به گزارش پارس ، سیروس مقدم در گفت وگو با (ایسنا) در ادامه ی مطلب بالا عنوان کرد: اگر ما به این یقین برسیم که حرف های تازه تر و ایده های ناب تری داریم و فضاهای جدیدتری را می توانیم داشته باشیم، قطعا آن زمان است که به « پایتخت ۳» فکر می کنیم ولی به صرف اینکه سریالی با عنوان « پایتخت ۳» ساخته شود، هرگز فکر نمی کنم این اتفاق بیافتد.

مقدم در ادامه تاکید کرد که تیم پایتخت روحیه ی درجا زدن و تکرار ندارد، بلکه روحیه اش رو به جلو است.

کارگردان « پایتخت» درباره ی لهجه ای که در این سریال استفاده کردند، توضیح داد: « پایتخت» اصلا به این نیت ساخته نشده که بخواهد لهجه ای را مورد تمسخر قرار بدهد، ما همه متعلق به این سرزمین هستیم.

وی ادامه داد: البته خرده فرهنگ هایی وجود دارد که گاهی آنقدر با هم متفاوتند که ممکن است وقتی یک شمالی و جنوبی با هم حرف می زنند متوجه حرف هم نشوند و نیاز به ترجمه داشته باشند اما در کل متعلق به یک سرزمین هستند.

مقدم همچنین عنوان کرد: ما لب تیغ خطرناکی حرکت می کردیم که اگر کمی بی توجهی می شد و خدایی ناکرده کار به هجو و هزل و لودگی می رفت شکل توهین پیدا می کرد و اگر از طرف دیگر خیلی از آن دور می شدیم طبیعتا اصالت کار از بین می رفت و این مرزی بود که هم در بخش لهجه ها و هم در بخش گنبد و گلدسته تلاش مان را کردیم که بسیار ظریف، نرم و با دقت از آن ها بگذریم که تعابیر بدی از میانشان در نیاید.

او وظیفه پایتخت را وحدت اقوام و شکوفا کردن روحیات، خلق وخو و فرهنگ اقوامی دانست که در تلویزیون کمتر به آنها پرداخته شده است و سپس افزود: به همین دلیل چون راجع به استان های دیگر کارهای زیادی ساخته شده بود ما مازندران را انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: وقتی ما می گفتیم می خواهیم در شمال کار کنیم همه تصور می کردند شمال یعنی گیلان؛ ما در واقع سعی کردیم از طریق خانواده ای به اسم خانواده نقی خلق و خو، روحیات، خونگرمی ها و مهمان نوازی های مردم مازندران را نشان دهیم.

کارگردان مجموعه نوروزی « پایتخت» همچنین بیان کرد: تلاش کردیم تمام وجوه خوب و زیبای مازندران را در خانواده نقی متجلی کنیم؛ در بخش جنوب هم تلاش ما بر همین اساس بوده است. به همین دلیل است که مردم مازندران به شدت این سریال را دوست دارند و ما را در این مدت تشویق کردند که ادامه اش را نیز بسازیم.

وی درباره ی اینکه سریال « پایتخت» تا چه زمانی می تواند موفق باشد به خبرنگار ایسنا گفت: تا زمانی که مردم بخواهند « پایتخت» ساخته شود و ما هم بتوانیم به قصه ها و ایده های جدیدتر و ناب تری برسیم.

 

مقدم در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه سوژه هایی مانند سوژه « پایتخت» چقدر می توانند برای مخاطب جذاب باشند؟ عنوان کرد: تجربه نشان داده است تا زمانی که ما حرفی برای گفتن داشته باشیم مردم حرف های ما را گوش می دهند ولی وقتی به ورطه تکرار بیفتیم و حرف های کم اهمیت بزنیم، طبیعی است که مخاطب با ما قهر می کند.

