دکتر سیدحسن هاشمی پس از بازدید از بخش های اورژانس، اطفال، ICU، بخش مردان، اتاق‌های عمل، کلینیک‌ها و پاویون رزیدنت‌ها، چندین گروه و تیم از وزارت بهداشت را مامور کرد که تا اوایل هفته آینده کمبودهای این بیمارستان را بررسی و به وی گزارش کنند تا در جلسه‌ای با حضور رییس بیمارستان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ایران برای رفع مشکلات اقدام شود.

بنابر اعلام وب‌دا، وزیر بهداشت همچنین از بیماران بستری در این بیمارستان عیادت کرد و از نزدیک در جریان نحوه ارایه خدمات درمانی آنان قرار گرفت که همه بیماران از وضعیت ارائه خدمات ارتوپدی ابراز رضایت داشتند.

همچنین پرستاران بیمارستان شفا یحیاییان نیز در فضایی صمیمانه مشکلات‌شان از جمله کمبود نیروی پرستاری و نیز کمک بهیار را با دکتر هاشمی مطرح کردند.

بنابر این گزارش، میزان مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان شفا یحیاییان حدود ۲۲۰ نفر در شبانه روز است که هر بیمار در اورژانس این بیمارستان دو بار ویزیت می‌شود. همچنین میزان مراجعات به بخش کلینیک این بیمارستان در صبح و بعد از ظهر به طور متوسط ۳۰۰ تا ۴۰۰ مراجعه است.

این بیمارستان دارای ۱۸۷ تخت فعال و ۱۱ اتاق عمل است که ۹ اتاق عمل آن به کمک خیرین حوزه سلامت بازسازی شده و ۳ اتاق عمل نیز در حال راه‌اندازی است. بیمارستان شفا یحیاییان دارای ضریب اشغال تخت حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد است.

بیمارستان شفا یحیاییان در سال ۱۳۰۶ توسط خانم زیور یحیاییان وقف شده و ۵۰ درصد از ارتوپدهای کشور در این بیمارستان فارغ التحصیل شده‌اند و ۱۲ سال است که اورژانس این بیمارستان ارتوپد مقیم دارد.

لزوم توسعه اورژانس و بررسی مشکلات کمبود نیروی انسانی غیرپزشکی

وزیر بهداشت همچنین درباره مشکلات این بیمارستان مانند کمبود فضای بخش اورژانس، نیروی پرستاری و کمک بهیار دستورات لازم را صادر کرد.

هاشمی شب گذشته پس از بازدید از این بیماران و در نشستی که با حضور مسئولان بیمارستان، دانشگاه علوم پزشکی ایران و معاونان درمان و پرستاری وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: این بیمارستان نماد ارتوپدی کشور است و لازم است تا تجهیزات و وسایل مورد نیاز آن تامین شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه رفتار ما در تامین تجهیزات مورد نیاز این بیمارستان در اثرگذاری کار متخصصان ارتوپدی کشور موثر است، افزود: احترام به این بیمارستان، احترام به جامعه ارتوپدی کشور است.

هاشمی گفت: بخش اورژانس این بیمارستان کوچک و محدود است که ضروری است تا این بخش توسعه یابد، زیرا می‌تواند بار بخش های دیگر را کاهش دهد. این بخش باید در زمینی با حداقل ۷۰۰۰ مترمربع ایجاد شود که وزارت بهداشت حاضر است ۵۰ درصد از هزینه‌های آن را تقبل کند و ۵۰ درصد دیگر را نیز دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌تواند پرداخت کند. البته از خیرین سلامت نیز نباید غافل شد و باید از آنها در ساخت این پروژه کمک بگیریم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: باید برای آینده بیمارستان شفا یحیاییان فکری کنیم و در حاشیه شهر با کمک شهرداری، وزارت مسکن یا بنیاد مسکن شروع به ساخت بیمارستانی بزرگ و مجهز برای جایگزینی شفا یحیاییان باشیم.

هاشمی همچنین دستورات لازم برای بررسی مشکلات هتلینگ، هزینه‌های تجهیزات و لوازم مصرفی، کمبود نیروی انسانی غیرپزشک پرستاری و کمک بهیار و توسعه فضای اورژانس این بیمارستان را صادر کرد تا گزارش این مشکلات اوایل هفته آینده در جلسه‌ای با حضور مسئولان بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح و مشکلات برطرف شود.

بنابر این گزارش در بخش دیگری از این نشست، دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: این بیمارستان در زمینه ارتوپدی در کشور بی‌نظیر و بازوی دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه برای تامین بخشی از هزینه های سنگین این بیمارستان سال گذشته تیم هایی را فرستادیم، افزود: بودجه طرح تحول سلامت این بیمارستان در ابتدا و انتهای سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافت زیرا این بیمارستان جزو بیمارستان‌های خاص وزارت بهداشت و نیازمند کمک است.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: باید برای اعمال جراحی غیر اورژانسی از لوازم وسایل تولید داخل استفاده شود و کمیته‌های بیمارستانی نیز تشکیل و هزینه‌ها را مدیریت کنند و امیدواریم که امسال بتوانیم ساخت بخش جدید اورژانس این بیمارستان و پاویون‌ها آن را آغاز کنیم.