سالانه چندین کودک از مادران معتاد چشم به دنیا می‌گشایند اما بدون آنکه بخواهند و اراده‌ای داشته باشند، به واسطه تغذیه‌ای که از مادر معتاد خود کرده‌اند، معتاد شده‌اند.

معمولا اینگونه کودکان هنگام تولد شناسایی شده و دوره‌ای را برای ترک اعتیاد در بیمارستان سپری می‌کنند.

چنانکه سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفته است، نوزادانی که از مادران معتاد به اپیوئیدها (مخدرهای سنتی) متولد می‌شوند، مبتلا به سندروم محرومیت نوزادی هستند که این سندروم باعث بدحالی شدید این نوزادان شده، تا اندازه‌ای که برای نگهداری آن‌ها باید این نوزادان را در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بستری کرد.

پرویز افشار در این خصوص افزود: وجود این سندروم محرومیت در نوزادان زنان معتاد، بسیار زجر آور است و در مرحله نگهداری از آن‌ها باید پیش از هرچیز، میزان دُز انتقالی از جفت در رحم مادر به این نوزاد تعیین شده و با در نظر گرفتن مصرف مادران ، دُز مورد نیاز مرفین یا اپیوم این نوزادان تعیین شود و از طریق سرم به آن‌ها منتقل شود.

تولد سالانه 70 هزار نوزاد معتاد

دراین خصوص همچنین رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت با اشاره به تولد سالانه 70 هزار نوزاد از مادران معتاد، گفت: این نوزادان باید برای ترک و رفع علائم اعتیاد در بیمارستان بستری شوند.

علیرضا نوروزی گفت: بهتر است از واژه نوزاد معتاد در این مورد استفاده نکنیم.

وی با بیان اینکه اطلاعات موجود در این زمینه جامع نیست و کل تولد‌های کشور بررسی نمی‌شوند، گفت: در یک دوره 4 ساله از 100 هزار مادر باردار پرسیده شد که آیا مواد مخدر مصرف می‌کنند یا خیر که در خوداظهاری، 0.5 درصد آنها به مصرف مواد مخدر اعتراف کردند.

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به این آمار و تولد سالانه یک میلیون و 400 هزار نوزاد در سال، می‌توانیم بگوییم سالانه 70 هزار کودک از مادرانی متولد می‌شوند که اعتیاد به مواد مخدر دارند.

وی اطلاق لفظ معتاد به نوزاد را از نظر علمی صحیح ندانست و گفت: آزمایشات نشان می‌دهد که اثرات مواد مخدر در بدن نوزاد نیز وجود دارد.

نوروزی این نوزادان را مبتلا به «سندروم ترک نوزادی» دانست و افزود: تمام علائمی که عموم مردم به آن خماری می‌گویند را در نوزاد می‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: این علائم مانند گریه کردن، بی‌قراری،‌ آبریزش بینی، شیر نخوردن، وزن نگرفتن، تب و اسهال است.

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت درمورد نحوه درمان این نوزادان، گفت: نوزادانی با چنین علائمی باید در بیمارستان و بخش NICU بستری شوند و به‌وسیله محلول مورفین در یک دوره درمانی 10 تا 14 روزه درمان شوند.

کودکانی که معتاد به دنیا می‌آیند اما معتاد نمی‌شوند

علیرضا سلیمی، رئیس اسبق مرکز ترک اعتیاد بیمارستان لقمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، در مورد اعتیاد جنین‌ها و کودکان تازه متولد شده توضیحاتی داد.

وی در پاسخ به این سوال که امکان ابتلا به اعتیاد این کودکان بعد از ترک و در بزرگسالی چقدر است؟ گفت: تحقیقات مشخصی در این زمینه انجام نشده است.

سلیمی افزود: اما تجربه نشان می‌دهد که درصد اعتیاد این افراد بسیار پایین است. چرا که اصولا اعتیاد به علت مسائل‌ ژنتیکی رخ می‌دهد و در این زمینه فرد باید بستر‌های لازم را داشته باشد.

وی در مورد کودکانی که بعد از تولد توسط والدین معتاد می‌شوند گفت: این افراد واقعا معتاد هستند و روند درمان آنها پیچیدگی بیشتری دارد.

رئیس اسبق مرکز ترک اعتیاد بیمارستان لقمان ادامه داد: خوشبختانه بعد از درمان نوزادان، هیچگونه آثار روحی و روانی ناشی از اعتیاد در این افراد به جا نمی‌ماند و آنها می‌توانند زندگی سالمی را تجربه کنند.