به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در نشست خبری امروز خود با تشریح جزئیات سند درس ملی، گفت: سند برنامه درس ملی بعد از چهار سال تدوین، تالیف و بررسی و تصویب، ۲۸ اسفند ماه سال گذشته پس از امضای رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی آموزش و پرورش به وزارتخانه اعلام و به دنبال آن وزیر آموزش و پرورش نیز آن را برای اجرا به سازمان پژوهش ابلاغ کرد.

وی با بیان اینکه رونمایی از سند درس ملی در سال « حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی» را به فال نیک می گیریم، افزود: این سند پس از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از مهم ترین اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت محسوب می شود و به عنوان نقشه محتوای آموزشی، تمام برنامه ها و مواد رسانه های آموزشی را هدایت راهبردی خواهد کرد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هر چند که ورود آموزش و پرورش مدرن در ایران قدمت ۱۰۰ ساله دارد، اما همانند معماری و شهرسازی، تابع قانون و قاعده نبوده است، به طوری که همواره با نقص هایی مواجه بوده، چرا که زمانی کتب را افراد تالیف می کردند و پس از انقلاب، تالیف آن به صورت گروهی انجام می شد، این در حالی است که با رونمایی از سند درس ملی، محتوای آموزشی دارای برنامه و نقشه جامع بر اساس موازین دینی خواهد بود.

محمدیان با اشاره به اینکه سند درس ملی، برنامه و نقشه جامع یاددهی و یادگیری در آموزش و پرورش است، از دگرگونی محتوا و مواد رسانه های آموزشی بر اساس این سند خبر داد و گفت: رویکرد برنامه سند درس ملی، شکوفایی فطرت است و برای نخستین بار است که در نظام تعلیم و تربیت، این تغییر به صورت رسمی ارائه می شود و می توان گفت در دنیا بی نظیر است؛ چرا که از نظام و تعالیم اسلامی نشات گرفته است.

وی با بیان اینکه سند درس ملی در پنج محور، تفکر، ایمان، علم، اخلاق و عمل و چهار حوزه یادگیری خود، خدا، خلق و خلقت، محتوای آموزشی برای نسل آینده را تدوین می کند، تاکید کرد: در تدوین محتوای آموزشی، شایستگی های پایه مورد تاکید قرار گرفته، به این معنا که همه دانش آموزان خارج از جنسیت، موقعیت، شان و جایگاه اجتماعی و خانوادگی و طبقه اجتماعی، باید از مهارت هایی برخوردار باشند و این موضوع نه تنها عدالت آموزشی را به اجرا درمی آورد، بلکه شایستگی های پایه که اساس تفکر و خلاقیت است را به دانش آموزان آموزش می دهد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: آموزش و پرورش به عنوان دستگاه تعلیم و تربیت کشور موظف است این شایستگی ها را در دسترس همه دانش آموزان در سراسر کشور قرار دهد.

به گفته محمدیان، تفکر حکمت، قرآن و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، علوم انسانی مطالعات اجتماعی، ریاضیات، علوم تجربی، بهداشت، سلامت و تربیت بدنی، فرهنگ و هنر، کار و فناوری، آداب و مهارت های زندگی و خانواده و زبان های خارجی جزو ۱۱ حوزه یادگیری هدف گذاری شده در سند درس ملی برای دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه برای تدوین سند درس ملی، گروه های مختلفی در سراسر کشور با شورای عالی آموزش و پرورش همکاری داشتند، گفت: هفت کمیته کاری و یک کمیته تلفیق و همچنین کمیته های استانی در ۳۲ استان کشور برای اعتباربخشی به برنامه درس ملی با آموزش و پرورش همکاری داشته اند که نتیجه این همکاری ها در روز شنبه (۳۱ فروردین ماه جاری) با رونمایی از سند درس ملی با همکاری وزیر آموزش و پرورش به ثمر می نشیند.

