اواسط خرداد ماه امسال رئیس جمهور قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را برای اجرا به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ کرد.

 

این قانون در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیستم اردیبهشت ماه 1395 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29 اردیبهشت ماه 1395 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

 

در ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان آمده است: «از تاریخ ابلاغ این قانون، به‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهر ماه 1386 و کلیه دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع می‌باشد.

 

تبصره1ـ مقامات مذکور در ماده(71) قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد (70%) و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.

 

تبصره2ـ دستگاه‌های موضوع این قانون در صورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به‌صورت پاره‌وقت و ساعتی استفاده کنند. حداکثر ساعات مجاز برای استفاده از بازنشستگان، یک‌سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است وحق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعات کاری آنها حداکثر معادل یک‌سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می‌شود.

 

تبصره3ـ دستگاههای مشمول مکلفند ظرف مدت شصت روز از تاریخ ابلاغ این قانون آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به‌کارگرفته شده‌اند، از خدمت منتزع و با آنان تسویه‌حساب کنند. افراد مذکور نیز باید ظرف مهلت قانونی مقرر سمت و پست خود را ترک کنند. پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است».

 

وزارت آموزش و پرورش نیز یکی از این دستگا‌ه‌ها است که مشمول این مصوبه قانونی می‌شود و البته افرادی نیز در این وزارتخانه بازنشستگانی هستند که مشمول این قانون می‌شوند.

 

فاضل مدیرکل دفتر وزارتی، آذری مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس، سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش، چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و بابالو رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور از جمله این افراد هستند.

 

البته رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور آموزش و پرورش امسال در سی و پنجمین سال فعالیت خود است.

 

شنیده‌ها حاکیست که قرار است تغییراتی در بدنه آموزش و پرورش با توجه به بازنشستگی‌ها رخ دهد که آغاز آن، تودیع مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بود؛ وی جای خود را به مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران داد.

 

البته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به رغم آنکه بازنشسته است به دلیل داشتن ایثارگری، می‌توانست در زمره مشمولان «قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» قرار نگیرد اما تغییر رخ داد.

 

گمانه‌زنی‌ها درباره انتصاب بطحایی معاون فعلی توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پست مرکز بین‌الملل و مدارس خارج کشور شنیده می‌شود و در پُست معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی، شنیده‌ها حاکی از حضور مدیرکل آموزش و پرورش فارس است؛ مردی که از توانمندی‌هایش یاد می‌شود.

 

برخی شنیده ها نیز از رفتن شهاب الدین غندالی از صندوق ذخیره فرهنگیان حکایت دارد.

 

البته این موارد تنها گمانه‌زنی‌هایی است که در فضای مجازی و در بین برخی فرهنگیان درباره تغییرات در بدنه آموزش و پرورش شنیده می‌شود.