به گزارش پارس ، محمدرضا محمودی در گفت وگو با (ایسنا) ، درباره وضعیت تهران در صورت بروز زلزله با توجه به افزایش بافت های فرسوده این کلان شهر، گفت: با توجه به اینکه تهران مرکز کشور است، هر اتفاقی که در تهران رخ دهد، در کل کشور اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه تهران معین سایر شهرهاست و در بروز حوادث و سوانح طبیعی، تهران همیشه آماده باش است، گفت: در صورت نیاز این آمادگی از سوی استان برای اتفاقات و حوادث غیرمترقبه وجود دارد.

محمودی درباره بروز زلزله احتمالی در تهران که همواره ذهن شهروندان و مسوولان را به خود معطوف کرده است، افزود: میزان آماده باش تهران از لحاظ تجهیزات، امکانات و پرسنل نیروی انسانی در شرایط خوبی قرار دارد و همه دستگاه ها به امکانات لازم مورد نیاز مجهز شده اند.

معاون عمرانی استاندار تهران با بیان اینکه کلاس های آموزشی برای پرسنل دستگاه ها ارائه شده، اظهار کرد: این آمادگی در تهران وجود دارد، اما مشکل اصلی دو مسئله مهم مدیریت بحران و بافت های فرسوده این کلان شهر است.

وی ادامه داد: مدیریت بحران در تهران بر عهده شهرداری تهران است و به نظر می رسد که مجلس باید روی این قانون اصلاحیه ای انجام دهد تا در زمان بروز حوادث، هماهنگی با دستگاه های دولتی انجام شود و به نظر می رسد که برای مدیریت بحران تهران خیلی کار نکرده ایم.

محمودی گفت: بافت های فرسوده تهران کلاف پیچیده سردرگمی است که اگر تمام درآمدهای کشور صرف بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده تهران کنیم، باز هم کم است. لذا باید این نکته را فراموش کرد که نوسازی این بافت ها از طریق امکانات دولتی میسر نیست. بر این اساس باید سیاست ها و بسته های تشویقی جایگزین طرح های نوسازی شود.

معاون عمرانی استاندار تهران ادامه داد: ارائه بسته های تشویقی به بافت های فرسوده می تواند گره گشای این معضل باشد. از سوی دیگر به نظر می رسد شهرداری تهران برخلاف آنچه که برای از بین بردن فاصله بین شمال و جنوب شهر عنوان می شود، نتوانسته موفق عمل کند.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه بافت های فرسوده شهری بیشتر در مناطق جنوبی وجود دارد، سرمایه گذاران نیز رغبت چندانی برای سرمایه گذاری در این بخش ندارند. از این رو این بافت ها همچنان فرسوده باقی مانده اند که یکی از مهم ترین علت آن، عدم کاهش فاصله بین شمال و جنوب شهر است.

محمودی تاکید کرد: اگر اختلاف بین شمال و جنوب تهران از بین رود و شهرداری بتواند در سیاست های عمرانی خود این موضوع را عملیاتی کند، قطعا بافت های فرسوده نیز در فهرست نوسازی قرار خواهد گرفت.

به گفته معاون عمرانی استاندار تهران، نبود زیرساخت های مناسب از جمله خیابان های عریض یکی از معضلات مناطق فرسوده است، به طوری که همچنان در این مناطق شاهد معابر باریکی هستیم که امکان امدادرسانی را در شرایط بروز حوادث غیرمترقبه با مشکل جدی مواجه می کند.

وی گفت: فاصله شمال و جنوب مختص شهر تهران نیست، بلکه در شهرستان های شهر تهران و در سایر شهرهای کشور نیز این معضل وجود دارد، اما با توجه به اینکه تهران از اهمیت بالایی برخوردار است، باید شهرداری تهران توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد.