به گزارش پارس به نقل از فارس، مجلس شورای ملی نهادی مردمی و برآمده از نهضتی بزرگ است که در تاریخ ما به نهضت مشروطیت شهرت یافته است. در آستانه ورود به قرن بیستم شرایط ناگوار حاکم بر کشور ما که ناشی از تحمیلات استعمار خارجی و تعدیات استبداد داخلی بود، دل سوزان وطن را واداشت تا دامن همت به کمر بندند و طرحی نو دراندازند. عزم ملت ایران به رهبری مرجعیت و روحانیت آگاه بر این قرار گرفته بود که با تأسیس عدالتخانه، استبداد داخلی را که توان ایستادگی در مقابل تعدیات بیگانگان را نداشت مهار نماید و با بازسازی کشور توان مقابله با استعمار را افزایش دهد. این آروز نهایتا در قالب مجلس شورای ملی و نظام مشروطه شکل گرفت.

در ۱۴ مرداد ماه ۱۳۲۴ قمری فرمان مشروطیت صادر شد و اندکی بعد اولین دوره مجلس شورای ملی آغاز بکار کرد. از آن زمان تاکنون، تاریخ شاهد تشکیل۲۴ دوره مجلس شورای ملی در قبل از انقلاب و ۸ دوره مجلس شورای اسلامی در بعد از انقلاب است.

با توجه به اهمیت مجلس و آشنایی مردم بزرگ ایران به ویژه نسل جوان با تحولات تاریخی و جایگاه این نهاد مهم در حیات سیاسی ملت ایران، مجلس شورای اسلامی بر آن شد تا برای نشان داد سیر تحولات مؤثر بر قانونگذاری در کشور، موزه ای با رویکرد معرفی فعالیت های مجلس در دوره های مختلف و تحولاتی که بر تأسیس و تداوم فعالیت آن موثر بوده اند، را راه اندازی نماید.

میراث بیش از یکصد سال فعالیت پارلمانی در کشور ما، اکنون در قالب کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی متبلور گردیده است. مروری بر اسناد، تصاویر، اشیاء و سایر وسایل موجود در مجلس که بخشی از آنها در موزه مجلس به نمایش درآمده است، تصویر روشنی را از فراز و فرود عملکرد مجلس در گذر زمان ارائه می نماید و می تواند نسل جدید جامعه ما را با گذشته خود در ابعاد قانونگذاری آشنا نماید.

راه اندازی موزه مجلس در دوره جدید مرهون زحمات، مساعی و رویکرد فرهنگی روسای مجلس در دوره هفتم و هشتم و سایر دست اندرکاران است که علاقمند بودند درب مجلس را به روی مردم بگشایند و با دعوت مردم به خانه خود، زمینه بررسی تاریخ یکصد ساله ایران را از منظر قانونگذاری فراهم نمایند.

 

تالارهای این موزه که با اسناد، تصاویر، اشیاء و تندیس شخصیت های تاریخی، در قالب تالار ورودی، نمایشخانه، تالار رجال و آثار تاریخی، تالار رویدادها و تحولات تاریخی، تالار شخصیت ها و رجال، تالار هدایا و آثار هنری، تالارهای قانونگذاری و صحن پارلمان آماده گردیده است، امکان مروری زنده و گویا بر تحولات یکصد ساله اخیر ایران را برای مخاطبین فراهم می سازد.

در تالار ورودی این موزه، تصاویری که حاکی از تکاپوی ایرانیان برای به دست آوردن استقلال و آزادی در طول یکصد و پنجاه سال اخیر است، ارائه شده و ناظر تیزبین را با سیر حوادث از واگذاری امتیازات به بیگانگان تا انقلاب بزرگ ملت ایران در بهمن ۱۳۵۷ آشنا می سازد.

در تالار نمایش خانه ضمن آشنایی با موزه، سایر جنبه های تحولات سیاسی ایران دید گان بازدیدکنندگان را متوجه خود می سازد.

در تالار رجال و آثار تاریخی با برخی از چهره های مؤثر در پیروزی مشروطیت و بعضی از رؤسای دوره های مختلف مجلس، آشنا شده و اشیاء متعلق به این نهاد قانونگذاری و تابلوهای متنوعی را مشاهده می کنیم.

 

در هال مرکزی موزه، چشم در چشم رجال و علمایی می دوزیم که در رخداد مشروطه موثر بوده اند و از نگاه آنان سیر حوادث مربوط به تأسیس مشروطه و مقدمات و نتایج آن را مرور می کنیم. در این بخش همچنین هدایا و نیز آثار به جا مانده از سید جمال الدین اسدآبادی در بین عکس ها و اسناد تاریخی جلب نظر می نماید.

