به گزارش پارس به نقل از فارس، حدود یک دهه است که قطع شبکه های ایران از روی ماهواره ها به حرکتی تکراری تبدیل شده و هر روز در صدر اخبار شاهد خبرهایی مبنی بر قطع شبکه های ایرانی تاثیرگذار هستیم. شبکه هایی که علی رغم ادعای کشورهای بزرگ دنیا مبنی بر آزادی رسانه ها، به دلیل اخبار روشنگرانه ای که ارائه می دهند به بهانه تحریم حذف می شوند.

در این باره با « شیدا اسلامی» کارشناس رسانه و مدیر روابط عمومی شبکه جهانی سحر یادداشتی در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده که متن کامل آن را در ادامه می خوانید:

در واقع، محدودیت های اعمال شده علیه رسانه های ایرانی گوشه دیگری از تلاش برای ساکت کردن رسانه های حقیقت گو به شمار می آید و این در حالی است که قانون گذاران آمریکایی می گویند شامل شدن تحریم های ضد ایرانی در لایحه جدید، بخشی از اقدامات با هدف اعمال فشار بر ایران به منظور توقف برنامه انرژی اتمی تهران به شمار می آید.

پس از آن که غرب در ادامه تحرکات استراتژیک خود در حوزه جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران، تحریم ماهواره ای صداوسیما را از مهرماه ۱۳۹۱ با بهانه تسری تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران، با شدت و حدتی قابل ملاحظه آغاز کرد و در دور اول این تحریم، شبکه های پرس تی وی، شبکه خبر، العالم، کوثر، تلویزیون قرآنی، سحر ۱ و ۲ و جام جم ۱ و ۲ را مشمول اقدامات خود کرد، در اسفندماه ۹۱ نیز در راستای همین تحریم ها، به دیگر ماهواره ها هم ماموریت داده شده و به صورت موردی شاهد قطع برخی شبکه های سیما هستیم چنانچه در نوزدهم فروردین ۹۲ نیز گلوب کست پخش هیسپان تی وی را متوقف کرد و پخش شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی ماهواره سِس (SES) متوقف شد.

شرکت خدمات ماهواره ای گلوب کست، که تحت مالکیت شرکت فرانس تلکام است، در نامه ای اعلام کرد: « گلوب کست از سِس نامه ای را به تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۱۳ (۹ فروردین ۱۳۹۲) دریافت کرده و در این نامه از این شرکت خواسته شده که پخش تمام شبکه های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را حداکثر از تاریخ ۸ آوریل ۲۰۱۳ (۱۹ فروردین) متوقف کند. »

در ادامه این نامه آمده است: این تصمیم بعد از این گرفته شد که دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در ماه فوریه سازمان صدا و سیما و عزت الله ضرغامی، رئیس این سازمان را به فهرست تحریم های خود افزود که بر اساس آن « هر گونه حمایت از جمله ارائه خدمات به مشمولین این فهرست ممنوع است. »

پیش از آن، در حالی که تقویم ۱۳۹۱ در برگ ششم اسفند ماه ورق می خورد، این خبر منتشر شد: « یوتل ست» به شرکت ماهواره ای (STN) متعلق به اسلونی فشار وارد می کند تا پخش شبکه خبری العالم ایران را از روی این ماهواره متوقف کند. این در حالی است که درست ۴ روز پیش از آن، شرکت ماهواره ای « گلف ست» نیز تحت فشار یوتل ست پخش دو شبکه « آی فیلم» و « الکوثر» ایران را متوقف کرد.

دنیا فقط یک روز پس از آن که ماهواره « یوتل ست» که توسط « میشل دی روزن» تبعه فرانسوی- اسرائیلی اداره می شود از « نایل ست» درخواست کرد که پخش برنامه های « پرس تی وی» را متوقف کند، شاهد این نقض آشکار آزادی بیان بود.

جمعه یکم دی ماه ۹۱، چشمه دیگری از دشمنی غرب با ایران مقابل دیدگان جهانیان قرار گرفت.

« هیسپاست» ، به شرکت خدمات ماهواره ای « اوراون» دستور داد تا شبکه های ایرانی « پرس تی وی» و « هیسپان تی وی» را از فهرست پخش ماهواره ای خود در اسپانیا و امریکای لاتین حذف کند.

