دادستان مرکز استان خراسان رضوی روز گذشته گفت: در پی وقوع جنایتی هولناک که در شب نیمه شعبان رخ داد و موجب جریحه دار شدن افکار عمومی شد، گروهی از کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی با نظارت و دستورات صریح قاضی ویژه قتل عمد مشهد عملیات شناسایی و دستگیری عاملان قتل مادر و 2 دختر خردسالش را از همان دقایق اولیه بامداد آغاز کردند.

قاضی «غلامعلی صادقی» افزود: اگرچه متهمان پرونده با طرح نقشه ای حساب شده و صحنه سازی چنین وانمود کرده بودند که پدر خانواده مرتکب جنایت شده است اما در همان دقایق اولیه بررسی صحنه جرم، نقشه ساختگی متهمان لو رفت و افراد دیگری به عنوان مظنون در این پرونده جنایی مطرح شدند.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد تصریح کرد: با توجه به این که احتمال فرار متهمان از کشور وجود داشت اقدامات قضایی در همان نیمه شب انجام و پدر خانواده مقابل چشمان دیگران به عنوان متهم اصلی دستگیر شد تا متهمان احساس کنند پلیس مطابق نقشه آنان پیش می رود اما چند ساعت بعد و با انجام یکسری تحقیقات غیرمحسوس که تا سپیده دم روزبعد طول کشید، عاملان اصلی این جنایت شناسایی شدند و تحت تعقیب قرار گرفتند.

«قاضی صادقی» خاطرنشان کرد: 48 ساعت بعد از وقوع جنایت 3 تن از متهمان دستگیر شدند و پس از اعتراف آنان به جنایت مشخص شد که فرد دیگری نیز در این قتل فجیع نقش داشته که  به منطقه ای در نزدیکی مرز افغانستان گریخته است بنابراین پنجشنبه گذشته گروهی از کارآگاهان با صدور دستوراتی از سوی قاضی حسینی (قاضی ویژه قتل عمد) مخفی گاه متهم را در 3 کیلومتری مرز به محاصره درآوردند و  او  را دستگیر کردند.

مقام ارشد قضایی مشهد گفت: این متهم که حمزه نام دارد به قتل فجیع 2 کودک اعتراف کرده است اما برای آن که شهروندان با تشریح جزئیات این قتل هولناک آزرده خاطر نشوند از ذکر جزئیات آن معذوریم.

«قاضی صادقی» در عین حال افزود: ورود به خانه ای که باید امنیت در آن حاکم باشد و ارتکاب چنین جنایت هولناکی که احساس امنیت را در مردم خدشه دار می کند در زمره جرایمی قرار می گیرد که دستگاه قضایی در برخورد با عاملان آن اغماض نخواهد کرد.

وی با اشاره به این که تحقیقات این پرونده در کوتاه ترین زمان ممکن در دادسرای مشهد انجام می شود و عاملان قتل 3 عضو یک خانواده به دادگاه معرفی خواهند شد اضافه کرد: هم اکنون با تلاش شبانه روزی قاضی پرونده و کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی، همه متهمانی که در این جنایت هولناک نقش داشتند دستگیر شده اند و بازسازی صحنه قتل نیز طی چند روز آینده انجام خواهد شد تا دیگران از این گونه حوادث درس عبرت بگیرند و امنیت مردم را به خطر نیندازند.

 دادستان مشهد تصریح کرد: تلاش دستگاه قضایی بر این است که پرونده مجرمان خطرناک هرچه سریعتر و با دقت تمام در دادسرا و دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد چرا که اجرای سریع احکام قضایی می تواند نقش موثری در پیشگیری از وقوع جرم داشته باشد.

قاضی ویژه قتل عمد نیز درباره ابعاد جدید این پرونده گفت: «افشین» جوان 20 ساله ای که به قتل مادرش با ضربات تبر اعتراف کرده است، به همراه 3 تن دیگر از بستگانش در این جنایت نقش دارند.

قاضی سید جواد حسینی افزود: پدر و مادر افشین سال ها قبل به جرم مواد مخدر زندانی شده اند اما مادر وی مورد عفو قرار می گیرد و از زندان آزاد می شود او سپس از همسرش طلاق گرفته و با مردی که از بستگانش بود ازدواج می کند اما افشین و خواهرش نزد پدرشان می مانند و این درحالی بود که پدر افشین از همسر قبلی خود نیز فرزندی به نام «حمزه» داشت و افشین نیز با آن ها بزرگ می‌شود. 8 سال بعد از این ماجرا، خواهر افشین با یکی از بستگانشان به نام «احمد» ازدواج می کند اما تازه عروس اردیبهشت گذشته و پس از بازگشت از یک مجلس عروسی به طرز مشکوکی جان باخته است که این پرونده نیز در دادسرای مشهد تحت رسیدگی قرار دارد.

قاضی شعبه 211دادسرای عمومی و انقلاب مشهد تصریح کرد: در همین زمان افشین با برادرناتنی خود «حمزه» و شوهر خواهرش «احمد» مشورت می کند و می گوید که می‌خواهد سند ملکی را که نزد مادرش است بگیرد و با فروش آن سرمایه ای برای خود دست و پا کند. او سپس ماجرا را با «سهراب» یکی دیگر از بستگانش در میان می گذارد و بدین ترتیب 4 نفری به منزل مادر افشین واقع در خیابان حر 41 می روند در حالی که افشین از 8 سال قبل مادرش را ندیده بود اما او قبل از جنایت تبر و چاقویی را خریداری کرده و داخل کوله پشتی خود می گذارد.

قاضی حسینی افزود: احمد که به منزل مقتول رفت و آمد داشت زمینه ورود 3 متهم دیگر را فراهم می‌کند و آنان با ورود ناگهانی به منزل، مادر 40 ساله و 2 دختر 3 و 6 ساله را به طرز فجیعی به قتل می رسانند و متواری می شوند. وی اضافه کرد: پس از دستگیری متهمان، حمزه به قتل 2 کودک خردسال و افشین هم به قتل مادرش اعتراف کرد که تحقیقات همچنان ادامه دارد.