در تالارهای قانونگذاری با تکاپوهای این نهاد در سال های قبل و بعد از انقلاب آشنا می شویم و از خلال نظاره اسناد به یک جمع بندی در خصوص رویکردهای مجلس در پیش و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ملت ایران می رسیم.

صحن پارلمان یادآور جلساتی است که در مجلس برگزار شده، هنوز فریادهای مدرس بر علیه دیکتاتوری رضاخانی در فضای مجلس طنین انداز و چشمان او نظاره گر کسانی است که از معبر تاریخ به دوران او رسیده اند.

تالار هدایا و آثار هنری بخش دیگر این حوزه است که آثار نفیسی از نقاشان بزرگ ایرانی نظیر محمد غفاری (کمال الملک) ، محمود اولیا و اسماعیل آشتیانی را در خود جای داده است. همچنین هدایای زیبا از مجالس جهان در این تالار وجود دارد که عمق روابط بین المللی مجلس را آشکار می سازد.

سیر تحولات تاریخی ایران معاصر را در تالار رویدادها و تحولات تاریخی می توان مشاهده کرد. عکس ها، اسناد، تندیس ها و فضای تاریخی این تالار اذهان را به سال های گذشته برده و در کنار شخصیت ها، روایتی زنده از تحولات تاریخی را ارائه می کند.

گویی همین امروز است که میرزای شیرازی حکم استعمار شکن و دشمن کوب خود را در خصوص تحریم تنباکو می نویسد، چشمان نگران آیت الله العظمی سید کاظم یزدی عمق حوادث تلخ و شیرین را می کاود و آخوند خراسانی از فراز منبر به استبداد و جریانات غربگرا نهیب می زند. سید جمال الدین اسدآبادی در فکر احیای عظمت و مجد مسلمانان است. مظفر الدین شاه و محمدعلی شاه قاجار در اندیشه حفظ تاج و تخت و عین الدوله به فکر حفظ صدارت عظمی. میرزای نائینی در اندیشه تنبیه الامه و تنزیه المله و در آن سو حاج شیخ فضل الله نوری غرق در تعبیر رویایی که شهادت او را نوید می داد و نیز سیدین سندین، سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی هر یک با دغدغه هایی گویی انتظار تحولاتی بزرگ را می کشند، تفسیر و تحلیل اسناد تاریخی به همراه این بزرگان عبرتی عمیق به نظاره گر تاریخ هدیه می کند که بس گرانقدر است.

در سویی دیگر ستارخان و باقرخان، بازوان نظامی مراجع نجف، همچنان سلاح خود را در دست نگه داشته اند. اما نگرانی هایی نیز در چشمان آنان موج می زند. فرمان خلع سلاح آنان از سوی تشکیلات فراماسونری حاکم بر ایران که توانست مسیر مشروطیت ایران را از استقلال طلبی به غربگرایی تبدیل کند صادر شده و آن دو مصمم به دفاع از استقلال ایران و حمایت از مراجع نجف به آینده نظاره می کنند.

آن سوتر مشروطه خواهان اصفهان و بختیاری در کنار روحانیت بیدار، آیت الله العظمی آقا نجفی اصفهانی و آیت الله العظمی حاج آقا نور الله نجفی در فکر آزادی ملت ایران، مبارزه با بیگانگان و حفظ وطن اسلامی از انحرافات فکری و سیاسی اند. کمی آن طرف تر، این مدرس است که شبانه روز خود را وقف رسیدگی به امور مردم در کسوت نمایندگی کرده است.

از آن سو گویی صدای ضجه و ناله بی گناهانی به گوش می رسد که اسیر اداره کارآگاهی پهلوی شده اند و در پنجه مختاری و پزشک احمدی دست و پا می زنند و این طرف تر رضاخان و اردشیر جی در فکر انجام کودتا و سرکوب مقاومت های ملت ایران خلوت کرده اند، تیمور تاش نیز در این میانه به فکر آینده خود است و با خویشتن می گوید: این قزاق بی سواد چه امتیازی نسبت به من دارد که باید در رأس کشور ایران قرار بگیرد و در پایان این روح خداست که با قلبی مطمئن و گام هایی استوار بزرگ ترین انقلاب قرن را در مسیر خودیابی و مبارزه با استکبار رقم می زند، انقلاب الهی برای دستیابی به استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی.