به گزارش پارس به نقل از ایرنا، وکیل فرانسوی در پاسخ به نخستین پرسش خبرنگار هفته نامه ˈالˈ مبنی بر اینکه چرا ایران می خواهد علیه آرگو به دادگاه شکایت کند، گفت: به محض نمایش فیلم و انتشارخبرهایی درباره آن در سایت های اجتماعی، مسئولان ایرانی به خصوص رئیس جمهور و وزیر فرهنگ وقایع روایت شده در فیلم را تحریف شده خواندند.

وی گفت: ˈآرگوˈ از حق تبلیغاتی بسیاری برخوردار بود به خصوص پس از آنکه جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کرد. اما این فیلم نیز به دنبال سایر فیلم های سینمایی ایران هراس، همچون ˈغیرقابل فکرˈ، ˈاورشلیم شمارش معکوسˈ و حتی ˈبدون دخترم هرگزˈ ساخته می شود. باید بگویم که تولیدات هالیوود وسیله ای برای تبلیغ و تهییج افکار عمومی علیه ایرانی ها و ترسیم چهره ای نادرست از این کشور است.

کوتان پی یر تاکید کرد، اینکه کاخ سفید اسکار بهترین فیلم را اهدا کرد شاهدی بیشتر است که نشان می دهد این جایزه اهداف سیاسی داشت.

این وکیل فرانسوی گفت: این سری فیلم ها تماشاگران بسیاری در آمریکا دارند. بنابراین دستکاری افکارعمومی آسان است. سازندگان آرگو معتقدند که این فیلم براساس اسناد و شواهد مستدلی تولید شده است و حتی در ابتدای فیلم تصاویر آرشیوی پخش می شود تا تصور عینیت در مخاطب ایجاد شود، اما واقعیت با آنچه که در فیلم نمایش داده شده است تفاوت بسیاری دارد.

کوتان پی یر خاطر نشان کرد، سفیر سابق انگلیس هم شخصا بر شباهت تاریخی این فیلم تاکید کرد. کن تیلور سفیر وقت کانادا در تهران نیز ابراز تاسف کرد که نقشی که کشورش در ماجرای گروگانگیری ایفا کرده در این فیلم کم اهمیت جلوه داده شده است. او همچنین از تصویری که از مردم ایران به نمایش گذاشته شده است ابراز تاسف کرد.

این وکیل افزودتصور کنید کارگردان فیلمی تلاش کند همه ی مردم فرانسه را افرادی یهودستیز معرفی کند، فکر می کنم واکنش های مشابهی از سوی مسئولان ما صورت می گیرد.

کوتان پی یر در پاسخ به دلیل تلاش ایران برای به دادگاه کشاندن دست درکاران ساخت این فیلم، گفت: دولت ایران پس از بیانیه های سیاسی به این نتیجه رسید که باید اقدامی بیشتر انجام دهد. این گزینه اصلی بود اما تصور می کنیم که می تواند راهی برای انتشار دیدگاه آنها باشد.

خبرنگار هفته نامه اِل پرسید: این پرونده ایران را در برابر آمریکا قرار می دهد. به چه دلیل دولت ایران شما را که وکیلی فرانسوی هستید انتخاب کرده است؟

کوتان پی یر پاسخ داد: من از حدود بیست سال پیش با ایران در ارتباط بودم. من روی پرونده های بین المللی بسیاری کار کردم، هر چند که کمتر این پرونده ها رسانه ای شده اند.