به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، محمدعلی سپانلو که روز چهارشنبه (۲۱ فروردین ماه) در شهر کتاب درباره ی بیهقی سخن می گفت، اظهار کرد: ناشناخته ماندن « تاریخ بیهقی» در ادبیات ایران پدیده ی غریبی است. این اثر خیلی دیر شناخته و معرفی شد، اما با این حال بر نسل جدید نویسندگان و ادیبان تأثیر گذاشت. نسخه ای از این کتاب را انگلیسی ها در هند یافتند. گویا غزنویان که به هند رفته بودند، آن کتاب را با خود بردند و حفظ کردند. زمانی از ابوالحسن نجفی شنیدم هنگامی که کتابخانه های هند را سروسامان می داندند، در انبارهایی کتاب های پوسیده ای بود که به آب ریختند و من همیشه فکر می کنم نسخه های مفقودشده از « تاریخ بیهقی» در بین آن ها بوده است.

این شاعر و پژوهشگر از « تاریخ بیهقی» به عنوان کتابی منحصر به فرد یاد کرد و گفت: این اثر از جنبه ی تاریخ نگاری، نثر و خبری باارزش است. به واقع بیهقی هم نویسنده است و هم مورخ و هم خبرنگار. ما در آن ادوار کتابی به این پایه نداریم. یکی دیگر از دلایل کم مهری به بیهقی هم این است که بیش تر اهل فن به اثر او مراجعه می کنند؛ برخلاف حافظ که عموم مردم غزلیاتش را می خوانند. بیهقی تاریخ نویسی جدی است، با این حال، طنز دیگران را در اثرش انعکاس می دهد.

سپانلو با اشاره به تصحیح های موجود از « تاریخ بیهقی» گفت: یکی از نمونه های معروف و بهترینش، تصحیح علی اکبر فیاض است. البته کار جعفر مدرس صادقی برروی « تاریخ بیهقی» که یک ویرایش داستان نگرانه است، بسیار خوب است و به نفع جوان هاست که از این کتاب استفاده کنند. جعفر مدرس صادقی اثر را نقطه گذاری کرده است و با استفاده از نشانه های سجاوندی آن را خواناتر کرده که برای جوان ها مؤثر است.

او در ادامه متذکر شد: قدرت بیهقی در دیالوگ نویسی است. این دیالوگ ها نشان می دهد که در آن دوران فاصله ی زیادی بین زبان محاوره و کتابت نبوده است؛ برخلاف الآن که این فاصله بسیار است. همچنین از نظر شخصیت پردازی خوب عمل می کند و مخاطب به وضوح می تواند با سلطان مسعود غزنوی آشنا شود. به نوعی بیهقی از سلطان مسعود غزنوی شخصیتی می سازد که ترکیبی از مکبث و هملت است. به واقع سلطان مسعود غزنوی از طرفی اندیشه ی نیکو را مورد توجه قرار می دهد و از سوی دیگر، شخصیتی جنگ آور و پرخاشگر و بی رحم است که به حرف مشاورانش اعتنا نمی کند.

محمدعلی سپانلو در ادامه به شرح بخشی از داستان جانشینی مسعود غزنوی به جای پدرش محمود و درگیر ی اش با برادرش امیرمحمد پرداخت و داستان هایی از سه نبرد امیرمسعود غزنوی را برای مخاطبان خواند.

ا