هر چند که « اوراون» می گوید قطع شبکه های پرس تی وی و هیسپان تی وی به دنبال اقدام مشابه شرکت فرانسوی یوتل ست صورت می گیرد که پیشتر پخش چندین شبکه ماهواره ای و ایستگاه رادیویی ایرانی را متوقف کرده است و این شبکه ها « به خاطر تعبیر گسترده از قوانین اتحادیه اروپا» از ماهواره حذف می شوند و شرکت مادر هیسپاست، این دستور را به دنبال تحریم های اتحادیه اروپا علیه رادیو و تلویزیون ایران و قرار گرفتن نام رئیس صدا و سیمای ایران در لیست سیاه اتحادیه اروپا صادر کرده است و هیسپاست نیز صدور دستور از جانب این شرکت را تائید کرده است، اما هیچکس در مورد منشاء اصلی ابلاغیه صحبت نمی کند و « اوراون» نیز در حالی به مجری دستور هیسپاست تبدیل شده که شبکه ایرانی هیسپان به طور رسمی، در اسپانیا به ثبت رسیده و تا کنون نیز تحت قوانین رسانه های این کشور و نیز قوانین اتحادیه اروپا فعالیت کرده است.

هیسپان تی وی حتی هیچ گونه اخطاری نیز مبنی بر تخلف و یا قطع پخش دریافت نکرد و آنچه تحت عنوان اعمال این ممنوعیت به دنبال آنچه « تحریم های اتحادیه اروپا» خوانده می شود، از سوی مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول امور خارجه اتحادیه اروپا در پاسخ به پرس تی وی و تاکید وی مبنی بر تحریم نبودن رسانه های ایرانی، بی اساس جلوه می کند و این برگ دیگری است از کتاب قطور دشمنی ورزی های جبهه غرب در مقابله با صدای حقیقت جویی رسانه های ایرانی.

کما اینکه پس از ماجرای قطع شبکه خبری ۲۴ ساعته عرب زبان ایران در آبان ۱۳۸۸، یک بار دیگر و این بار در فروردین ۸۹، پخش « العالم» از عرب ست و نایل ست متوقف شد و انگیزه ای که آن سال به عنوان داعیه قطع شبکه « العالم» دستمایه اقدام گردانندگان عرب ست و نایل ست مطرح شد، هم پیش تر و هم بعد از آن، در لباس جنگی بهانه های دیگری، با پوسته ظاهری شعبده های تبلیغاتی، به مصاف رسانه های ایرانی آمدند.

در حالی که بحران تراشی برای پرس تی وی نیز با شکایت آفکام، قطع از ماهواره آسترا و… در این سال ها پی گرفته شده است، تاریخچه رو شدن نخستین چشمه شعبده بازی غرب، به سال ۲۰۰۵ و بهانه دروغین « یهودستیزی» ، برای قطع شبکه سحر از هات برد می رسد. « رابرت فوریسون» یک منتقد فرانسوی هولوکاست، در برنامه زنده این شبکه به طرح دیدگاه خود پرداخت. قبل از آن، سریال « چشمان آبی زهرا» هم از آنتن سحر ۱ پخش شده بود و فرصت دروغ پردازی شورای عالی رادیو و تلویزیون فرانسه برای نسبت دادن ستیزه با یهودیان به این شبکه - خلاف آنچه رسانه های ایرانی به تبیین آن می پردازند یعنی: تفاوت دیدگاه صهیونیستی با گرایش به دین الهی یهود- فراهم و پخش سحر ۱ از ماهواره هات برد ممنوع شد.

هفت سال از این ماجرا گذشت و ناگهان در نیمه اکتبر ۲۰۱۲، شرکت آرکیوا، سرویس دهنده پخش ماهواره ای هات برد، فرکانسی را که ۱۹شبکه رادیویی و تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران بر روی آن پخش می شدند، قطع کرد.

البته مسئول مطبوعاتی شرکت یوتل ست، در مصاحبه ای، علت اصلی قطع شبکه های برونمرزی از ماهواره هات برد را تصمیم یوتل ست برای حذف شبکه سحر عنوان کرد.

ونسا اوکانر همچنین در مصاحبه ای اعلام کرد: « قطع شبکه های رادیویی و تلویزیونی ایران در راستای اجرای طرح تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه این کشور است. »

اینکه اوکانر اظهار کرد: « شرکت یوتل ست که مقررات اداره پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی فرانسه را اجرا می کند تصمیم گرفته است تا قراردادهای خود را با شبکه های سحر به طور کامل قطع کند و به این ترتیب پخش برنامه های آنها به طور دائم لغو شده است. » ، از یک سو؛ نشان دهنده عمق تاثیرگذاری برنامه های این شبکه در انعکاس واقعیت های مورد انکار و سکوت رسانه های غربی بود و از سوی دیگر؛ دم خروس را بیرون گذاشت:

• سحر ۱ از ابتدای ۲۰۱۰ از هات برد پخش می شد. شبکه سحر در این مقطع، زمان پخش ۱۹ ساعته خود را به ۳۸ ساعت افزایش داد و دو کاناله شد. به این ترتیب کانال های دو گانه سحر، ۱ و ۲ نام گرفتند و مدت زمانی بیش از ۲ و نیم سال روی هات برد بودند، ولی انگار در تمام این دو و نیم سال، حواس هیچکس در یوتل ست به این موضوع نبود. آنها به خوبی می دانستند که سحر ۱ قطع شده در سال ۲۰۰۵، به زبان عربی پخش می شد و اصولا از آن زمان به بعد، صحنه چالشی که پیش روی رسانه های برونمرزی گشوده شد، به منزله « عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» ، به تاسیس شبکه مستقل عرب زبان « الکوثر» انجامیده بود. آنها نام سحر ۱ را آگاهانه و فقط به عنوان دستاویزی برای توجیه حرف های ضد و نقیض خودشان مطرح می کردند.

