… اکثر سکانس هایی که مورد توجه منتقدان در جشنواره قرار گرفته مثل همدستی مصطفی زمانی و نورا هاشمی برای جیب بری در اتوبوس و مترو یا تمرین دزدی با مانکن نعل به نعل از روی فیلم « دزدان» کپی شده است…

« جیب بر خیابان جنوبی» ساخته سیاوش اسعدی کپی برداری از فیلم « دزدان» (Ladrones) محصول  ۲۰۰۷ اسپانیاست.

گزارش پارس به نقل از بانی فیلم، کارگردان این فیلم جیمی مارکوس است و جوان جوزه بالستا و ماریا والورده نقش های اصلی آن را بازی کرده اند. « دزدان» گرچه شهرت جهانی نیافته ولی در چند فستیوال داخلی اسپانیا مورد توجه قرار گرفته و جوایزی را نیز به خود اختصاص داده است. نکته جالب توجه، شباهت بسیار زیاد فیلم سیاوش اسعدی به این اثر اسپانیایی است. شباهتی که از جزئیات داستان و دیالوگ ها فراتر رفته و کپی برداری شامل دکوپاژ و میزانسن ها نیز شده است. جالب اینکه هنگام ساخت « جیب بر خیابان جنوبی» چنین عنوان شد که این فیلم بر اساس اثری به همین نام ساخته ساموئل فولر ساخته شده و در واقع اقتباسی آزاد از این اثر کلاسیک است. پیش از این مسعود کیمیایی بر اساس « جیب بر خیابان جنوبی» فیلم « سلطان» را کارگردانی کرده بود. با نمایش فیلم سیاوش اسعدی در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به نظر می رسید این اثر سینمایی برداشتی کاملاً آزاد از فیلم ساموئل فولر است و ارتباط چندانی با آن ندارد. حالا اما با لو رفتن منبع اقتباس « جیب بر خیابان جنوبی» مشخص شده که این اثر کپی فیلم اسپانیایی « دزدان» است و ظاهراً اعلام رسمی اقتباس از فیلم ساموئل فولر هم نوعی رد گم کردن بوده است!

در فیلم « دزدان» بازیگران اصلی سن پایین تری نسبت به مصطفی زمانی و نورا هاشمی در « جیب بر خیابان جنوبی» دارند و پایان فیلم اسعدی هم با فیلم اسپانیایی متفاوت است. البته تفاوت ها میان این دو فیلم بسیار جزئی است. مثلاً شخصیت اصلی فیلم « دزدان» به دنبال مادرش می گردد اما در « جیب بر خیابان جنوبی» مصطفی زمانی در صدد پیدا کردن خواهرش است. یا حتی در سکانس آشنایی دو شخصیت اصلی در فروشگاه که با دزدی سی دی توسط دختر از آنجا و جیب بری پسر از او همراه می شود تا او را از مهلکه نجات دهد، سیاوش اسعدی کتاب را جایگزین سی دی کرده است. حتی شباهت ظاهری میان مال خر فیلم « جیب بر خیابان جنوبی» و « دزدان» نیز به چشم می خورد. نکته قابل توجه اینکه اکثر سکانس هایی که مورد توجه منتقدان در جشنواره قرار گرفته مثل همدستی مصطفی زمانی و نورا هاشمی برای جیب بری در اتوبوس و مترو یا تمرین دزدی با مانکن نعل به نعل از روی فیلم « دزدان» کپی شده است. البته تفاوت هایی هم میان این دو فیلم به چشم می خورد ولی شباهت ها در خط داستان و جزئیات، بسیار بیشتر از نقاط تمایز است. فضای شاعرانه « جیب بر خیابان جنوبی» نیز متأثر از حال و هوایی مشابه در فیلم « دزدان» است. هنوز مشخص نیست چرا سیاوش اسعدی به جای وسط کشیدن پای « جیب بر خیابان جنوبی» ساموئل فولر، اشاره ای به منبع اصلی فیلم خود نکرده است. شاید مهجور بودن این فیلم اسپانیایی باعث شده تا اسعدی به تصور لو نرفتن ماجرا، تصمیم گرفته اشاره ای به فیلم اسپانیایی « دزدان» نکند. بخصوص اینکه پس از نمایش فیلم در جشنواره فجر، هیچ کدام از منتقدان متوجه کپی شدن « جیب بر خیابان جنوبی» از فیلم « دزدان» نشدند.