احمد دلبری در همایش «پیشگیری از طلاق و افتتاح ۷۵ مرکز مداخله و پیشگیری از طلاق»، افزود: در حال حاضر ۱۶ درصد ازدواج‌ها در کشور به طلاق می‌انجامد که این آمار در تهران به ۳۶ درصد رسیده است به طوری که هر ۲.۸ ازدواج، یکی منجر به طلاق می‌شود.

وی گفت: این آمار در شمیرانات به ۵۸ درصد می‌رسد بر همین اساس جا دارد که دستگاه‌ها و مردم در جهت کاهش این آسیب، اقدامات لازم را انجام دهند و با همکاری بیشتر قوه قضائیه، آموزش‌ها، مشاورات و مداخلات بیشتری در جهت کاهش طلاق انجام دهد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران به بحث تحکیم خانواده اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از مسائلی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تاکید قرار گرفته به همین دلیل باید جدی‌تر به آن ورود کنیم.

وی گفت: در سال گذشته ۷۰۰۰ زوج متقاضی طلاق به ۷ مرکز دولتی و غیردولتی بهزیستی مراجعه کرده‌اند که در نهایت ۱۰ درصد آنها منجر به سازش شد و به دنبال این هستیم که به موفقیت بیشتری در جهت سازش‌ها دست پیدا کنیم.

دلبری به آمار متقاضیان مراجعه‌کننده اشاره کرد و اظهار داشت: ۹۰ درصد متقاضیان زیر ۳۰ سال سن داشتند، ۴۳ درصد آنها کمتر از ۵ سال از زندگی‌شان می‌گذشت و ۷۵ درصد تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم داشتند و همچنین ۷۰ درصد زنان متقاضی خانه‌دار و ۲۱ درصد مردان نیز بیکار بودند.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان تهران، ۴۵ درصد زنان خواهان طلاق و در ۲۵ درصد مردان خواهان طلاق و در مجموع در ۳۰ درصد متقاضیان، هر دو طرف خواهان طلاق بوده‌اند که ۴۰ درصد این افراد دارای فرزند بوده و بخش زیادی از فرزندان شیرخوارگاه‌های بهزیستی، فرزند طلاق هستند.

وی با اشاره به اینکه ۳۲ درصد متقاضیان سابقه طلاق را در خانواده تجربه کرده بودند، گفت: ۳۰ درصد طلاق‌ها به دلیل عدم مهارت‌های لازم در زندگی، ۱۵ درصد به دلیل اختلافات روحی و روانی، ۱۲ درصد اعتیاد و ۴ درصد نیز به دلیل مسائل اقتصادی به ثبت رسیده است.

دلبری گفت: ۶۸ درصد افراد طلاق‌گیرنده هیچ‌گونه مشاوره و ارجاع به مراکز را نداشته‌اند. بر همین اساس به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم تعداد مراکز مشاوره را بیشتر کنیم، می‌شود از آمار افزایش طلاق جلوگیری کرد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران به طرح کاهش طلاق اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۷۵ مرکز مداخله و پیشگیری از طلاق، ۲۵ کلینیک مددکاری و ۵۰ مرکز مشاوره به زوجین متقاضی خدمات ارائه می‌دهند تا بتوانیم باعث سازش بخشی از طلاق‌ها شویم.

دلبری به خدمات مشاوره خط ۱۴۸۰ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۰۶ هزار پاسخ تلفنی داشته‌ایم که امیدواریم بتوانیم با افزایش ساعت فعالیت این خط، بهره‌مندی افراد را از مشاوره افزایش دهیم.

وی همچنین به ارتقای کمی به کیفی خدمات مشاوره اشاره و تاکید کرد: یکی دیگر از طرح‌های ما، پرداخت یارانه به جامعه هدفی است که امکان استفاده از مراکز مشاوره خصوصی طلاق را ندارند به همین دلیل به آنها یارانه می‌دهیم تا از مشاوره‌های لازم برخوردار شوند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران از طرح تداوم ارتقای عاطفی زوجین با افتتاح چهار مرکز در تهران خبر داد و گفت: با همکاری دادگستری و قوه قضائیه، آموزش‌ها و مشاوره‌هایی برای زوجینی که طلاق گرفته‌اند و فرزندانی که مراجعه می‌کنند، در این مراکز ارائه می‌شود و از سوی دیگر نظارت بر کیفیت ارائه خدمات مراکز طرف قرارداد از دیگر اقداماتی است که انجام می‌شود.

دلبری به انتظارات از قوه قضائیه و دادگاه‌های خانواده اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات ما فرصت محدودی است که برای رفع مشکلات پرونده‌های ارجاع داده شده به مراکز مشاوره وجود دارد به همین دلیل از قوه قضائیه درخواست می‌کنیم که بازه زمانی را برای حداقل برگزاری چهار جلسه مشاوره در نظر بگیرد و همچنین انتظار داریم بعد از ثبت اولیه درخواست طلاق در سامانه دادگاه‌های خانواده، تمام این پرونده‌ها به ۷۵ مرکز مداخله آن ارجاع داده شود تا آنها نیز از مشاورات لازم برخوردار شوند.

وی گفت: از وکلا نیز درخواست می‌کنیم همکاری بیشتری با ما داشته باشند و سریع زوجین متقاضی طلاق را به درخواستشان نرسانند.