او خاطرنشان کرد: در مجموعه « پایتخت ۲» نیز اگر ما ابعاد تازه تری را کشف و مطرح نمی کردیم، مخاطب ما احساس می کرد که دارد وقتش را تلف می کند؛ اگر ما به ایده های ناب تری برسیم، یک قدم جلو برویم و مردم احساس کنند که باز هم دوست دارند ادامه « پایتخت» را ببینند، همچنین مسؤولان هم این نیاز را احساس کنند « پایتخت ۳» را می سازیم.

مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: جمع کردن تیم بازیگران برای « پایتخت ۲» کار خیلی سختی بود، نه اینکه انگیزه و تمایلی نداشته و یا توقعات تازه تری داشته باشند بلکه به این دلیل بود که هرکدام برای خود برنامه ریزی هایی داشتند.

وی اشاره کرد: آقای خمسه قراردادی با پروژه های دیگر داشت، خانم رامین فر قرارداد دیگری با تئاتر داشت، خود محسن تنابنده درگیر پروژه محمد رسول الله بود، آقای مهران فر در حال بازی در سریال دیگری بود و دوقلوها نیز عازم سوئد بودند. به همین دلیل تا ما بتوانیم همه آنها را جمع کنیم و به یک زمان بندی برسیم؛ واقعا کار سختی بود و به این راحتی اتفاق نیفتاد.

کارگردان « پایتخت ۱و۲ » افزود: از آنجایی که همه ی این افراد انگیزه بالایی داشتند و موفقیت « پایتخت ۱» به عنوان یک خاطره خوب در ذهن شان مانده بود، وقتی تصمیم به ساخت « پایتخت۲ » گرفته شد همه برنامه های خود را تحت شعاع « پایتخت» قرار دادند.

وی ادامه داد: دوقلوها سفر سوئد خود را کنسل کردند، تنابنده که درگیر یک پروژه سینمایی بود، برایشان تاریخ قید کرده بود که تا بعد از تاریخ قید شده در اختیار تیم « پایتخت» باشد، آقای خمسه هم که یک مسافرت کاری به استرالیا داشت، به خاطر ما یک هفته ای رفت و برگشت.

مقدم عنوان کرد: همه با یک نیروی مضاعفی دور هم جمع شدند و طبیعی است که وقتی در کنار هم قرار می گیرند به هم انرژی می دهند؛ در طول کار نیز همین طور بود و گویی همه بال پرواز دیگری می شدند، با اینکه کار به لحاظ تولید شرایط بسیار سختی داشت ولی همه با یک روحیه و انگیزه بالایی کار می کردند.

این کارگردان درباره ی علت انتقال گنبد و گلدسته به روستای سعادت شهر در استان فارس به خبرنگار ایسنا توضیح داد: من نذر داشتم که گنبد و گلدسته را بعد از پایان ساخت پایتخت به یک منطقه محروم ببرم و صاحب کامیون سریال، سعادت شهر را به ما معرفی کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ساختمانی که به عنوان مسجد در سریال نشان دادیم در واقع یک ساختمان مخروبه و متعلق به سازمان محیط زیست بود و تعلقی به ما نداشت که بتوانیم آنجا را به یک مسجد تبدیل کنیم.

مقدم ضمن با اشاره به اینکه خبر ساخت پایتخت ۳ در تاجیکستان شایعه است، عنوان کرد: معلوم نیست که پایتخت ۳ ساخته شود و اکنون اصلا به آن فکر هم نمی کنیم، همگی فعلا خسته کار هستیم.

وی ادامه داد: البته در زمان پخش « پایتخت ۱» هر کجا می رفتیم، مردم سراغ ادامه پایتخت را می گرفتند، کم کم این نیاز آنقدر جدی شد که ما هم مجبور شدیم نسبت به ساخت « پایتخت ۲» جدی تر شویم.

سیروس مقدم در پایان از توجه مخاطبان به سریال « پایتخت» تشکر کرد و افزود: با اینکه در زمان تولید « پایتخت ۲» دچار سانحه تصادف شدیم و دو نفر از تدارکاتمان آسیب دیدند اما همه با خون دل تلاش کردند تا به تولید ادامه دهند و مجموعه را برای بینندگان آماده کنند.