به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در سال ۱۳۲۵ بخشی از تپه زیویه بر اثر بارندگی شدید فرو می ریزد و چوپانان محلی بخشی از یک تابوت مفرغی را در آن مکان پیدا می کنند که پر از طلا و جواهر بوده است. این اتفاق سرآغاز رویدادی تلخ است. از آن پس تا هشت سال قاچاق و غارت آثار باستانی این تپه شروع می شود و متاسفانه بخشی از این آثار نیز توسط آندره گدار، رییس فرانسوی موزه ایران باستان به غارت می رود و باعث تخریب بیشتر بنا می شود.

در سال ۱۳۳۵ اولین دوره کاوش های باستان شناسی در زیویه آغاز می شود و بعد از انقلاب نیز در هشت فصل این کاوش ها ادامه می یابد و مشخص می شود که تپه زیویه عبادتگاهی است مربوط به دوره مانایی ها و قدمت آن به بیش از شش هزار سال قبل از میلاد می رسد.

موضوع مجموعه ۵۲ قسمتی « ایران از پس هزاره ها» محوطه های باستانی و تاریخ باستان شناسی ایران است که ۱۰ قسمت اول به داستان محوطه های مهم باستانی ایران از زبان باستان شناسان نامدار می پردازد. این باستان شناسان خاطرات خود را از کاوش های باستان شناختی تعریف می کنند.

تهیه کننده و کارگردان این مجموعه پژمان مظاهری پور است و پژوهش آن را مریم حق پناه انجام داده است. تدوین این مجموعه نیز بر عهده مریم حق پناه و آرش زاهدی اصل بوده است و شهرام درخشان نیز به عنوان گوینده با این مجموعه همکاری دارد.

« ایران از پس هزاره ها» روزهای چهارشنبه، ساعت ۲۲ از شبکه مستند سیما پخش می شود.