به گزارش پارس ، به نقل از مهر، یکی از مهمترین خبرهای این هفته تایید زمزمه های گذشته برخی فرهنگیان و مسوولان آموزش و پرورش مبنی بر کاندیدا شدن حمیدرضا حاجی بابایی در انتخابات ریاست جمهوری بود. در این هفته اگرچه وزیر آموزش و پرورش مستقیماً کاندیداتوری خود را اعلام نکرد اما این موضوع از سوی قائم مقام سازمان دانش اموزی در نشستی خبری تایید شد.

داوود روستایی در نشستی خبری درباره احتمال کاندیدا شدن وزیر آموزش و پرورش گفت: درخواستهای استانی از حاجی بابایی برای کاندیدا شدن شدت گرفته و این درخواست ها تنها از سوی فرهنگیان نیست بلکه عده زیادی از توده های مردم به ویژه فرهنگیان از وزیر این درخواست را دارند. با وجود این درخواست ها، وزیر آموزش و پرورش کاندیدا شدن در انتخابات را تکلیف خود می داند و صرف نظر از نتیجه به تکلیف خود عمل می کند.

بهمن ماه سال گذشته نیز رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریز آموزش و پرورش از نامه تعدادی از فرهنگیان مبنی بر کاندیداتوری وزیر آموزش و پرورش در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده بود.

برنامه ریزی برای اجرای ۳.۳. ۳.۳ از سال تحصیلی جدید

ایجاد تغییر و تحولی دیگر در نظام آموزشی کشور از دیگر اخبار مهم آموزش و پرورش در سال جدید بود.

براساس گفته های وزیر آموزش و پرورش برنامه ریزی های ما برای اجرای ۳.۳. ۳.۳ شروع شده و از سال تحصیلی آینده شکل اجرایی به خود می گیرد. البته در اجرای ۳.۳. ۳.۳ بیشتر رعایت حال والدین را می کنیم و آنها نباید در بحث مسافت به سختی و مشکل بیفتند. آموزش و پرورش موظف است براساس سند تحول بنیادین مدارس ابتدایی را به دو مقطع اول تا سوم ابتدایی و چهارم تا ششم ابتدایی تقسیم بندی کند و دانش آموزان هر شش کلاس نباید در یک مدرسه تحصیل کنند.

به گفته حمیدرضا حاجی بابایی، یکی از مهمترین اتفاقاتی که در مسیر اجرای سند تحول بنیادین در سال جدید خواهد افتاد، برنامه ریزی برای تغییر کتابهای اول متوسطه اول به ویژه در کتابهای زبان انگلیسی و عربی است.

وی درباره اینکه آیا با تغییر روش آموزش زبان انگلیسی دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی می توانند به زبان انگلیسی یا عربی مکالمه کنند، توضیح داد: علاوه بر تغییر محتوا و روش تدریس، معاونت متوسطه تفاهم نامه ای را با کانون پرورش فکری به امضا رسانده که شعب کلاس های زبان این کانون به داخل مدارس منتقل شود و با تلفیق آموزش ها دیگر دانش آموزان هیچ نگرانی در آموزش این دو درس نداشته باشند.

افزایش ۲۵ درصدی حقوق فرهنگیان از فروردین ماه

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش وپرورش از اعمال ۲۵ درصدی افزایش حقوق فرهنگیان از فروردین ماه سال جاری خبر داد.

به گفته وحید کیارشی براساس آخرین مصوبه هیات دولت و احکام جدید، ضریب حقوقی فرهنگیان از رقم ۸۰۵ درسال ۹۱ در سال جاری ابتدا به ۹۶۶ و در نهایت به رقم ۱۰۰۶ افزایش یافت. وزارت آموزش وپرورش تا آخر هفته جاری، با ابلاغ مصوبه جدید هیات دولت، احکام جدید تمامی فرهنگیان کشور را صادر خواهد کرد.

اختصاص ۴۰ میلیارد تومان به تجهیز هنرستانها

تجهیز و توسعه هنرستان ها یکی از برنامه های مهم هم در اموزش و پرورش وهم در برنامه پنجم توسعه است. چراکه سیستم آموزشی کشور مهارت اموزی دانش آموزان را متناسب با نیاز بازار کار یکی از برنامه های اصلی خود قرار داده است.

به گفته ابراهیم سحرخیز، برای توسعه هنرستان ها نیازمند اعتبار هستیم که برای سال جدید ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به تجهیز هنرستانها اختصاص یافته است.

