به گزارش پارس به نقل از ایسنا محمد باقر قالیباف در این مراسم گفت: انصاف این است که با صراحت بگویم اگر امروز طرح اراضی عباس آباد در طرح جامع شهر تهران قرار گرفت و مسیر قانونی خود را طی کرده است، با همت مقام معظم رهبری این اتفاق مهم صورت گرفته است.

قالیباف در مراسم افتتاح بوستان نوروز با بیان تبریک سال نو به شهروندان حاضر در مراسم افتتاح بوستان نوروز و تبریک روز جمهوری اسلامی گفت: امیدوارم این سالی که با نام پر برکت حضرت زهرا (س) آغاز شد، سالی پربرکت و توام با شادابی، نشاط و عاقبت به خیری برای همه ملت عزیز ایران و شهروندان خوب تهرانی باشد.

وی با بیان اینکه روز ۱۲ فروردین روز بیداری ملت ایران است که در ۳۵ سال پیش توام با بیداری طبیعت شد بیان کرد: مردم ایران با حضورشان پای صندوق های رای هم بر اسلامیت و هم بر مردم سالاری دینی و جمهوریت این کشور مهر تایید گذاشتند و این افتخار نصیب ملت ایران شد که تصمیم بگیرند در سایه اسلام هم از بهره مندی مادی و هم از یک زندگی خوب برخوردار شوند تا این زندگی خوب در مسیر رشد، تعالی، شکرگزاری و عبادت خداوند بزرگ و متعال قرار بگیرد.

قالیباف اظهار کرد: خوشحالیم که در چنین روزی توفیق داریم دو مجموعه بزرگ بوستان نوروز و پارک جنگلی تلو را افتتاح کنیم تا در روز طبیعت مردم تهران بتوانند از آنها استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در غرب تهران مجموعه چیتگر و شرق تهران مجموعه سرخه حصار را داشتیم، گفت: در شمال شرقی تهران بالای اتوبان شهید بابایی در حاشیه سد مجموعه هزار هکتاری تلو آماده شده است تا مردم هر زمان که خواستند در یک محیط طبیعی به دور از زندگی پر از ترافیک و استرس اوقات خوشی را داشته باشند و بتوانند از آن بهره ببرند.

قالیباف با تشکر از مردم که از فضاهای سبز و محیط زیست شهر تهران به خوبی مراقبت می کنند، افزود: دقت مردم در حفظ و نگهداری اگر بیشتر از مجموعه مدیران شهرداری نباشد مطمئنم کمتر نیست.

شهردار تهران گفت: خداوند را شاکریم که دو مجموعه بزرگ دیگر در شهر به بهره برداری رسیده زیرا تهران به فضاهای تفرجگاهی نیاز دارد. خداوند را شاکریم که در شهرداری تهران به همت همکاران گمنامی که زحمت می کشند و فعالیت می کنند این مهم رخ داده است. برای بهره برداری از این پروژه ها چه شورایاران و چه مدیران در سطوح مختلف و چه کارگران زحمتکشی که هیچ وقت مردم آنها را ندیده و نمی شناسد و هیچ وقت جلوی هیچ دوربینی ظاهر نشده اند، همه و همه زحمت کشیده و باید از آنها تشکر کنم.

قالیباف ادامه داد: بارها شده بود که بدون اطلاع قبلی به این مجموعه سرکشی کردم و می دیدم کارگران در هوای سرد و یا هوای بسیار گرم تابستان در حال کار هستند. هیچ وقت یادم نمی رود که سال قبل در بعد از ظهر یکی از روزهای ماه مبارک رمضان که هوا بسیارگرم بود پیرمردانی بودند که در این هوا با دهان روزه آنچنان چکش بر سنگ می زدند و کار می کردند که انسان اگر دست آنها را ببوسد، کم است و چه توفیقی بالاتر از آن که خادم آنها باشد. آنها امروز در جمع ما نیستند. اگر در افتتاح هر پروژه ای بنده و امثال بنده پشت تریبون قرار می گیریم نباید فراموش کنیم مرهون زحمات این عزیزان گمنام هستیم. باید با اطمینان به شما عرض کنم اینجا را زحمت کشان گمنامی که هرگز دیده نشده اند، آماده کرده اند و در اختیار شما قرار دادند. بدون شک این زحمت آنها در پیشگاه خدا دیده می شود.

