به گزارش پارس ناصر مقدسی در گفت وگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: سطح مناطق حفاظت شده بالغ بر ۱۰ درصد از سطح پهنه کشور است که در ۴ طبقه پارک های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده واقع شده است.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست در ادامه گفت: تالاب های کشور نیز به مناطق حفاظت شده افزوده شده است.

وی بیان داشت: مناطق حفاظت شده از این جهت حائز اهمیت هستند که دارای غنای محیط زیستی هستند.

وی ادامه داد: فلسفه مناطق حفاظت شده از این جهت است که کل تنوع زیستی و زیستگاهی کشور باید در این مناطق وجود داشته باشد ضمن آنکه باید اطمینان حاصل شود که حداقل ۱۰درصد از مناطق طبیعی کشور بکر و دست نخورده باقی مانده است.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست بیان داشت: به موجب تعهدات بین المللی تا سال ۲۰۲۰ باید سطح مناطق حفاظت شده به ۱۷درصد از سطح سرزمین افزایش داده شود.

مقدسی اضافه کرد: با برنامه ریزی هایی که در دفتر زیستگاه ها و امور مناطق محیط زیست در جریان است، مناطق مستعد که دارای معیارهای مناطق حفاظت شده باشند، شناسایی و به این مناطق افزوده می شوند.

مقدسی ابراز داشت: هم اکنون ۸۵۰هزار هکتار منطقه مورد شناسایی قرار گرفته است که چنانچه فرآیند گردش قانونی آن به خوبی پیش برود و در شورای عالی حفاظت محیط زیست تصویب شود این ۸۵۰هزار هکتار به مناطق حفاظت شده افزوده می شود.

وی یادآور شد: هم اکنون مناطق حفاظت شده بالغ بر ۱۶میلیون هکتار است.

وی ضمن ابراز امیدواری بر تصویب مناطق حفاظت شده در شورای عالی حفاظت محیط زیست، گفت: اقدامات شناسایی و مطالعاتی این مناطق به خوبی صورت گرفته است ضمن آنکه نقشه های آن نیز تهیه شده است به طوریکه افزوده شدن این ۸۵۰هزار هکتار به مناطق حفاظت شده فقط در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست است.

مقدسی خاطرنشان کرد: تصویب این مهم می تواند کشور را به سمت انجام تعهدات بین المللی یاری کند.