او با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید توسعه هنرستان ها به بیش از ۵۰ درصد را در دستور کار خود قرار داده ایم، ادامه داد: در حال حاضر نگاه جامعه در لایه های مختلف اجتماعی نسبت به تدریس در هنرستان ها تغییر کرده و خانواده های بسیاری به این نتیجه رسیده اند که تنها با انتخاب رشته های نظری و انسانی آینده شغلی فرزندانشان تامین نمی شود و به همین دلیل بسیاری از دانش آموزان تمایل به انتخاب رشته های فنی- حرفه ای و کار و دانش دارند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اعلام کرد که در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ هنرستان کار و دانش و فنی و حرفه ای در کشور وجود دارد که این تعداد هنرستان با توجه به تعداد دانش اموزان کافی است، اما اگر تعداد دانش آموزان در سال های آینده افزایش یافته و همچنین تعداد بیشتری از دانش اموزان به سمت رشته های هنرستانی جذب شوند، باید تعداد هنرستان ها افزایش پیدا کند.

تامین اعتبار حق الزحمه فرهنگیان بابت برگزاری امتحانات نهایی

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش از تامین اعتبار پرداخت حق الزحمه فرهنگیانی که در برگزاری امتحانات نهایی خرداد، شهرویور و دی ماه حضور داشتند، پس از یک سال خبر داد.

عبدالامیر عرفی در این زمینه می گوید: « سال گذشته به دلیل مشکلات اعتباری که آموزش و پرورش داشت، موفق نشد حق الزحمه فرهنگیانی که در امتحانات خرداد، شهریور و دی ماه حضور داشتند را پرداخت کند. اما همزمان با آغاز سال جدید اعتبار لازم تامین شده است و ابلاغ لازم به استانها برای پرداخت به معلمان نیز شده است.

اصلاح کتابهای دوم و ششم ابتدایی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش از اتمام ارزشیابی کتابهای جدیدالتالیف پایه های دوم و ششم ابتدایی خبر داده و گفته است: با اعلام نتایج ارزشیابی برای سال تحصیلی جدید در تمام کتابهای این دو پایه اصلاحات لازم اعمال می شود.

به گفته محی الدین بهرام محمدیان پس از ارزشیابی های انجام شده از کتابهای جدیدالتالیف، معلمان نظرات و پیشنهادات خود را درباره محتوای کتابها اعلام کرده اند و با در نظر گرفتن این پیشنهادات، کتابهای دوم و ششم ابتدایی برای سال تحصیلی جدید اصلاح و سپس در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

وی درباره اینکه بیشترین اصلاحات در کتابهای پایه ششم انجام شده یا دوم ابتدایی گفت: براساس نظرات و پیشنهادات دریافتی، نمی توان بیشترین و یا کمترین اصلاح را در کتابها در نظر گرفت. اصلاحات مختلفی باید در کتابها اعمال شود که برخی از آنها شامل اصلاحات عبارتی، اصلاحات تصویری و یا متنی است که با توجه به برنامه درسی ملی تمامی این اصلاحات انجام می شود.

احداث مدارس کانکسی در مناطق زلزله زده بوشهر

همزمان با وقوع زلزله در ۲۰ فروردین ماه در استان بوشهر دو مدرسه شهر شنبه تخریب شد و پنج مدرسه نیز آسیب جزیی دیده اند که این آسیب ها شامل ترک دیوار و یا سقف کلاس های مدرسه شده است.

اما سازمان نوسازی و تجهیز مدارس بوشهر به دلیل آنکه دانش آموزان در ماه های پایانی سال تحصیلی دچار افت تحصیلی نشوند، اقدام به ایجاد کلاس های کانکسی برای دانش اموزان کرده به گونه ای که دانش اموزان از فردای زمان رخ دادن زلزله توانسته اند در این کانکس های به تحصیل خود ادامه دهند.

محمد بابایی توضیح داده است: با توجه به آنکه زلزله در بعدازظهر رخ داده است، هیچیک از دانش اموزان دچار حادثه و مصدومیت نشده اند.

مدارس شهر تهران دیگر معلم حق التدریسی ندارد

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده است که دیگر هیچ معلم حق التدریسی در مدارس شهر تهران وجود ندارد.

سید علی یزدی خواه گفته است: آموزش و پرورش شهر تهران با نیروهای حق التدریسی خود خداحافظی کرد و اکنون این اداره هیچ نیروی حق التدریسی ندارد و همه آنها به استخدام آموزش و پرورش درآمده اند.

او همچنین گفته است که سال تحصیلی جدید را در سال ۹۳-۹۲ در شرایطی آغاز خواهیم کرد که دیگر هیچ مدرسه ای در شهر تهران شاهد کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی نخواهد بود.