به گزارش پارس به نقل از ایرنا، بعد از اجرای کنسرت های موسیقی سنتی و عرفانی در شهرهای مختلف اتریش، شب گذشته آوای موسیقی محلی ایرانی در وین پیچید.

در این برنامه که بانی آن رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش بود، گروه موسیقی ˈخایدالوˈ از استان لرستان به اجرای برنامه پرداخت که با استقبال گسترده ایرانیان و اتریشی ها مواجه شد.

در ابتدای این مراسم حسن تاجیک سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش آغاز بهار را به همگان تبریک گفت و بهترین ها را در سال جدید برای آنها آرزو کرد.

علیرضا ملکیان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش نیز ضمن تبریک سال جدید، به حاضران در این جشن خوش آمد گفت.

سپس گروه موسیقی ˈخایدالوˈ به اجرای برنامه پرداخت. این گروه که نامش از نام قدیم شهر خرم آباد، برگرفته شده است در سال ۱۳۷۵ با بهره گیری از جمعی از اساتید موسیقی لرستان و ایران زمین تشکیل شد.

گروه خایدالو در طول دوران فعالیت خود با خلق آثار فاخر موسیقایی و حضور و همچنین موفقیت در جشنواره های معتبر ملی و بین المللی همواره نام خود را به عنوان یکی از گروه های معتبر موسیقی کشور مطرح کرده است.

خواننده این گروه استاد بهمن اسکینی از خوانندگان بنام و با سابقه این استان است که از مهترین آلبوم هایی که از وی وارد بازار موسیقی شده است می توان به آلبوم آرزو به اهتمام و تنظیم استاد اردشیر کامکار وآلبوم های قدیم صیاد، روزگار، شکارچی، خاک وطن، گل رنگین و یافته، اشاره کرد.

بابک صادقی رییس انجمن موسیقی لرستان به عنوان نوازنده تنبک، حسن سالم نوازنده کمانچه، میلاد جمشیدی نوازنده سرنا، بالابان و دوزله، هادی سعادتی نوازنده دف و دایره، نوازندگان گروه خایدالو را تشکیل می دهند.

نوازندگان این گروه در تولید آلبوم های فصل شکوفه، روزگار، ملوم، نوای لرستان، تلمیت، روز جدایی و… مشارکت داشته اند.

از اجراهای بین المللی نوازندگان این گروه می توان به اجرا در کشور های انگلستان، شانگهای چین، امارات متحده عربی، قطر ارمنستان و اوکراین اشاره کرد.

گروه موسیقی خایدالو تاکنون در جشنواره های متعددی به مقام برتر دست یافته است از جمله اینکه دو بار منتخب جشنواره بین المللی موسیقی فجر در سالهای ۹۰ و۹۱ بوده و کسب مقام اول گروه نوازی جشنواره بین المللی سراج خراسان در بین ۷ کشور جهان را در کارنامه خود دارد.

در مراسم جشن نوروز در وین، علاوه بر اجرای موسیقی محلی، برنامه های شاد دیگری نیز برای حاضران اجرا شد.

گفتنی است ایرانیان هنرمند چند هفته ای است که با اجرای پی درپی موسیقی سنتی، عرفانی و محلی در شهرهای مختلف اتریش و پایتخت این کشور، بهار را به سرزمین آلپ و دانوب آورده اند.

در آستانه بهار، برگزاری کنسرت موسیقی سنتی ایرانی به رهبری استاد کیوان ساکت و همچنین برگزاری کنسرت گروه ˈشمسˈ به سرپرستی کیخسرو پورناظری، با استقبال گسترده ای در اتریش مواجه شد.