طرح ویزیت رایگان مهاجرین افغانستانی که توسط انجمن متخصصین طب افغانستان انجام شد، اظهار داشت: جامعه پناهنده غالبا از اقشار آسیب پذیر‌ند که برای هزینه‌های درمان با مشکل رو‌به‌رو هستند. به همین منظور دار‌الشفای کوچکی در اردوگاه «سلیمان‌خانی» تاسیس و سپس رایزنی با گروه‌های پزشکی مهاجر افغانستانی طرح ویزیت رایگان آغاز شد.

وی در خصوص ادامه طرح ویزیت رایگان بیان داشت: این طرح با استقبال خوبی از سوی مهاجران روبه‌رو شد و امیدواریم به صورت ماهانه این اقدام صورت گیرد. همچنین برای دوره‌های بعدی با تجهیز کردن اتاق معاینه و ویزیت اقدامات موثرتری برای تشخیص و معاینه بیماران انجام می‌شود.

قدیمی در پاسخ به این سوال که آیا خدمات ویزیت رایگان شامل درمان رایگان نیز خواهد شد گفت: پزشکان انجمن متخصصین طب افغانستان بیمارانی که نیاز به پیگیری و خدمات بیشتر هستند را به بیمارستان‌ معرفی می‌کنند اما اکنون امکان حمایت مالی از این طرح وجود ندارد و در آینده نزدیک با طرح جدید بیمه سلامت امکان درمان رایگان برای مهاجرین افغانستانی فراهم خواهد شد.

طرح جدید بیمه سلامت امکان درمان رایگان مهاجرین افغانستانی فراهم می‌کند

معاون اداره کل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری تهران درباره بی‌اطلاعی بسیاری از مهاجرین افغانستانی از بیمه سلامت گفت: بیمه سلامت در دوره گذشته با کمبود‌هایی در اطلاع رسانی روبه‌رو بود و عده‌ای از مهاجرین نتوانستند از این طرح استفاده کنند.

مهاجران از فواید بیمه و فرهنگ بیمه آگاهی نداشته و استقبالی صورت نگرفت اما در طرح جدید بیمه سلامت دفترچه‌هایی در اختیار مهاجرین قرار خواهد گرفت که می‌توانند از تمام خدمات پزشکی و بیمارستان‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: طرح جدید بیماران را از نظر روانی مهاجرین اقناع کرده و هزینه‌های کمتری را بر دوش جمهوری اسلامی ایران می‌گذارد و مهاجرین می‌توانند در طرح جدید درمان بیماری‌های سخت و حتی بیماری‌های خاص به صورت رایگان انجام دهند که میزان رضایت‌مندی آنها را بالا خواهد برد.

قدیمی درباره نحوه اطلاع رسانی به مهاجرین برای ثبت‌نام در طرح جدید بیمه سلامت گفت: در طول یکسال گذشته با تمامی اقشار جامعه مهاجرین نشست‌های مختلفی داشته‌ایم. جامعه روحانیت، پزشکان ،ورزشکاران و دانشجویان از جمله این گروه‌ها هستند که ما را در امر اطلاع‌رسانی یاری‌ کرده‌اند که این نحوه از بسیاری ار روش‌های دیجیتالی مؤثرتر بود.

وی درباره نوع خدماتی که در اردوگاه سلیمان‌خانی به مهاجرین افغانستانی ارائه می‌شود، گفت: در روزهای چهارشنبه خدمات مشاوره‌ای توسط مشاوران افغانستانی ارائه می‌شود این خدمات شامل تحصیل، ازدواج، مشکلات روحی و روانی و روانکاوی است. این مشاوران در زمینه ازدواج 10 آیتم بین‌المللی را در نظر دارند که مرتبط با فرهنگ مردم افغانستان است.

وی ادامه داد: حتی این مشاوره‌ها به ازدواج‌هایی که از 2 جامعه ایران و افغانستان انجام شده نیز خدماتی ارائه می‌شود تا کمتر مشکلات فرهنگی بوجود آید.