محیط یادگیری دانش آموزان از چاردیواری کلاس ها خارج می شود

  معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از ویژگی های برنامه سند درس ملی که این برنامه را از برنامه های پیشین متفاوت می کند، تنوع در محیط های یادگیری است به این معنا که آموزش و پرورش بر اساس سند جدید، محیط یادگیری را به چاردیواری کلاس ها محدود نمی کند و تمام محیط های خارج از مدرسه از جمله اردوها به محیط های یادگیری تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: در چشم انداز ایران ۱۴۰۴ نیز بر مبنای این سند، مدرسه به عنوان کانون فرهنگی محله تعریف شده است که باید تعامل و داد و ستد فرهنگی، با نهادهای فرهنگی از جمله شهرداری ها، کتابخانه ها و مساجد داشته باشد و بتواند رسانه های متنوع آموزشی را در اختیار بگیرد.

تبدیل سلطنت کتاب آموزشی به" جمهوری مواد آموزشی"

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در حالی که کتاب به عنوان منبع اصلی مواد رسانه آموزشی در نظر گرفته شده، اما سی دی، فیلم های آموزشی و سایر مواد رسانه ای غیرکاغذی نیز به کمک یادگیری دانش آموزان خواهد آمد و سلطنت کتاب آموزشی به" جمهوری مواد آموزشی" تبدیل خواهد شد.

حذف نمره از برخی ارزشیابی های برخی دروس

  معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش افزود: نظام ارزشیابی در سند درس ملی متناسب با محتوای آموزشی و متناسب با دروس تغییر خواهد کرد. به این معنا که نمره صفر از نظام ارزشیابی برخی دروس، حذف و متناسب با مقاطع تحصیلی در قالب ارائه پروژه، این ارزشیابی ها اصلاح خواهد شد.

محمدیان گفت: همچنین برخی از ارزشیابی های دروس را به فعالیت های عملی دانش آموزان به ویژه در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش اختصاص داده ایم.

اعلام ساعات آموزش جدید پایه های تحصیلی در سند درس ملی

ارائه ۱۰۰ ساعت آموزش رسمی خارج از کلاس برای دانش آموزان

وی با بیان اینکه سال تحصیلی از مهرماه تا پایان شهریور ماه و زمان آموزش از ابتدای مهر تا پایان خرداد ماه تعریف می شود، تصریح کرد: بر اساس سند درس ملی، ساعات آموزش در پایه تحصیلی ابتدایی ۹۲۵ ساعت، متوسطه اول ۱۱۱۰ ساعت، متوسطه دوم نظری ۱۲۹۵ ساعت و فنی و حرفه ای و کاردانش ۱۴۸۰ ساعت محاسبه خواهد شد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش همچنین از ارائه ۱۰۰ ساعت آموزش رسمی خارج از کلاس به دانش آموزان خبر داد و گفت: ۵۰ درصد از این درس به صورت متمرکز برنامه ریزی شده و ۵۰ درصد دیگر به عهده مدارس و مناطق آموزش و پرورش است که به منظور تقویت و تجربه آموزش های ارائه شده در نظر گرفته شده است.

  محمدیان در ادامه گفت: بر همین اساس برنامه ۵۰ ساعته آموزش رسمی خارج از کلاس امسال برای دانش آموزان اول متوسطه اول اجرا خواهد شد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین برنامه هفتگی دوره ابتدایی نیز ۲۵ جلسه، متوسطه اول ۳۰ جلسه، متوسطه دوم حداکثر ۳۵ جلسه و فنی و حرفه ای نیز ۴۰ جلسه خواهد بود. ضمن آنکه برای دانش آموزان پایه های اول تا سوم ابتدایی، هر جلسه ۴۵ دقیقه، چهارم تا ششم هر جلسه ۵۰ دقیقه زمان بندی آموزشی، برنامه ریزی شده است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره نحوه ارزشیابی سند درس ملی، عنوان کرد: سازمان پژوهش موظف شده هر سه سال گزارشی از عملکرد و اجرای برنامه های سند را به شورای عالی آموزش و پرورش گزارش دهد، ضمن آنکه مراجع بالادستی از جمله شوراهای عالی آموزش و پرورش انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی، عملکرد سازمان پژوهش در اجرای سند درس ملی را نظارت خواهند کرد.

