به گزارش پارس به نقل از مهر، کاهش تلفات رانندگی در سال ۹۱ مهمترین رخ داد سال گذشته در حوزه  نیروی انتظامی بود. رخ دادی که به تنهایی از کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ نفر و   وارد آمدن ۱۲ هزار ملیلارد تومان خسارت مالی به کشور جلوگیری کرد.

ابتدای سال ۹۱ بود که میزان کشته های رانندگی سال ۹۰ پس از اجرایی شدن قانون جدید راهنمایی و رانندگی به ۲۰هزار کشته رسید اماری که کاهش ۱۴ درصدی تلفات را نسبت به سال قبل ان نشان می داد. آماری که به گفته مسئولان نیروی انتظامی به ویزه رئیس پلیس راهور به علت به روز شدن قانون و همکاری مردم به دست امد و کار پلیس را برای کاهش تلفات در سال ۹۱ بسیار سخت می کند.

کاهش کشته ها از طرح نوروزی

سال ۹۱ نیز با کاهش کشته ها در طرح نوروزی آغاز شد. کاهش ۶ درصدی که در ابتدا بسیاری را راضی نکرد اما تا پایان هشتم میزان تلفات با همان ۶.۶ درصد ادامه داشت. در سالی که تصادفات و تلفات ناوگان حمل و نقل عمومی می رفت به یک بحران تبدیل شود، در ماههای پایانی سال به کنترل در آمد و باعث شد تلفات رانندگی ۱۴ درصد در ماههای پایانی سال کاهش یابد.

کمتر از ۱۹ هزار نفر کشته شدند

سال ۹۱ نیز در حوزه تلفات رانندگی  با رکوردی جدید به ثبت رسید. سالی که اگرچه مجروحان تصادفات رانندگی به علت عدم ایمنی مناسب خودروها و جاده ها و سرعت بالای رانندگی افزایش یافت اما میزان کشته ها به زیر نوزده هزار نفر رسید و پس از یک دهه افزایش تلفات رانندگی امروز با وجود تردد ۱۶ میلیون خودرو به کمتر از ۱۹ هزار نفر رسید. آماری که اگر براساس ابتدای دهه ۸۰ ادامه می یافت امسال باید ۵۵ هزار نفر باید در جاده ها کشته می شدند.

سال تصادفات حمل و نقل عمومی

سالی که می رفت به رکورد جدیدی در تصادفات تبدیل شود با افزایش تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی کام مردم را تلخ کرد. تصادف اتوبوس راهیان نور دختران بروجنی در محور ایذه به بروجن و مرگ ۲۶ دختر دانش آموز مهمترین اتفاقی بود که در نیمه دوم سال ۹۱ رخ داد. حادثه ای که خودرو، راه و راننده به عنوان مقصران اصلی معرفی شدند. البته پس از آن نیز در فاصله ۲۴ ساعت  سه تصادف دیگر در ناوگان حمل و نقل عمومی رخ داده و باعث مرگ بیش از ۴۰ نفر شد. حوادثی که بر اثر تصادف دیگر راهیان نور ۳۰ دانشجوی دختر دانشگاه سمنان مجروح شدند و همین امر باعث شد علاوه بر کنترل های ویژه روی اتوبوس ها، تردد شبانه اتوبوس های راهیان نور ممنوع شود.

در همین حال سردار مومنی در مورد برخورد با رانندگان حمل و نقل می گوید: اگر راننده ناوگان حمل و نقل عمومی در تصادف منجر به جرح و فوت مقصر شناخته شود دفترچه رانندگی اش باطل می شود. ضمن اینکه رانندگان دارای تخلفات حادثه ساز نیز باید در کلاس های بازاموزی شرکت کنند.

سال ۹۱ نیز با کاهش تلفات بیش از ۱۲۰۰ نفر در حالی به پایان رسید که  اگر سیستم امداد و نجات و درمان جاده ای نیز بهبود می یافت امسال شاهد کاهش بیش از ۴ هزار نفری تلفات رانندگی بودیم. امکانی که  می توان با بهبود جاده ها و سیستم امدادو نجات به ان دست یافت.