به گزارش پارس به نقل از فارس، سایت عربستانی نقودی در تحلیلی آورده است: ایران امروز به سطحی از قدرت موقعیت در جهان دست یافته که هرگز در تاریخ معاصرش سابقه نداشته است، این را یک مقام رسمی دیروز گفت؛ مشاور امور بین المللی مقام معظم رهبری، علی اکبر ولایتی گفت که شرایط فعلی منطقه، جهان و ایران را به قدرت عظیم رسانده است؛ ولایتی این سخنان را در گردهمایی سران عشایر استان فارس گفت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از وی گفت: « شرایط فعلی در جهان، خاورمیانه، و نیز کشور ما شرایط خاصی است، اما به لطف خدا، ایران در اوج قدرت است و هرگز تا این اندازه قدرتمند نبوده است. »

وی ادامه داد: « کشور ما در یک موقعیت قوی و قدرتمند در جهان است و در همین موقعیت است که ما بزرگترین و سیاسی ترین رویداد سیاسی یعنی انتخابات را پیش رو داریم» .

ولایتی از چهره های مهم در ایران است و تحلیلگران او را جانشین احتمالی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن می دانند.

در حالی که ولایتی از سال ۱۹۹۷ تا حد زیادی از دیدگان عمومی ناپدید شده بود و در انظار عمومی نبود؛ به تازگی حضورش در رسانه ها پررنگ شده و به نظر می رسد که ملاقات با بزرگان عشایر در قالب سفرهای دوره ای او است.

ولایتی در سخنرانی خود گفت: « هیچ کشوری در منطقه قدرت فعلی ایران را ندارد اما حفظ این قدرت به مشارکت و همکاری عمومی نیاز دارد و آینده سیاسی این کشور باید بر اساس خرد جمعی و عمومی شکل بگیرد. »

وی بیان کرد که مشکلات اقتصادی به کشور آسیب می زند اما افزود: « رفع این مشکلات امکان پذیر نیست مگر اینکه ما در خرد جمعی ملت و اتخاذ برنامه های مناسب اقتصادی مبتنی بر سخت کوشی و اقتصاد مقاومتی» .

علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه در طول جنگ ایران و عراق بود؛ او از تجربه مذاکرات آتش بس بین ایران و عراق به عنوان مثالی برای عملی بودن حفظ قدرت منطقه ای و جهانی ایران حتی در بحران کنونی یاد کرد.

وی گفت: ما برای اینکه قطعنامه تصویب و رعایت شود دو سال تمام کار کردیم و شما دیدید که ما اجازه ندادیم حتی یک وجب از سرزمین اسلامی ما را کنند. »

ولایتی رفتارش آرام و متین است، دارای سابقه قوی در مذاکرات موفقیت آمیز دیپلماتیک است و برخلاف احمدی نژاد، بعید است خشم دیگر کشورها در سایر نقاط جهان را با لفاظی های خشونت آمیز برانگیزد و همه این ها او را به عنوان گزینه ای جدی برای ریاست جمهوری دور بعد مطرح می کند.