چاپ و توزیع سند درس ملی در مدارس سراسر کشور

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از ۲ سال قبل که همسوسازی محتوای کتب با سند درس ملی آغاز شده بود، برای کتاب های جدیدالتالیف هشت ساعت آموزش برای معلمان در این دروس برگزار کردیم، اما امسال پس از رونمایی، به تعداد مدارس کشور این سند چاپ و توزیع خواهد داشت تا در اختیار معلمان، مدیران و دست اندرکاران نظام آموزشی قرار بگیرد.

برگزاری دوره های آموزش فشرده سند درس ملی برای فرهنگیان

محمدیان در ادامه از برگزاری دوره آموزشی فشرده برای دست اندرکاران آموزشی کشور از جمله معلمان، مدیران، معاونان و سایر فرهنگیان خبر داد و گفت: برای آشنایی بیشتر تمامی فرهنگیان با محتوای سند درس ملی، این کلاس های فشرده آموزشی برای آنها برگزار خواهد شد.

مقاومت معلمان پیشکسوت با برنامه های جدید آموزش و پرورش

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برنامه های جدید آموزش و پرورش همواره با مقاومت بدنه آموزش و پرورش برای اجرا مواجه شده است، گفت: این موضوع بیشتر درباره فرهنگیانی با سنوات بالاتر است که با مطالب و شیوه های سابق انس گرفته اند دیده می شود، در حالی که معلمان جدیدالورود و معلمانی که دوره های تربیت معلم را گذرانده اند، با آموزش و پرورش همراهی بیشتری دارند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز سرمایه اجتماعی در مدارس شکل می گیرد و بر این اساس باید ارتباط با خانه، مسجد و مدرسه تقویت و حفظ شود که برنامه درس ملی این اهداف را تعریف و تدوین کرده است.

تغییرات جدید زبان انگلیسی اول متوسطه اول

محمدیان با بیان اینکه در حوزه زبان انگلیسی، سند درس ملی تغییرات اساسی را لحاظ کرده است، تصریح کرد: در ویترین زبان های خارجی آموزش و پرورش، پنج زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی و روسی در نظر گرفته شده است. البته زبان های دیگری پیشنهاد شدند، اما با توجه به اینکه کارشناسی ارشد سایر رشته های زبان های خارجی در دانشگاه ها ضعیف است، آموزش و پرورش تنها این پنج زبان خارجی را در برنامه درس ملی گنجانده است.

الزام سازمان نوسازی برای تاسیس لابراتوار زبان در مدارس

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از تغییر روش های تدریس و تالیف محتوای جدید برای زبان انگلیسی اول متوسطه اول (اول راهنمایی) در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: امسال زبان انگلیسی متفاوت خواهد بود و رسانه های جانبی آموزش نیز برای آن در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: مقرر شده انگلیسی سال اول متوسطه اول بر مبنای خواندن و گوش دادن باشد، ضمن آنکه سازمان نوسازی مدارس ملزم شده در کنار احداث آزمایشگاه ها، لابراتوارهای زبان را نیز در نقشه ساخت مدارس در دستور کار قرار دهد.

محمدیان تصریح کرد: کتاب های گام به گام زبان انگلیسی جدید طی پنج سال آینده از طریق بخش خصوصی در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.

حذف زبان از دوره متوسطه دوم در سال های آینده

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از برنامه های آموزش و پرورش، تجمیع زبان انگلیسی در سه سال متوسطه اول است، به این معنا که ساعات آموزش زبان انگلیسی از ۲ به شش ساعت افزایش خواهد یافت و پس از آموزش کامل این درس در دوره متوسطه اول، طی سال های آینده زبان انگلیسی از لیست دروس دوره متوسطه دوم حذف خواهد شد و آموزش آن در این دوره به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. به این معنا که دانش آموزان در صورت علاقه مندی می توانند زبان انگلیسی مورد علاقه خود را در آموزشگاه ها ادامه دهند.