قالیباف با اشاره به اینکه قرار بود مجموعه اراضی عباس آباد برای احداث تمامی ادارات دولتی و وزارتخانه ها اختصاص یابد، اظهار داشت: بنا بود همه این تپه ها تا بزرگراه شهید حقانی به ساختمان های دولتی اختصاص یابد، اما مقام معظم رهبری تاکید کردند این تپه ها تمامی سرمایه ای است که برای شهر تهران باقی مانده است، نباید در این زمین ها ساخت و ساز صورت بگیرد. بعدا در طرح جامع و تفصیلی آمد که اراضی عباس آباد باید به عنوان یک مجتمع بزرگ فرهنگی، مذهبی، تفریحی و ورزشی برای شهر تهران باشد. اگر عنایت مقام معظم رهبری نبود مطمئنا اینجا را تماما ساختمان فرا گرفته بود و چنین فرصتی از شهر تهران گرفته می شد. جا دارد به عنوان یک خدمتگزار از دید باز ایشان تشکر کنم. ما هم به سهم خودمان تلاش کردیم این منطقه را براساس تدابیر ایشان آماده کنیم.

شهردار پایتخت با بیان اینکه بخش غربی اراضی عباس آباد یک مجموعه تفریحی است که آماده شده است، گفت: بخش شرقی با یک پل زیبا که بیش از سه سال طراحی اش زمان برد، به بخش شرقی متصل می شود که بهترین محل دید شهر تهران هست. باغ موزه دفاع مقدس، باغ هنر، باغ کتاب و مجموعه امکانات فرهنگی در بخش شرقی برای استفاده مردم احداث شده اند. در بخش جنوبی نیز مجموعه مذهبی است که متشکل از مجموعه مصلی است که طراحی اش به گونه ای است که به عنوان یک قطب فرهنگی در کشور، هر گونه فعالیت فرهنگی و مذهبی در مقیاس کشورهای اسلامی را می تواند، پوشش دهد.

وی تاکید کرد: خداوند را شاکریم که در کنار فعالیت های عمرانی از جمله ساخت تونل، مترو، حمل و نقل عمومی و… هیچ وقت از دو عنصر مهم فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و در کنار آن فضاهای تفریحی و سبز تاخیر نکرده ایم.

قالیباف با بیان اینکه هیچ گاه دلمان از کم محبتی ها نمی شکند، گفت: اگر جایی برای نیاز شهر دو تا درخت هم ضرورت پیدا می کند طبق قانون جابه جا شود، این کار را می کنیم درخت برای حیات شهر نیاز است اما گاهی برای حیات مردم شهر نیز لازم است که درخت های جابه جا شوند و به همین دلیل در روزهای آغازین امکان فنی لازم برای جابه جایی درختان را به کشور وارد کردم تا هر درخت برگ پهنی را جابه جا کنیم. امروز در پروژه های عمرانی همه درختان به محل های دیگری جا به جا می شوند. در پروژه شهید صدر ۲سال قبل وقتی بنا شد بزرگراه دو طبقه باشد، در همین ایام تمام درختان توت بزرگراه شهید صدر را ظرف مدت دو شب جابه جا کردیم، ۸۰۰ درخت توت را برداشتیم و در بوستان ولایت یک توت زار ۸۰۰ درختی ایجاد کردیم و همه آن درخت ها منتقل شدند، اما بعضی ها بداخلاقی می کنند و می گویند شبانه همه درختان را کندند و بردند اما نمی گویند کجا بردند. ما به این بداخلاقی ها عادت کرده ایم زیرا اول برای ما رضایت خدا و بعد رضایت مردم مهم است.

