به گزارش پارس اسماعیل میران زاد در گفت وگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران برای روز طبیعت تمهیداتی را در نظر گرفته است که می توان به تهیه و توزیع مقدار قابل توجهی نایلون با علائم سازمان محیط زیست در معابر پر جمعیت به خصوص در مناطق حفاظت شده همراه با بروشور و شناسنامه مناطق، اشاره کرد.

وی افزود: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، کل محیط بانان را طی این روز در جهت همکاری با مردم به منظور استفاده و بهره برداری از طبیعت البته مشروط بر اینکه مردم نیز آسیبی را به طبیعت وارد نکنند، ملزم به همکاری کرده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: مردم باید سعی کنند از برافروختن آتش در مناطق خودداری کنند و چنانچه ناچار به استفاده شدند، پیش از ترک مکان، از مهار شدن آتش اطمینان کامل حاصل کنند.

میران زاده بیان داشت: استفاده از فضای سبز توسط مردم نباید همراه با تخریب آن باشد؛ نباید شاخه های درختان را بشکنند یا روی تنه درختان یادگاری بنویسند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: در محیط های طبیعی جانوران وحشی مشاهده می شوند؛ در این خصوص باید گفت که افراد مراقب باشند تا آرامش جانوران را به هم نزنند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه طبیعت به عنوان امانت الهی در دست ما هست، بنابراین باید به خوبی سعی شود که از این موهبت الهی حفاظت و حراست شود.

میران زاده بیان داشت: توصیه ما به مردم این است که به جز رد پا، اثری از خود در طبیعت به جا نگذارند.

وی درباره امکان ورود افراد به مناطق حفاظت شده طی این روز، بیان داشت: مناطق حفاظت شده قسمت بندی شده است؛ به طوری که بخشی از این مناطق به عنوان تفرجگاه در نظر گرفته شده است و در بخشی دیگر نیز تمرکز زیست مندان است و چنانچه مورد اشغال افراد قرار گیرد، باعث برهم خوردن نظم حیات وحش می شود.

وی متذکر شد: بر همین اساس مردم باید سعی کنند به توصیه های محیط بانان توجه کنند و از ورود به بخش های ممنوعه جداً خودداری کنند.

این مقام مسئول در خصوص نحوه برخورد با متخلفینی که در این روز به محیط طبیعی آسیب وارد می کنند، خاطرنشان کرد: قانونگذار برای این دسته از افراد مجازات در نظر گرفته است.

وی گفت: با افرادی که اقدام به شکار غیرمجاز می کنند، قطعاً برخورد جدی می شود؛ به طوری که علاوه بر جزای کیفری، پروانه حمل سلاح افراد متخلف لغو می شود.