این هفته حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اخبار مختلفی روبه‌رو بوده که از جمله آنها می توان به ارائه غذای گرم در سحری دانشجویان دانشگاه علامه، ثبت نام بیش از 81 هزار نفر در آزمون کاردانی به کارشناسی، تصویب افزایش وام‌های دانشجویی با نظر هیات امنای صندوق رفاه، آغاز ثبت نام ترم تابستان دانشگاه آزاد از 2 هفته آینده، ارائه تسهیلات 700 هزار تومانی به دانشجویان زائر عتبات عالیات و جزئیاتی از ارائه مدرک تحصیلی با سابقه تحصیلی اشاره کرد.

آیا وزارت علوم با سابقه کاری مدرک تحصیلی می‌دهد؟
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره ادعای به ظاهر قانونی برخی موسسات یا دانشگاه‌ها در ارائه مدرک به افراد با سابقه کار بالای هشت سال، بیان کرد: اصلا چنین قانونی وجود ندارد که بر اساس سوابق کاری به فردی مدرک تحصیلی داده شود، هرچند که فرد سابقه بالایی هم داشته باشد. 
وی افزود: در وزارت علوم قانون دریافت مدرک براساس سابقه تحصیلی نداریم و حتما افراد باید با گذراندن دوره های آموزشی، پیش نیازها و دروس عمومی و تخصصی موفق به اخذ مدرک تحصیلی شوند.
ثبت نام بیش از 81 هزار نفر در آزمون کاردانی به کارشناسی
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش بیان کرد: با توجه به اطلاعیه‌های منتشره سازمان، بویژه اطلاعیه‌ای که در رابطه با تمدید مهلت ثبت نام، اطلاعات دفترچه راهنما و همچنین کد رشته محل های جدید بر روی سایت قرار گرفته داوطلبان در صورت واجد شرایط بودن حداکثر باید تا ساعت 24 روز سه شنبه 23 خرداد 95 نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
افزایش وام‌های دانشجویی با نظر هیات امنای صندوق رفاه تصویب شد
ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم گفت: در چهل و هفتمین جلسه هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان افزایش سقف وام های دانشجویی مورد تصویب قرار گرفت و بر اساس این مصوبات، سقف وام های دانشجویی از سوی صندوق رفاه دانشجویان به طور متوسط 20 درصد افزایش یافت.
وی ادامه داد: این در حالی است که بعضی از وام ها از جمله وام تحصیل دانشجویان مجرد 47 درصد، وام دانشجویان دکترای متأهل حدود 52 درصد، وام مسکن برای دانشجویان مجرد در تهران 76 درصد، برای دانشجویان شهرهای بزرگ 47 درصد و وام ضروری 100 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین برای کمک به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انجام پایان نامه و رساله، علاوه بر کمک بلاعوض دانشگاه ها، وام ضروری برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد 67 درصد و برای دانشجویان دوره دکترا 60 درصد افزایش یافت.
آغاز ثبت نام ترم تابستان دانشگاه آزاد از 2 هفته آینده
فرهاد حسین‌زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: دانشجویان مقاطع، کاردانی و کارشناسی تا سقف 10 واحد، کارشناسی ارشد یک درس (تعداد واحد مهم نیست) و دکتری تخصصی با توجه به اینکه دروس اصلی برایشان ارائه نمی شود تا 2 درس جبرانی را می توانند در انتخاب واحد خود قرار دهند.
وی افزود: با توجه به اینکه از 17 خرداد ماه امتحانات نیم سال دوم آغاز شده، به همه واحدهای دانشگاه اعلام شده یک هفته بعد از اتمام امتحانات (احتمالا دو هفته دیگر) ثبت نام را انجام دهند.
پرداخت 350 میلیارد تومان وام به دانشجویان در ترم جاری
فردین تقی زاده معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم با اشاره به وام شهریه و تعداد زیاد دانشجویان متقاضی برای آن عنوان کرد: دولت در سال 94 فقط 38 میلیارد تومان به وام شهریه کمک کرد اما صندوق رفاه بالغ بر 200 میلیارد تومان در این ردیف وام پرداخت کرد.
وی افزود: در ترم جاری بیش از 350 میلیارد تومان وام به دانشجویان در زمینه های مختلف پرداخت شده است. ثبت نام برای ارائه وام برای نیم سال اول سال تحصیلی 95-96 در فصل تابستان و ثبت نام نهایی در مهرماه انجام می شود.
ارائه تسهیلات 700 هزار تومانی به دانشجویان زائر عتبات عالیات
ذوالفقار یزدان‌مهر رییس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم با اشاره به آغاز پانزدهمین دوره اعزام دانشجویان به عتبات عالیات، عنوان کرد: سال‌های قبل به هر دانشجوی زائر عتبات مبلغ 300 هزار تومان وام پرداخت می‌شد که این مبلغ در سال 95 با افزایش چند درصدی به 700 هزار تومان رسید. 
