به گزارش پارس ، محمد فرهادی در گفت وگو با فارس، افزود: حس بویایی از خواص اصلی بدن انسان است و می توان گفت اولین حسی است که از اعصاب سرچشمه می گیرد. این حس مهم و حساس با حیات روزمره در تماس است و اگر مختل شود زندگی افراد را با مشکل مواجه می کند.

وی ادامه داد: بسیاری از عوامل می تواند باعث کاهش یا از بین رفتن حسن بویایی شود عوامل موضعی در بیماری ها از یک سو و عواملی که می توانند پیش درآمدی برای ضایعات مغزی باشند از سوی دیگر مشکلات بویایی را ایجاد می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: اینکه استاندارد سیستم بویایی ایرانیان چه میزان است تاکنون موجود نبوده اما تست هایی از تشخیص بویایی در دنیا وجود دارد.

فرهادی گفت: مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی برای استاندارد کردن حس بویایی ایرانیان مشغول ارزیابی است و از این طریق می خواهد مشام ایرانیان را با استاندارد مقایسه کند.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: بوهای آشنا برای ایرانیان مانند بوی زعفران و بادام روی تعداد زیادی از مردم آزمایش می شود و به صورت معیاری برای استاندارد در نظر گرفته می شود. این استاندارد بر روی افرادی که مشکل بویایی دارند آزمایش شده و میزان بویایی آنها شناسایی می شود تا سلامتی بویایی افراد تأیید شود.

وی ادامه داد: این روش قبل از اعمال جراحی مغزی، جراحی های بینی و صورت که باید تست بویایی حتماً انجام شود قابل استفاده است.

رئیس مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بنابراین بوهای آشنای مردم ایران را از کشور تهیه می کنیم به مراکز علمی و صنعتی ارائه می کنیم و آنها این بوها را بر روی نوارهای بویایی به صورت اسانس قرار می دهند و این نوارهای یکبار مصرف در اتاق های جراحی قبل از عمل استفاده خواهد شد.

فرهادی افزود: با این روش درصد بویایی کم، متوسط و عالی مشخص می شود و به بیمارستان ها اعلام می شود.