• در یک رویکرد دیگر؛ قطع شبکه های ایرانی، ناشی از دستور اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم ها علیه ایران عنوان شده بود و علاوه بر اوکانر، کارین بادالوف مدیر منطقه ای شرکت یوتل ست نیز در گفت و گوی تلفنی با شبکه پرس تی وی، به تحمیلی بودن قطع پخش برنامه های شبکه تلویزیونی ایران روی ماهواره اروپایی اذعان کرد، ولی در کمال تعجب، سخنگوی رسمی « کاترین اشتون» هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز مدعی شد که این اتحادیه در صدور دستور قطع شبکه های ایران دخالتی نداشته است! !

« مایا کاسیانیچ» در گفت و گو با خبرنگار العالم اظهار کرد: « اتحادیه اروپا، زمانی از اقدام شرکت « یوتل ست» مطلع شد که این شرکت، تصمیم خود را علنی کرد، این تصمیم ارتباطی به اتحادیه اروپا ندارد. »

در ادامه این حرکت، با اینکه پخش چند شبکه ایرانی از جمله « العالم» روی هات برد از سر گرفته شد، پخش شبکه های ایرانی از اینتل ست نیز قطع شد و در ماه نوامبر نیز شرکت ارتباطات ماهواره ای آسیا (آسیاست) تحت فشارهای امریکا پخش شبکه های ایرانی در منطقه شرق آسیا را متوقف کرد. دلایل مطرح شده و نشده آنها نیز دقیقا همان نکاتی است که در ابتدای تحرک جدید غرب در میدان جنگ با رسانه های ایرانی اتخاذ شد.

در حقیقت یک معادله ساده کل ارتباط به ظاهر پیچیده این ماجراها را در خود جا داده است: مدیر اجرایی فرانسوی- اسرائیلی یوتل ست مسئول موج تعرضات اخیر به رسانه های ایرانی در اروپا به شمار می آید، یوتل ست بیش از ربع سهام شرکت هیسپا ست را خریداری کرده است، همچنین بخشی از سهام شرکت آسیاست نیز توسط شرکت های امریکایی خریداری شده است و به این ترتیب اتحاد دو قطب همیشگی عناد با جمهوری اسلامی ایران یعنی رژیم صهیونیستی و آمریکا پشت پرده همه این اقدامات قرار دارد.

و همه اینها در حالی است که به عنوان نمونه هم اکنون شرکت یوتل ست فقط از طریق ماهواره هات برد، در حال ارسال امواج بیش از هزار شبکه تلویزیونی در فضای جمهوری اسلامی ایران است که بسیاری از آنها، دارای محتوای ضداخلاقی، مستهجن، ضد انسانی، ضد فرهنگ ایران، ضد ارزش های دینی و دارای رویکردهای دشمنانه و ستیزه گر با جمهوری اسلامی ایران هستند و گویی تنها جای عالم که رسانه های آن حق آزادی بیان ندارند، ایران است.

از جانب دیگر در حال حاضر بیش از پنج هزار و ۱۳۰ پایگاه اینترنتی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و در راستای پیشبرد" جنگ روانی" فعالیت داشته و مشغول به کار هستند تا هدف اصلی از همه این دشمنی ها یعنی به قهقرا کشاندن و توقف فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران را محقق کنند.

و دقیقا به همین دلیل است که باید در نظر داشت که ضروری است جمهوری اسلامی ایران آپارتاید ماهواره ای غرب را نیز در کوتاه ترین زمان ممکن در هم بشکند. در شرایطی که در همین کشور کوچک همجوار ایران یعنی جمهوری آذربایجان، یک شبکه کم اهمیت برونمرزی این کشور تحت حمایت مالی بزرگ ترین شرکت نفتی کشور و در واقع شریک نفتی بریتیش پترولیوم قرار می گیرد که از این پس با منابعی که امپراطوری رسانه ای بریتانیا را تغذیه می کند و با همان سبک و سیاق به جنگ رسانه ای و تبلیغات رسانه ای علیه ایران قوت و قدرت و نفوذ بخشد، درک اولویت های رسانه در عرصه دیپلماتیک و دنیای ارتباطات محور امروز، وظیفه جدی همه دست اندرکاران و سیاستگزاران فرهنگی ایران به نظر می رسد.