به گزارش پارس به نقل از فارسرضا ظهیریان  در ارومیه اظهار داشت: در پی کسب اخبار واصله مبنی بر دپوی کالای خارجی توسط فردی به هویت "اسد" در سطح شهرستان تکاب، رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران پلیس این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: ماموران انتظامی تکاب با انجام یکسری اقدامات اطلاعاتی و نامحسوس، فرد مورد نظر را شناسایی و پس از کسب مجوز قضائی در محل دپوی کالاها دستگیر شد.

فرمانده انتظامی تکاب خاطرنشان کرد: در بازرسی از محل اختفای این متهم مقدار 85 هزار و 600 نخ سیگار قاچاق در مارک‌های مختلف کشف شد.

این مسئول افزود: در این راستا یک نفر متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضائی شهرستان تکاب شد.

ظهیریان با اشاره به مرزی بودن آذربایجان غربی این استان را یکی از مستعدترین استان‌های کشور برای قاچاق انواع کالاها و سیگار عنوان کرد و ادامه داد: این موضوع سبب سنگین‌تر شدن رسالت خطیر پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز این استان شده به نحوی که ما شاهد زحمات شبانه روزی ماموران خدوم نیروی انتظامی این استان هستیم.

وی بر ضرورت مشارکت همکاری مردم با ماموران انتظامی شهرستان تکاب تاکید کرد و افزود: با توجه به هجمه دشمنان نظام انقلاب اسلامی در راستای تضعیف اقتصاد کشور و ورود کالاهای فاقد مجوز خصوصا قاچاق سیگار لازم است که مردم و سایر مسئولان کمال همکاری را با ماموران انتظامی داشته باشند و در صورت برخورد با موارد مشکوک در رابطه با قاچاق سریعا انتظامی آذربایجان غربی را از طریق تماس با پلیس 110 در جریان قرار دهند.

فرمانده انتظامی تکاب افزود: مردم و مصرف‌کنندگان سیگارهای خارجی قاچاق باید توجه داشته باشند که سیگارهای خارجی قاچاق شده از نظر وزرات بهداشت استاندارد نبوده و دارای مواد شیمایی خطرناکی برای بدن انسان هستند لذا به این افراد توصیه می‌شود که از مصرف سیگارهای خارجی قاچاق پرهیز کنند.

این مسئول، همکاری و مشارکت ارگان‌هایی همچون سازمان‌های مردم نهاد در جهت مشارکت در خصوص پیشگیری از مصرف دخانیات در جامعه را ضروری عنوان کرد و ادامه داد: در صورت به کار بردن راهبردهایی در رابطه با فرهنگ‌سازی عدم مصرف دخانیات در جامعه می‌توانیم شاهد کاهش شدید قاچاق سیگار در استان و همچنین داشتن جامعه سالم باشیم.

ظهیریان با بیان اینکه آذربایجان غربی از نظر مصرف دخانیات جزو پنج استان اول کشور قرار دارد، افزود: باید راهکارهای مهم و جدی و همچنین عملی را در رابطه با پیشگیری از مصرف دخانیات در این استان به اجرا در بیاوریم.

وی یکی از راه‌حل‌های مهم در رابطه با روش‌های پیشگیرانه مصرف دخانیات را ممنوع کردن مصرف دخانیات در مکان‌های عمومی عنوان کرد و ادامه داد: باید قبول کنیم در جامعه ما مصرف دخانیات از نظر عرف و عموم مردم همانند مصرف مواد مخدر کار زشت و ناپسندی نبوده و این موضوع بهانه برای مصرف آزادانه دخانیات در جامعه خصوصا در مکان‌های عمومی می‌شود.

فرمانده انتظامی تکاب، سنین زیر 18 سال را از جمله مهم‌ترین قربانیان مصرف دخانیات در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: باید راهکارهای عملی و برخورد جدی با افرادی که قصد فروش سیگار برای این قشر از جامعه دارند در نظر گرفته شود و فروش سیگار برای افراد زیر 18 سال ممنوع شود.

این مسئول، استفاده از برنامه‌های فرهنگی توسط مسئولان فرهنگی را مهم‌ترین راهکار پیشگیرانه در رابطه با مصرف دخانیات عنوان کرد و افزود: در صورتی که بتوانیم از مسئولان فرهنگی در این راستا استفاده کنیم تا حد قابل قبولی در راستای کاهش مصرف دخانیات در استان گام برداشته‌ایم.