به گزارش پارس به نقل از شهر نوشت، بوستان نوروز، فردا همزمان با روز جمهوری اسلامی در حالی افتتاح و بر تفرجگاه های تهرانی ها افزوده می شود که با بهره برداری از آن، بر سرانه فضای سبز تهران که سال قبل به ۱۵ متر مربع برای هر نفر رسید، افزوده خواهد شد. مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران در گفت و گو با شهرنوشت با اشاره به افتتاح بوستان نوروز گفت: بوستان تازه تاسیس نوروز در اراضی عباس آباد و در قسمت غرب بزگراه شهید مدرس واقع شده است و هدف از ساخت و طراحی آن علاوه بر ایجاد تفرجگاهی دیگر در شهر، آشنایی شهروندان با فرهنگ نوروز بوده است.
علی محمد مختاری افزود: خوشبختانه این بوستان توسط شرکت نوسازی اراضی عباس آباد طراحی شده است و در قسمت جنوبی بوستان آب و آتش قرار دارد که شهروندان می توانند از فضای سبز و متفاوت این بوستان بهره ببرند.

وی یکی از جاذبه های این بوستان را دریاچه آن دانست و اظهار داشت: در ساحل آن فضاهای سبز و پیست دوچرخه سواری تعبیه شده است که شهروندان می توانند در این محیط فضایی شاد داشته باشند.

مختاری با بیان اینکه بوستان نوروز یکی از طراحی های شاخص فرهنگی و هنری شهر است، اظهار کرد: در این بوستان بخش های تفریحی متعددی در نظر گرفته شده است. از آن جمله پارک اکو است که در آن سعی شده کلیه امکانات فرهنگی و ورزشی ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران در ادامه گفت: امسال کار ساخت ۱۲۰ بوستان در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است و در همین راستا تا پایان سال جاری بوستان های دیگری به شهر تهران اضافه می شود.

علی محمد مختاری افزود: هم اکنون بیش از ۲ هزار بوستان محله ای، منطقه ای و فرامنطقه ای در شهر تهران مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در ۱۶ اسفند ماه سال گذشته از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی پیرامون شهر تهران در غالب طرح کمربند سبز شهر تهران بهره برداری شد، اظهار داشت: در حال حاضر جمع توسعه جنگل کاری در غالب طرح کمربند سبز تهران به ۲۸ هزار هکتار بالغ شده است.

وی ادامه داد: در دو هفته گذشته براساس دستور شهردار تهران عملیات آماده سازی و ایجاد امکانات و تجهیزات فرهنگی و تفرحی پارک هزار هکتاری تلو در قمست شمال شرقی تهران انجام شده است تا آن هم در روز طبیعت بازگشایی شود و مورد بهره برداری شهروندان قرار بگیرد.

مختاری با اشاره به اینکه سعی داریم سرانه فضای سبز تهران را به حداقل استاندارد بین المللی برسانیم، گفت: تا پایان اسفندماه سال گذشته سرانه فضای سبز تهران به ۱۵ متر مربع برای هر شهروند رسید.

وی با پرداختن به اینکه در ابتدای راه هستیم و باید بیشتر فعالیت کنیم، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی نیمه خشک شهر تهران باید در زمینه توسعه فضای سبز مخصوصا کاشت گونه های سازگار و ماندگار تهران فعالیت کنیم که این مهم در دستور کار سازمان فضای سبز تهران قرار دارد.

مختاری افزود: امید داریم با برنامه ریزی صحیح، توزیع عادلانه فضای سبز را در همه مناطق و محله ها داشته باشیم.

بوستان نوروز آماده شده است

مدیر عامل اراضی عباس آباد نیز با اشاره به افتتاح این بوستان در روز ۱۲ فروردین ماه سال جاری، گفت: بوستان نوروز به عنوان بزرگترین بوستان پهنه غربی اراضی عباس آباد محسوب می شود و کارکرد تفریحی، فرهنگی و تفرجی برای آن در سطح فرامنطقه ای و بین المللی پیش بینی شده است.

حجت الله ملاصالحی افزود: در پهنه غربی ۶۵ هکتاری اراضی عباس آباد، بوستان نوروز با بیش از ۹۰ هزار متر مربع مساحت، بزرگترین بوستان مجموعه را تشکیل می دهد که کارکرد تفریحی، فرهنگی و تفرجی برای آن در سطح فرامنطقه ای و بین المللی پیش بینی شده است.

وی به کارکردهای بین المللی و فرهنگی بوستان نوروز در حوزه کشورهای عضو اکو اشاره کرد و گفت: در این راستا بخشی از این بوستان به نام « اکو» در نظر گرفته شده است که محلی برای معرفی آیین ها و سنت های کشورهای عضو اکو با محوریت آیین و سنت « نوروز» در تمام ایام سال خواهد بود. در واقع بوستان نوروز با کارکردهای بین المللی و فرهنگی در حوزه کشورهای عضو اکو تعریف شده و قسمتی از بوستان هم برنامه اکو در نظر گرفته شده است.

ملا صالحی با بیان اینکه این بوستان محلی برای معرفی آیین ها و سنت های کشورهای عضو اکو با محوریت آیین و سنت نوروز در تمام سال خواهد بود، تاکید کرد: بوستان نوروز بزرگ ترین بوستان پهنه غربی اراضی عباس آباد است که با وسعت حدود ۱۰ هکتار برای نوروز امسال آماده بهره برداری می شود.

مدیر عامل شرکت نوسازی عباس آباد در ادامه به احداث دریاچه بوستان نوروز اشاره کرد و افزود: دریاچه بوستان نوروز که در قطعه چهارم اراضی عباس آباد و در درون بوستان نوروز احداث شده شامل دو قسمت شمالی و جنوبی به مساحت پانزده هزار و ۵۰۰ متر مربع و عمق ۱٫۵ متر به بهره برداری رسیده است.

ملا صالحی در پایان خاطر نشان کرد: این دریاچه به شکل نقشه دریای خزر طراحی شده و همچنین پیش بینی شده تا بازی های آبی نیز بر روی این دریاچه انجام گیرد.