دکترمحمدمهدی گویا با اعلام این خبر در همایش ملی تقدیر از مربیان مردمی آموزش تب مالت که در سالن امام جواد (ع) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، گفت: در سال گذشت 10 استان هدف از نظر شیوع تب مالت مورد بررسی قرار گرفته و 130 هزار کارگاه و جلسه آموزشی برای آموزش یک میلیون و 800 هزار نفر از مردم تشکیل شد.

وی با اشاره به این که تب مالت در صورت بروز و عدم کنترل، زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و زندگی دامداران را مختل می کند، اظهار داشت: تنوع عوارض بیماری تب مالت از تمام بیماری‌های عفونی بیشتر است و این بیماری گاهی با عوارض روانی، مننژیت و حتی عوارض قلبی همراه است و موجب ناتوانی‌های مزمن و بی سروصدا می‌شود.

وی افزود: تب مالت یک بیماری مزمن، مرموز، آزاردهنده و خسارت بار برای جامعه است و مردم، تولیدات، موادغذایی و دام‌ها را دچار آسیب می‌کند. این بیماری به سادگی قابل تشخیص نیست و بعد از تشخیص هم به سادگی قابل درمان نخواهد بود، این بیماری زندگی بخش مولد کشور را دچار اختلال می‌کند.

وی ادامه داد: تب مالت با رعایت نکات بهداشتی قابل پیشگیری است و باید در روند تولید، نگهداری، لبنیات‌سازی و ذبح دام موارد بهداشتی را حتما رعایت کرد. این بیماری با تعیین کننده‌های اجتماعی سر و کار دارد، بنابراین برای کنترل این بیماری نیازمند همکاری بین بخشی هستیم.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی از انعقاد تفاهمنامه با سازمان عشایر و روستایی به منظور بهبود فعالیت‌های آموزشی خبر داد و گفت: ارتقای بهداشت جایگاه‌های دام‌های سنتی به عنوان یکی از کانون‌های تب مالت یکی از مهم‌ترین اقدامات امسال است که امیدواریم منجر به کاهش ابتلا به تب مالت شود.