رئیس بنیاد امور بیماران خاص گفته بود که 200 پمپ دسفرال بیماران تالاسمی در گمرک مانده که این پمپ‌ها را خیرین خارج از کشور برای بنیاد فرستاده بودند.

پمپ‌های تالاسمی در حالی به دست بیماران نیازمند نمی رسد که مدیر عامل انجمن تالاسمی ایران از کیفیت پایین پمپ های تولید داخل، پوشش بیمه ای نامناسب برای تهیه پمپ های با کیفیت و گرانی پمپ های با کیفیت گلایه می کند و عدم دسترسی بیماران به پمپ با کیفیت را یکی از موانع درمان تالاسمی ها می داند.

حمایت انحصاری بیمه از شرکت‌های بی‌کیفیت

محمود هادی پور عضو هیات مدیره انجمن تالاسمی ایران می گوید: چند سال است که حمایت از تولید داخل بهانه ای برای سودجویی در زمینه درمان بیماران تالاسمی شده است. شرکت هایی با مونتاژ تجهیزات بی کیفیت تحت پوشش تولید، وارد بازار شده و بیمه ها را به ایجاد نوعی حمایت انحصاری برای محصولات خود وادار می کنند.

وی ادامه می دهد: پمپ دسفرال یکی از همین تجهیزات پزشکی است که نوع به ظاهر داخلی آن کمتر از چند ماه دوام می آورد و این در حالی است که بیمه هر چند سال فقط هزینه تهیه یک عدد پمپ داخلی را تقبل می نماید. اکثر بیماران قادر به پرداخت بالغ بر یک میلیون تومان هزینه تهیه پمپ با کیفیت نیستند و به ناچار نوع داخلی آن را تهیه می کنند و وقتی این پمپ ها خراب شوند، بیمه ها نیز حمایت خود را برای خرید پمپ جدید دریغ می کنند.

به گفته کارشناسان این حوزه مشکل 200 پمپ مانده در گمرک از یک سو سنگ اندازی هایی است که به نام حمایت از تولید داخل انجام می شود و از سوی دیگر این مشکل به برخورد نامناسب گمرک با کالاهای اهدایی برمی گردد.

ستاد تدابیر ویژه در دوره تحریم، مشکلمان را حل می‌کرد

سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت در این رابطه گفت: در دوره قبل که تحریم ها را داشتیم از این بابت که ستاد تدابیر ویژه وجود داشت و در مواقع بحرانی سریع تصمیم گیری می کرد و مشکلاتمان را حل می کرد در این موضوع نگرانی نداشتیم.

وی افزود: اما اکنون که گمرک پای کار است در رابطه با این موضوعات تصمیم می گیرد که امیدوارم نهایت همکاری را با ما بکند.البته قرار است در جلساتی که با مسئولان گمرک داریم به این موضوع رسیدگی کنیم.

برای تهیه پمپ با کیفیت بیماران به سختی افتاده‌اند؛بیمه ها کجایند؟

محمدرضا مشهدی،مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی نیز در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که برای ترخیص پمپ‌های تزریقی بیمار تالاسمی از گمرک دچار مشکلاتی شده‌ایم که در آن زمان هم با مساعدت و دستور مستقیم رئیس جمهور و مسئولان مربوطه، پمپ‌ها ترخیص می‌شد.

وی ادامه داد: مشکلی که بیماران تالاسمی دارند تهیه پمپ  است سال‌هاست که برای تهیه پمپ با کیفیت بیماران ما به سختی افتاده‌‌اند چرا که پمپ‌هایی که به دست یک شرکت داخلی تولید می‌شود طول عمر مفیدی ندارد و معمولاً بیماران نمی‌‌توانند از آن استفاده کنند.

مشهدی گفت: اما نمونه پمپ خارجی آن که معمولا 2 تا 3 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد بیمار به مدت 10 تا 15 سال می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی ادامه داد: در واقع مشکل بیماران تالاسمی تهیه پمپ خارجی مناسب است از طرفی شرکت‌های واردکننده تعرفه‌های بالایی برای ترخیص می‌پردازند و وزارت بهداشت هم این را پوشش نمی‌دهد چون شرکت‌ها به صورت آزاد آن را وارد می‌کنند البته ما در چند نوبت به صورت اهدایی پمپ‌هایی به کشور وارد کرده و به بیماران اهدا کردیم.

وی ادامه داد: متأسفانه بیمه‌ها هزینه تهیه این پمپ‌ها را به طور کامل پوشش نمی‌دهند، بیمه خدمات درمانی در مراکز استانی تا سقف 600 هزار تومان یعنی برابر با قیمت پمپ ایرانی را پرداخت می‌کند و حتی در برخی از جاها دیده شده به بیماران روستایی اصلاً مبلغی پرداخت نشده است.

مشهدی گفت: اگر بیمه‌ها هزینه پمپ با کیفیت خارجی را بدهند به نفع خودشان هم است البته برخی از بیمه‌ها مثل تأمین اجتماعی نهایت همکاری را داشتند اما بیمه خدمات درمانی حداقل بیمه را هم در برخی مراکز نداده است.