به گزارش پارس به نقل از ایسنا، معصومه آباد درحاشیه نشست "تبیین الزامات و اقتضائات جمعیت پذیری شهر تهران" افزود: هدف از سیاست‌های جمعیتی، حفظ تعادل پویای ساختار کلی جمعیت است و برای حفظ تعادل باید ملودی آرام و هماهنگ وجود داشته باشد و به صورت فصلی نیز مورد پایش قرار گیرد.

وی با اشاره به این که امروز با بحران کاهش جمعیت مواجه هستیم، افزود: این روند متاثر از روند رشد سریع و خارج از چارچوب برنامه بوده است؛ چرا که در روند برنامه نرخ باروری درسال 67 عدد 2.6 بوده است و قرار بوده که در سال 90 بتوانیم به کنترل جمعیت برسیم؛ اما متاسفانه در سال 71 این رقم به 4 درصد رسیده است و این ملودی تند سبب شد تا بحران امروز را داشته باشیم.

آباد ادامه شرایط و روند امروز درجامعه را برای آینده کشور خطرناک دانست و گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که اکثرخانواده ها تمایلی به فرزند آوری ندارند و تک فرزندی درجامعه به یک ارزش تبدیل شده است، لذا برای عبور از این ارزش و جایگزین کردن ارزش مناسب نیاز است تا در مجامع علمی و دانشگاهی به طور تخصصی به این مسئله رسیدگی شود.

‌عضو شورای شهر تهران اذعان کرد: اگر بتوان سیاست های کلی فرزندآوری را درکشور با برنامه‌های تدوین شده اجرایی کنیم و ایجاد شرایطی که خانواده‌ها بتوانند دو فرزند داشته باشند می توان مشکل امروز کشور و آینده را به راحتی رفع کرد.

آباد تشریح کرد: در بند اول سیاست‌های جمعیتی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری صراحتا به این مسئله اشاره شده است و جامعه جوان و پویا بیان شده است لذا می توان نتیجه گرفت که افزایش نرخ باروری، جامعه ای جوان و پویا برای آینده این کشور ایجاد خواهد کرد.لذا می توان نتیجه گرفت که خواسته رهبری از جامعه تنها افزایش تعدادی ایرانیان نیست بلکه کیفیت نیز در سخنان ایشان مطرح است چرا که از جامعه ای پویا سخن گفتند و این نیاز را برای جوامع فرهنگی و خانوادگی بیان می کنند.

وی با بیان این که این مشکل مختص ایران نیست ودر حال حاضر کشورهای متعددی را درگیر خود کرده است توضیح داد: زمانی که در جهان نرخ جمیعتی پایین تر از سطح جانشینی باشد و سیاست های کنترل جمعیت تغییر کند همه کشورها سعی می کنند تا روند رشد جمعیت خود را بالاتر از سطح جانشینی برسانند و بتوانند از بحران های ناشی از کاهش جمعیت نظیر افسردگی و سالخوردگی جلوگیری کنند.

عضو شورای شهر تهران گفت: بخش قابل توجهی ازجمعیت هر کشوری را مردم عادی و با درآمد متوسط جامعه تشکیل می‌دهند که در ایران نیز این افراد از سیاست های افزایش جمعیت که از جانب مقام معظم رهبری به صورت یک فرمان صادر شده است استقبال می کنند اما مسئولین نیز باید بتوانند نیازهای اقتصادی و حمایتی این خانواده ها را رفع نمایند.

آباد گفت: بسته‌های جامع حمایتی که بتواند تضمین کننده برنامه آموزشی، سلامت، تعلیم و تربیت و نیازهای اجتماعی فرد برای ازدواج و اشتغال باشد می‌تواند از مهمترین راهکارهای جذب جامعه به سمت فرزند آوری باشد درحالی که متاسفانه هنوز هیچ برنامه تدوین شده ای برای سیاست های تشویقی در دولت طراحی و اجرا نشده است.

وی فقر زدایی را اولین گام به جهت ترویج وتوسعه فرزند آوری دانست و تصریح کرد: به نظر بنده با همان سرعتی و دقتی که هزینه های زیادی برای کنترل جمعیت در ایران انجام شد اگر کار تخصصی صورت گیرد به راحتی می توان از بحران های آینده درکشور جلوگیری کرد و طی چندسال به تعداد فرزند آوری مورد نیاز رسید ولی اگر تنها حمایت ما در قالب شعار و برنامه های سطحی باشد نمی توان انتظار داشت تغییر شایانی در بطن جامعه ایجاد شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به نیازهای مختلف مردم در جامعه خاطر نشان کرد: همه ما می دانیم در حال حاضر بخش قابل توجهی از خانواده ها هنوز از مسکن مناسب برخوردار نیستند در حالی که این شاید اولین حق هر فرد باشدکه بتواند از مسکن مناسب استفاده کند به نظر بنده سیاست های تشویقی می تواندکارساز باشدکه همراه با رفع نیازهای اساسی جامعه تدوین شود به طور مثال دقت در مواردی همچون تامین مسکن برای خانواده ها و حمایت در این حوزه می تواند تاثیر گذار باشد.

آباد با اشاره به این که آمارهای درستی از وضعیت کنونی درکلان شهرها در دسترس نیست گفت: در حال حاضر بر اساس آمارها در کلان شهر تهران جمعیت سرریزی داریم که این متاثر از فرزندآوری نیست بلکه متاثر از مهاجرت های بی رویه ایست که در بسیاری از موارد حتی سکونت شبانه نیز درتهران ندارند.

وی ابراز داشت: در حال حاضر ما شاهد جمعیت سیال 2 میلیون نفری در تهران هستیم و همچنین سکونت گاه های حاشیه شهری و جمعیت های نامتجانسی که دلبستگی و مشارکتی در برنامه های شهری ندارند.

بر اساس گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، آباد افزود: مرکز مطالعات شهری تهران به عنوان بازوی مطالعاتی و مشورتی شهرداری در این حوزه وارد شده است و در حال حاضر توجه به جمعیت شهری درتهران می تواند یکی از اصلی ترین محورهای اولویت دار مرکز مطالعات باشد.