به گزارش پارس ، محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت وگو با فارس درباره برنامه های آتی این اتحادیه در خصوص معافیت مالیاتی کتاب فروشان، بیان داشت: در رابطه با معافیت مالیاتی ناشران و کتاب فروشان، آیین نامه اجرایی تبصره ۳ بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم، توسط هیأت وزیران اصلاح شده است.

وی اضافه کرد: اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران معتقد است که در راستای رسیدن به معافیت مالیاتی کتاب فروشان و ناشران به نقطه مطلوب از لحاظ حقوقی، هنوز فاصله هایی وجود دارد اما به هر حال وضعیت ناشران تهران در شرایط کنونی بهتر شده است.

آموزگار ادامه داد: در حوزه معافیت مالیاتی کتاب فروشان، با توجه به دستوری که شخص رئیس جمهور داده اند امیدواریم که عنوان پیشه کتاب فروشان در جدول مشاغلی که به موجب ماده ۱۲ همان آیین نامه باید تهیه و تنظیم شود، نهایی شده و توسط سازمان امور مالیاتی اعلام شود تا کتاب فروشان نیز بتوانند از این فرصت معافیت مالیاتی بهره مند شوند.

وی افزود: یکی از اولویت های اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران در سال جاری معافیت مالیاتی کتاب فروشان است.

دبیر اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران گفت: این حق طبیعی سازمان امور مالیاتی است که درآمدهای افراد مشمول پرداخت مالیات را مشخص کند و این روند برای ناشرانی که از معافیت برخوردار هستند، نیز همین گونه است یعنی استدلال سازمان امور مالیاتی، استدلال درستی است چراکه باید بتواند فعالیت های مشمولان معافیت را رصد کند تا اعمال معافیت به درستی انجام شود و تحت عنوان معافیت فرار از پرداخت مالیات رخ ندهد.

* نامه رئیس جمهور باید به حوزه های مالیاتی بخشنامه می شد، اما نشد

وی اضافه کرد: در این راستا به یک مثال بسنده می کنم؛ یعنی فرض کنید که ناشری علاوه بر فعالیت نشر که معاف از مالیات است به ساخت و ساز مسکن هم می پردازد در این صورت فعالیت دوم آن مشمول معافیت مالیاتی نمی شود و حق طبیعی سازمان امور مالیاتی است که بتواند این فعالیت ها را از هم تمیز و تشخیص دهد.

آموزگار ادامه داد: معتقدم ما باید همکاران خود را ترغیب و تشویق کنیم که اظهارنامه خودشان را به موقع تقدیم سازمان امور مالیاتی کنند و دفترشان را مطابق با نمونه هایی که سازمان امور مالیاتی ارائه کرده، تنظیم کنند؛ از آن سوء نیز درخواستمان از سازمان امور مالیاتی این است که به معافیتی که قانون گذار و نظام برای حمایت از صنف های مشخصی مد نظر قرار داده، احترام بگذارد و از تفسیر موسع و خلاف منویات قانون گذار بپرهیزد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا نامه رئیس جمهور در راستای معافیت مالیاتی کتاب فروشان تاکنون به سرانجام نرسیده است، افزود: این نامه باید به حوزه های مالیاتی بخشنامه می شده یعنی طی این نامه دستوری به وزیر اقتصاد داده شده است این دستور باید در زیر مجموعه وزارت دارایی به سازمان امور مالیاتی رفته و سپس معاونت مالیات های مستقیم این دستور را به صورت بخشنامه ای به همه حوزه های مالیاتی کشور ارسال می کرد، اما تاکنون این مهم صورت نگرفته است.

آموزگار درباره این پرسش که دلیل اینکه دستور رئیس جمهور تا به امروز اجرایی نشده است چیست، بیان کرد: از دلیل عدم اجرای این دستور مطلع نیستم چراکه در ماده ۱۲ همان آیین نامه آمده است « لیست مشاغل مشمول معافیت توسط سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر دو سال یک بار تهیه می شود» .

وی عنوان کرد: اکنون در این راستا مطلع هستم که در مورد این لیست، مکاتبات و مذاکراتی بین دو وزارتخانه در جریان است و پیشنهاد وزارت ارشاد این است که کتاب فروشان مشمول معافیت مالیاتی شوند اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده و این در حالی است که به اعتقاد ما قانون معافیت مالیاتی کتابفروشان و مؤسسات انتشاراتی مصوب اردیبهشت ۱۳۸۰ همچنان معتبر و لازم الاجرا است.

بر اساس این گزارش، بیستم آذر سال گذشته نادر قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران از به تعویق افتادن قانون معافیت کتاب فروشان و ناشران از مالیات به دستور شخص رئیس جمهور خبر داد.