به گزارش خبرنگار مهر، حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تشیع پیکر احمد اسفندیاری، نقاش و از اهالی هنرهای تجسمی با عرض تسلیت به یکایک هنرمندان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و درگذشت احمد اسفندیاری گفت: احمد اسفندیاری از هنرمندان تاثیرگذار جامعه هنری کشورمان و از پیشگامان هنر نوگرای ایران بود.

وی معتقد است زنده یاد اسفندیاری به دلیل اینکه توانسته بود گامی نو در عرصه هنرهای تجسمی برداد چهره ای آرام و فرهیخته داشت. شاه آبادی اظهار داشت: احمد اسفندیاری ضمن نوگرایی همواره بنیان های هنر بومی و اصیل ایرانی را در آثارش حفظ کرده بود. در واقع در عرصه نوگرایی با حفظ اصالت ها حرکت می کرد. او به دلیل چنین ویژگی هایی توانست همپای زمان حرکت کند و همپای زمان ضمن خلق آثاری در عرصه هنرهای تجسمی گام بردارد.

وی ادامه داد: در این سال ها او همواره در مجامع هنری شاداب و پرطراوت بود و ما در حالی سال نو را آغاز می کنیم که یک هنرمند فرهیخته دیگری را از دست داده ایم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت های خود گفت: خوشا به حال احمد اسفندیاری که در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) به خاک سپرده می شود.

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر ایران نیز ضمن سلام و خیر مقدم خدمت تمامی حاضران و تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و در گذشت احمد اسفندیاری گفت: در سال ۹۲ غمی سراغ اهالی هنرهای تجسمی آمد که غصه آنها را کامل کرد. استاد اسفندیاری در اخلاق کامل بود و من هیچگاه ندیدم که از کسی بد بگوید و یا حتی تعریف کند چرا که همواره مشغول کار خود بود.

وی افزود: هنگام برگزاری بزرگداشتی برای اهالی هنرهای تجسمی وقتی از او دعوت به عمل آوردیم به ما گفت که بزرگتر از من هم در این عرصه است، برای برگزاری بزرگداشت سراغ آنها بروید.

آقایی اظهار کرد: خرسند بودیم از این که در شهری زندگی می کنیم که اساتیدی چون جوادی پور و اسفندیاری در آن نفس می کشند و امروز باید افسوس بخوریم از این که دیگر این دو بزرگوار در میان ما نیستند.

حسین محجوری از هنرمندان عرصه نقاشی و معماری نیز در مراسم تشییع پیکر احمد اسفندیاری با بیان اینکه اسفندیاری از هنرمندان تاثیرگذار ایران بود، گفت: باید آتلیه هنرمندان موزه شود تا آثار آنها ماندگار بماند. بنده ضمن افسوس دوباره باز هم درگذشت این هنرمند بزرگ را تسلیت می گویم.

همچنین محمدابراهیم جعفری هنرمند نقاش نیز در این مراسم با بیت" گفتم تو را دوست دارم صدای مرا نقاشی کن/ دلتنگ توام اندوه مرا نقاشی کن" سخنان خود را آغاز کرد و گفت: شعری با این مطلع را پیش از این برای احمد اسفندیاری سرودم و امروز می بینیم که تا چه اندازه معنای شعر در لحظه های مختلف تغییر می کند.

وی ادامه داد: هنر یاد دادنی نیست بلکه در دل آدمی وجود دارد. اما به هر حال نیازمند این است که آموزش و پرورش فضایی برای دانش آموزان به وجود آورد تا آنها بتوانند بازی هنری خود را تقویت کنند چرا که هنر درس نیست بلکه یک بازی متعالی است.

وی در پایان صحبت های خود گفت: باید در هر شهرستانی یک موزه داشته باشیم تا مردم بتوانند از آنها الهام بگیرند.

عباس مشهدی زاده نیز آخرین هنرمندی بود که در مراسم تشییع پیکر احمد اسفندیاری به ایراد سخن پرداخت و با بیان اینکه به همه اسفندیاری ها و هنرمندان تسلیت می گویم گفت: احمد اسفندیاری از معلمان قدیمی و پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی بودند.

وی با تاکید بر این که این ننگی برای ما است که جوانان اینجا حضور ندارند ادامه داد: چرا ما تا این اندازه بی بنیان و بی دانش هستیم؟ چرا نام کوه ها و دریاهای خودمان را نمی دانیم و تا این اندازه حافظه تاریخی مان ضعیف است؟

مشهدی زاده با اشاره به اینکه حتی یک اثر هم از اسفندیاری نمی بینید که در آن تلخی ترسیم شده باشد تصریح کرد: آثار احمد اسفندیاری همواره از جنس نور بود و آفتاب.

این هنرمند مجسمه ساز ادامه داد: جعفری راست می گوید باید آموزش هنر را از کودکی به فرزندان مان آغاز کنیم تا فرهنگ آنها تقویت شود. فراموش نکنید آن چه می ماند فرهنگ و هنر است. در تاریخ از شاهان صحبت نمی شود بلکه آن چه می ماند هنر است و آورده های هنری، دانشی و پژوهشی.

وی در پایان با بیان اینکه دکتر حسابی ریاضی دان بود اما ماندگار شد چون آورده داشت افزود: بیایید فرزندان مان را دوست داشته باشیم.