به گزارش پارس ، به نقل ازخبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، « محمود عنبرانی» شاعر، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ایرانی در ۷۶ سال (۱۳۱۳ شمسی) پیش در چنین روزی در کوچه سروستان سبزوار دیده به جهان گشود.

وی تحصیلات متوسطه را در سبزوار گذراند و در سال ۱۳۳۳ به مشهد نقل مکان کرد. در سال ۱۳۳۵ در کنکور دانشکده پزشکی مشهد پذیرفته شد ولی به دلیل مشکلات شخصی از آن چشم پوشید. در سال ۱۳۴۳ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی مشهد پذیرفته شد و سال آخر دوره کارشناسی در کنکور بورسیه هنرهای دراماتیک اهدایی دانشگاه نانسی فرانسه، رتبه اول را از میان کلیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد کسب کرد.

بعد از آن در سال ۱۳۴۷ پس از فارغ التحصیلی در رشته زبان و ادبیات فرانسه، به اصفهان رفت و با گذراندن دوره مدیریت در دانشگاه اصفهان سرپرست امور اداری مرکز هماهنگی کارخانه ذوب آهن اصفهان شد.

در سال ۱۳۵۴ به تهران آمد و در مجتمع آموزشی صنعتی کشور که در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی کنونی ادغام شده است، در پست هایی همچون معاونت اداری مالی دانشگاه و سرپرست کارگاه های خاک سفید تهران پارس فعالیت کرد.

پس از آن درخواست بازنشستگی کرد و در بخش اعلام فرهنگ لاروس کوچک فرانسه (انتشارات دنیا) را به فارسی برگرداند. همچنین بخش های ادبی، پزشکی و دارویی دایره المعارف دانش بشر را اصلاح کرد.

در سال ۱۳۶۴ دوباره به شهر مشهد رفت و در موسسه پژوهشی بنیاد پژوهش های اسلامی به عنوان محقق تا سال ۱۳۸۱ مشغول به کار شد. در این مدت اقدام به چاپ و انتشار کتاب ها و کتابچه های علمی فراوانی کرده اند.

وی تاکنون داستان های کوتاه « سه قصه» ، « مرد پیر و آسیابان» ، « سه ماهی» و « موش بازیگوش» را در فاصله سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۵ تالیف کرد و مجموعه شعر « فریاد از زیر آب» را هم سال ۱۳۸۲ منتشر کرد.

وی تاکنون در حوزه علمی آثار زیادی را تالیف کرده است که برخی از آنها عبارتند از: « سرگذشت و زندگانی کرم ابریشم» ، « زعفران طلای قرمز» ، « درخت طلا و ابریشم» ، « طبیعت و تکنولوژی» ، « قارچ طلای سفید» ، « زرشک و عناب» ، « پنیرسازی در خانه» ، « چگونگی نگهداری از پوست و مو» ، « ویژگی های غذا-دارویی سیر و پیاز» ، « ک‍ ی‍ وی طلای س‍ ب‍ ز» ، « ت‍ غ‍ ذی‍ ه و ت‍ رب‍ ی‍ ت ک‍ ودک» و « ت‍ رب‍ ی‍ ت ک‍ ودک ت‍ ا روزگ‍ ار ب‍ ل‍ وغ» .

محمود عنبرانی کتاب های « بخش اعلام لاروس کوچک فرانسه» و « غلط گیری و تصحیح بخش هایی از دایره المعارف دانش بشر» را هم به فارسی زبان گردانی کرده است.

این نویسنده و پژوهشگر مقالات زیادی را هم تاکنون منتشر کرده است. در این بین می توان به مقالات بناهای تاریخی و مذهبی سبزوار، فهرست مجله مشکوه، دهخدا در صفحه دانش و ادب، پیرحاجات سبزوار، آثار و افکار حکیم سبزواری، زندگی ملا حسین کاشفی، مزار پیرمراد، هنر « آلُفته» ، ابن یمین فریدمدی، زنده نویس تاریخ، نظری بر تاریخچه کاغذ، بازار در گذشته و حال، محمد فضولی بغدادی، شاعر سه زبانه، م‍ س‍ ج‍ د، م‍ وزه ه‍ ن‍ ر اس‍ لام‍ ی، م‍ س‍ ج‍ د پ‍ ام‍ ن‍ ار س‍ ب‍ زوار و گلگشتی در مسجد النبی (ص) اشاره کرد.