به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، محمود جباروند پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به کاربرد سلول های بنیادی در ترمیم آسیب های چشمی خاطر نشان کرد: مدت زمانی است که از سلول های بنیادی برای ترمیم سلول های سطحی قرنیه استفاده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه افرادی که دچار آسیب دیدگی چشمی از ناحیه دو چشم هستند و لایه قرنیه آنها بر اثر برخورد با مواد شیمیایی کدر می شود، افزود: در این گونه از بیماران قرنیه خاصیت خود را از دست می دهد و بر اثر تشکیل غیرطبیعی عروق دور بافت قرنیه، پیوند قرنیه در این بیماران امکانپذیر نیست.

رئیس بیمارستان فارابی گفت: امکان پیوند قرنیه برای افرادی که قرنیه کدر و پرخون دارند وجود ندارد و در این راستا با استفاده از سلول های بنیادی قرنیه که معمولاً از افراد درجه یک آنها یا در نهایت افراد غریبه استحصال می شود سلول بنیادی در محیط آزمایشگاه روی بافت جنینی کشت داده شده و پس از استحصال به قرنیه پیوند زده می شود تا زمینه برای پیوند قرنیه فراهم شود.

به گفته جباروند اکنون این کار در بیمارستان فارابی در حال انجام است که موفقیت های زیادی را در پی داشته است.

این متخصص چشم با بیان اینکه همه انسانها بدون اینکه آسیبی به خود وارد کنند می توانند سلول بنیادی اهدا کنند، افزود: تنها بخشی که ما از افراد برای استحصال سلول بنیادی برمی داریم بافتی به اندازه ۲ در۲ میلی متر است که هیچ مشکلی برای فرد دهنده ایجاد نمی کند.

جباروند گفت: در عین حال برای پیوندهای سلول بنیادی ترجیح می دهیم از بافت چشمی خود فرد استفاده کنیم که این امر در افرادی که تنها یک چشم آنها آسیب دیده امکانپذیر است، به این شکل که از چشم دیگر نمونه سلولی را برمی داریم و پس از کشت در محیط آزمایشگاه به چشم دیگر پیوند می زنیم تا زمینه برای پیوند قرنیه فراهم شود.

وی ادامه داد: در پیوندهایی که از غیر از خود شخص سلول دریافت می شود، فرد باید تا مدت زمان زیادی برای سرکوب کردن تهاجم سیستم ایمنی دارو مصرف کند که عوارض کبدی و کلیوی زیادی را برای فرد در پی دارد.

رئیس بیمارستان فارابی استفاده از قرنیه مصنوعی را یکی دیگر از راهکارهای درمانی برای بیماران برشمرد و گفت: در این روش شانس رد پیوند کمتر است و در عین حال عوارض پس از جراحی و نیاز به مصرف دارو بسیار اندک می شود.

وی در مورد خصوصیات قرنیه مصنوعی گفت: قرنیه مصنوعی یک ماده سنتتیک است که با بافت انسان سازگاری دارد و شکل و انحنای آن و کارکرد طبیعی آن مانند قرنیه طبیعی انسان است.

جباروند تصریح کرد: تاکنون حدود ۱۲ بیمار در بیمارستان فارابی تحت عمل جراحی و پیوند قرنیه مصنوعی قرار گرفته اند که نتایج آن نسبت به استفاده از سلول های بنیادی بهتر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کمبود تجهیزات پزشکی با توجه به تحریم های موجود و افزایش قیمت ارز گفت: با توجه به اینکه این وضعیت را پیش بینی می کردیم از سال گذشته انبارهایمان را از مواد مصرفی چشم پزشکی پر کردیم و تقریباً تمام تجهیزاتمان به روز شده و اگر تا ۱۰ سال دیگر به ما تجهیزات ندهند مشکلی نداریم.

جباروند اذعان داشت: ولی با بیمه ها مشکل داریم چرا که حدود ۷ ماه است که پرداختی به ما نداشته اند و ۱۴ میلیارد تومان از تأمین اجتماعی و خدمات درمانی طلبکاریم که در گردش کار بیمارستان تاثیر گذاراست.