نتایج آزمون دستیاران ستادی اعلام شد
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: نتیجه آزمون کلیه داوطلبان شرکت کننده در آزمون دستیاران ستادی دستگاه های اجرای 94 به صورت کارنامه تنظیم شد و صبح روز سه شنبه 18 خرداد 95 بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت. برای شرکت در آزمون دستیاران ستادی دستگاه های اجرای کشور در اسفند 94 تعداد 6 هزار و 848 داوطلب ثبت نام کرده اند که از این تعداد 3 هزار و 507 نفر زن و 3 هزار و 341 نفرمرد می باشد. 
فشار مالی تغذیه بر دوش دانشگاه‌ها
فردین تقی زاده معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم گفت: اعتباری که از طرف سازمان مدیریت در ردیف اعتبار غذای دانشجویی به دانشگاه‌ها اعطا می‌شود با قیمت تمام شده غذاهای دانشجویی فاصله دارد و در این حوزه فشار مالی بر دانشگاه‌ها وجود دارد.
رشد 14 درصدی بودجه دانشگاه علم و صنعت
محمد علی برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه این دانشگاه نسبت به سال گذشته 14 درصد رشد بودجه داشته است، گفت: بودجه امسال دانشگاه ابلاغ شده اما هنوز به دست ما نرسیده است. سال گذشته حدود 100 میلیارد تومان بودجه در اختیار دانشگاه بود که امسال این مبلغ به 114 میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: از آنجا که بیشتر بودجه دانشگاه به بخش هایی چون حقوق و مزایا کارکنان، حق التدریس استادان، قبض های مختلف دانشگاه و غذای دانشجویان اختصاص می یابد، در نهایت مبلغ ناچیزی به پژوهش و کارهای تحقیقاتی تعلق می گیرد.
صادرات 85 میلیون دلاری محصولات پارک‌های علم و فناوری
وحید احمدی معاون پژوهش فناوری وزارت علوم  گفت: خوشبختانه در بحث پار‌ک‌های علم و فناوری با یک روند رو به رشد مواجه هستیم به این معنی که تقریبا تمامی استان‌ها دارای این پارک‌ها بوده و‌ تنها رده بندی متفاوتی را دارند.
وی در‌ رابطه با صادرات محصولات پار‌ک‌های علم و‌ فناوری افزود: طبق آخرین آمار تا نیمه سال گذشته این صادرات در حدود 85 میلیون دلار بوده که قطعا تا پایان سال بیش از این مقدار شده است.
حذف تاثیر نمره مردودی در مقطع دکتری دانشگاه تهران
حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران بیان کرد:  طبق آیین نامه نمره مردودی در معدل کل دانشجویان در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری بی اثر شد. بر اساس این قانون اگر  دانشجویی موفق به کسب نمره قبولی در درسی نشود یا نمره قبولی نگیرد چنانچه یک بار دیگر درس مذکور را بگذراند و موفق به کسب نمره قبولی شود، نمره مردودی در کارنامه این دانشجو درج می‌شود اما در معدل کل محاسبه نمی شود.
ارائه غذای گرم در سحری دانشجویان علامه طباطبایی
حمید رضا مقامی مدیر امور خدمات دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امسال نخستین سالی است که در سحر، غذای گرم به دانشجویان ارائه می‌شود. همچنین در افطار دو نوع خوراک در نظر گرفته ایم و مشکلات سال های گذشته را حل کرده ایم.
تمام خوابگاه‌های دانشجویی به امکانات رفاهی درمانی مجهز هستند
ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم بیان کرد: تمامی خوابگاههای وزارت علوم به امکانات اولیه خدماتی و درمانی مجهز شدند و در حال حاضر هیچ خوابگاهی نیست که امکانات اولیه درمانی مانند آمبولانس را نداشته باشد.
نمرات مردودی در کارنامه دانشجویان ارشد دانشگاه آزاد تاثیری ندارد
حسین زاده لطفی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تمام نمرات مردودی دانشجویان کارشناسی ارشد که ورودی مهرماه 94 هستند در کارنامه به ثبت می رسد اما هیچ تاثیری در معدل دانشجو ندارد.
وی افزود: دانشجویان کارشناسی ارشدی که ورودی قبل از مهر 94 هستند مشروط به اینکه هم اکنون دانشجو باشند، اگر در یک درس بیش از یک بار مردود شوند، از بین نمرات مردودی، همه ثبت می‌شود اما فقط یکی از آنها در معدل تاثیر دارد.
فعالیت چهار هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه پیام نور
محمدحسنی معاون اداری مالی دانشگاه پیام نور گفت: این دانشگاه با داشتن بیش از 700 هزار دانشجو در کل کشور سرانه فضای آموزشی دانشجویان اش در حدود دو متر مربع است و این سرانه فضای آموزشی در برخی از استان‌ها پایین تر از میانگین کشوری و سرانه برخی استان‌ها مانند کرمانشاه بیش از حد تراز کشوری است.
وی ادامه داد: چهار هزار نفر در دانشگاه پیام نور عضو هیئت علمی هستند که 800 نفر دانشیار و استاد تمام، 2000 نفر استادیار و بقیه به عنوان مربی در این دانشگاه فعالیت می کنند.