به گزارش پارس به نقل از ایسنا، " رحیم سروری زنجانی" ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه این هفته زنجان، اظهار کرد: ارتقای دانشگاه علوم پزشکی زنجان به تیپ یک، افتخار بزرگی برای استان بود که در سایه تلاش همه دلسوزان صورت گرفت.

وی افزود: ۱۰ مقاله برتر علمی دنیا در این دانشگاه تولید و منتشر شده است. همچنین طی دو ماه آینده مرکز درمان ناباروری این دانشگاه راه اندازی خواهد شد. در ضمن مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی نیز در حال پیگیری است که حضور و مشارکت عمومی در این زمینه بسیار مؤثر خواهد بود.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان زنجان در ادامه خاطرنشان کرد: سالانه پنج میلیون نفر در جهان به علت مصرف سیگار می میرند که این میزان در ایران یک نفر در هر ۲۰ دقیقه است و این در حالی است که مرگ و میر بر اثر استعمال سیگار سه برابر بیشتر از مرگ و میر در اثر سوانح و تصادفات جاده ای است که سالانه در کشور رخ می دهد.

سروری زنجانی با اشاره به مضرات مصرف قلیان، گفت: ۳۰۰۰ عامل سمی و سرطان زا به دلیل مصرف قلیان وارد بدن می شود و میزان ابتلا به سرطان مثانه در بین مصرف کنندگان این ماده دخانی نسبت به سایرین بیشتر مشاهده شده است.

وی همچنین در خصوص شعار امسال هفته سلامت، تصریح کرد: مبارزه با پرفشاری خون، شعار امسال سازمان بهداشت جهانی است و همه افراد برای داشتن زندگی سالم باید مؤلفه های مبارزه با این بیماری خاموش را در زندگی روزمره خود رعایت کنند.

سروری زنجانی تأکید کرد: با توجه به اینکه ۱۳ درصد مرگ و میر در کشور بر اثر ابتلا به پرفشاری خون است، افراد با پیگیری فشارخون و اطمینان از دارا بودن فشارخون نرمال که ۱۲ بر روی هشت است، از عواقب این بیماری خاموش که مواردی از جمله نارسایی کلیه، سکته های قلبی و مغزی، کوری و دیابت و در موارد حاد نیز مرگ را به همراه دارد، پیشگیری کنند.

وی درباره موارد پیشگیری از این بیماری خاموش، گفت: بدن هر فردی روزانه تنها چهار گرم نیاز به نمک و ۶۶ گرم روغن غیراشباع دارد که با رعایت آن می توان از ابتلا به این بیماری پشگیری کرد. از طرفی، کنترل وزن، پرهیز از استرس و عدم مصرف دخانیات و سیگار نیز از عوامل مهم در این خصوص است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص خدمات نوروزی این دانشگاه در ایام نوروز، گفت: ارجاع ۳۷ هزار نفر به بیمارستان، انجام ۶۰۰ مورد عمل جراحی و همچنین یک هزار و ۹۲۰ عملیات مأموریتی و رسیدگی به مصدومین اورژانسی و جاده ای، از جمله این اقدامات بودند.

سروری زنجانی، خاطرنشان کرد: مأموریت های اورژانسی این دانشگاه در مقایسه با سال گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته و اورژانس شهری در طی ۲۰ دقیقه و اورژانس های جاده ای در ۱۰ دقیقه رسیدگی و صورت می گرفت.

این مقام مسوول در خصوص تصادفات و سوانح جاده ای که دومین عامل مرگ و میر در کشور است نیز تصریح کرد: هر ساعت دو نفر جان خود را در این زمینه از دست می دهند و طبق برآوردهای صورت گرفته، ۶۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از این تصادفات در کشور است.

وی افزود: رقم تصادفات در ایران بسیار بیشتر از آمار جهانی است، به طوری که در جهان به ازای هر ۱۰ هزار خودرو پنج نفر تصادف رخ می دهد، ولی در ایران این آمار ۳۰ نفر کشته در تصادف است.