شهردار تهران در ادامه گفت: مردم مطمئن باشند در این دوره مدیریت شهری تصمیمان با همه همکاران بر این است که هیچ پروژه نیمه تمامی در شهر باقی نماند. من خودم یک روز فکر نمی کردم که واقعا پروژه هایی مثل بزرگراه آزادگان در جنوب تهران که سابقه ۳۰ یا ۴۰ سال بر زمین ماندن را داشت، حل و فصل شود یا هیچ وقت فکر نمی کردم که اتوبان امام علی (ع) که از داراباد و جماران شروع می شود و تا بزرگراه آزادگان باید برسد و البته بعدا به این نتیجه رسیدیم که این اتوبان باید به حرم امام (ره) و بعد از آن به ابتدای ابتدای جاده تهران-قم برسد نیز به زودی به نتیجه برسد.

قالیباف افزود: این اتوبان در ۱۴ لاین و با وجود اینکه ۲۷کیلومتر به طولش اضافه شد، به اتمام رسید. هر چند ۱۲ هزار ملک و خانه در مسیر راه بود که تملک شد تا این اتوبان ساخته شود و در ۱۳ رجب که روز تولد حضرت علی (ع) است، افتتاح شود.

وی با یاد کردن از شهدای هشت سال دفاع مقدس و کمک های معنوی آنها گفت: جنگ تمام شده بود و تازه به تهران آمده بودم. محل رفت و آمد ما در غرب تهران بود. درباره چیتگر می گفتند بنا بوده اینجا یک سدی طراحی و آماده کنند. من این صحبت ها را در سال ۶۹ می شنیدم ولی هیچ وقت فکر نمی کردم دنیا این گونه بچرخد و قرعه به نام من بخورد و به شهرداری تهران بیام و برویم سوابق را مطالعه کنیم و ببینیم نیاز است این مطالعات را تجدیدنظر و تکمیل کنیم. امروز مفتخریم که در ابتدای اردیبهشت در روز میلاد حضرت زهرا (ص) این دریاچه را در غرب تهران افتتاح بکنیم. دریاچه ای که بیش از ۱۲۰ هکتار سطح دریاچه است و بالغ بر ۶ میلیون مترمکعب آبگیری شده است و یکی از بهترین تفرجگاهای شهر تهران هست. البته معتقدیم امکان نداشت این ها به نتیجه برسد به جز با دعای مردم عزیز کشورمان و یاری پروردگار.

در سال ۹۱، هفت میلیون درخت در شهر کاشته شد / طی سالهای اخیر سرانه فضای سبز از ۹ به ۱۵ متر رسیده است

شهردار تهران همچنین در جمع خبرنگاران گفت: در مدتی که مسئولیت مدیریت شهری را برعهده داشتیم مجموعا توانستیم ۱۵۰۰ پارک را احداث و بهره برداری کنیم.

قالیباف گفت: سرانه فضای سبز شهر تهران امروز به ۱۵مترمربع به ازای هر فرد رسیده است. درواقع سرانه را از ۹ متر مربع به ۱۵ متر رسانده ایم. فکر می کنم امروز هر کس به شهر تهران نگاه کند، توسعه فضای سبز را می بیند.

وی با اشاره به مجموعه هزار هکتاری تلو اظهار کرد: توسعه فضای سبز تهران با اضافه شدن مجموعه تلو و بسیاری دیگر از مجموعه فضاهای سبز شهری که در چند سال اخیر برای آنها تلاش شده است، به این عدد استاندارد رسیده است.

شهردار تهران تاکید کرد: سعی کردیم در ایجاد فضای سبز، توزیع نرمال در سطح شهر صورت بگیرد. درواقع تلاشمان براین بوده است که توزیع عادلانه در جنوب، شمال، شرق و غرب شهر تهران داشته باشیم که این اتفاق افتاده است.

قالیباف افزود: فقط همین امسال در پایان فصل زمستان و آغاز روز درختکاری در شهر تهران ۷ میلیون درخت کاشته شد. حدود دو میلیون درخت مثمر در خانه ها و حدود ۵ میلیون درخت در سطح شهر کاشته شد. هر شهروند ما امروز در هر نقطه ای که باشد درخت ها را می بیند. به خصوص با تاکید بر درخت چنار این اتفاق در شهر تهران صورت گرفته است.