پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یکشنبه هفته گذشته در جلسه غیرعلنی شورای شهر، طرح صیانت از باغات مورد بررسی قرار گرفت که به دلیل انتقادات برخی از اعضا به ماده چهار این طرح به کمیسیون تخصصی بازگشت خورد.

نام پنج عضو شورا که نسبت به برخی از مواد این طرح انتقاداتی داشتند در برخی از رسانه ها مطرح شد که آقای اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران یکی از این اسامی بود. این عضو شورای شهر در صحن علنی دیروز شورای شهر با انتقاد از اعلام نام پنج نفر بهعنوان حامی قطع درخت، گفت: «آقای حافظی و حقانی نیز برای بازگشت به طرح صیانت از باغات دستانشان را بالا بردند و قبول داشتند طرحشان دچار مشکلاتی است، این چه عوامفریبی است که نام پنج نفر را بهعنوان مدافع قطع درخت و باغات اعلام میکنند.» دوستی بابیان اینکه کارشناسانی که به محیطزیست خط میدهند کارشناسان مریضی هستند، گفت: «من روی کاغذ سیگار دستور جلوگیری از قطع درخت را میدادم. من مدتی که شهردار منطقه سه بودم زیر بار قطع یک درخت هم نرفتم. محکم ایستادم و این مقاومت باعث برکناریام شد.»

اشاره دوستی به قطع درختان در سالهای دور کنایه ای بود که آقای حقانی را حسابی برافروخت. حقانی که سالها پیش سابقه معاونت شهرداری کرباسچی را در کارنامه دارد، در پاسخ به دوستی گفت: «کاغذهای سیگاری که روی آن دستور میدادید را رو کنید. کاغذهای سیگار جدید را هم رو کنید. مریض من و شما هستیم که باید در آی سی یو بستری شویم، این کارشناسان ما مریض هستند که میگویند باغات کن را حفظ کنید، باغات تهران در حال تخریب هستند؟»

حقانی نیز که مانند دوستی از اعضای فراکسیون اصلاحات شورای شهر است، خطاب به دوستی گفت: «من وکیلال دوله نیستم، من وکیل مردم هستم. شما خودتان نام کارشناسان محیط زیست را میدانید و میدانید چه افراد متخصصی هستند و نیازی نیست من نام آنها را ببرم. من تا آخر از حفظ درختها حمایت خواهم کرد و از راهی که میروم کوتاه نخواهم آمد.» اما ماجرای عصبانیت حقانی موضوعی است که برای اعضای شورای شهر تازگی نداشته و خیلی ها نام حقانی را در کنار قطع درختان دهه هفتاد به یاد می آورند. هرچند سال گذشته آقای پرویز سروری در پاسخ به این سؤال که آیا ادعایی مبنی بر قطع درختان به دستور آقای حقانی از دید شما قابل قبول است یا خیر، گفت: «این موضوع نیاز به بررسی های بیشتر دارد.» اما همان ایام شهردار وقت منطقه ۵ تهران نکاتی را در رابطه با مدیریت حقانی بازگو کرد که انعکاس فراوانی در رسانه ها به همراه داشت. پژمان پشمچی زاده شهردار منطقه پنج، قطع درختان بوستان مادر را مربوط به دوره مدیریت آقای حقانی(عضو فعلی شورای شهر که در زمان کرباسچی معاون خدمات شهری بوده) میداند. او حتی نشانه دقیقی هم برای ادعای خود مطرح میکند: «زمین پلاک ثبتی 124 که در محدوده خیابان آیت الله کاشانی واقعی شده است حدود 140 هزار مترمربع بود است که از قدیم الایام توسط شرکت تعاونی وزارت آموزش و پرورش خریداری شد. در انتهای دهه 60 و اوایل دهه 70 از دبیرخانه کمیسیون ماده پنج که در آن زمان در اختیار شهرداری تهران بود مجوز میگیرند تا در این فضا ساخت وساز صورت گیرد. در بخشی از این زمین نیز شرکت برق، پیشتر تأسیساتی داشته است. درختان موجود در این زمین از سال 75 تا 76 توسط شهرداری وقت و طبق دستور کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران که در آن زمان آقای محمد حقانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران بود قطع کردند و در دبیرخانه کمیسیون ماده پنج کاربری فضای سبز این زمین را تغییر داده اند.» پشمچی زاده در ادامه افشاگری خود گفته بود در اوایل دهه 70 جناب آقای حقانی معاون وقت خدمات شهری شهرداری تهران و مسوول کمیسیون ماده هفت بوده و تغییر کاربری این باغ به تجاری و مسکونی توسط دبیرخانه کمیسیون ماده پنج تعیین و ابلاغ میشود که در آن زمان کمیسیون ماده هفت که ریاست آن بر عهده آقای حقانی بوده است نظارت بر باغات و تغییر کاربری آنها داشته است.

به نظر میرسد حالا ماجرای قطع درختان توسط حقانی در شورای شهر سرباز کرده و این بار کنایه یک هم حزبی را برای حقانی به دنبال داشته است؛ کنایهای که برای حقانی گران تمام شد.