به گزارش خبرنگار مهر، سال تحویل امسال نیز مثل سال های دیگر مجالی برای رقابت رسانه ای شبکه های گوناگون تلویزیون بود و هر کدام از شبکه ها با تدارک برنامه های ویژه، به کار گرفتن بهترین عوامل و دعوت از جذاب ترین و متنوع ترین مهمانان درصدد جذب مخاطبان بیشتری برای برنامه های خود بودند.

آیتم سازی یک کارگردان سینما برای سال تحویل تلویزیون

از این میان شبکه سه سیما نیز همچون هر سال در تلاش برای ربودن گوی سبقت بود. در برنامه سال تحویل این شبکه شاهد ساخت یک آیتم ۱۰ دقیقه‎ ای با حضور و مشاوره سامان مقدم بودیم که مهم ترین عنصر آن چیدن سفره هفت سین با حضور بازیگران سینما و در قاب های سینمایی بود.

همچنین دیگر آیتم های برنامه چون حضور مهراوه شریفی نیا و مریلا زارعی در روستای شین و ملاقات با دختران حادثه دیده و تماشای بازیگرانی که کمتر مقابل دوربین تلویزیون برای چنین برنامه هایی می آیند از دیگر نکات جالب توجه برنامه سال تحویل شبکه سه سیما است.

در این زمینه با مدیر شبکه سه سیما و مدیر گروه اجتماعی این شبکه گپ کوتاهی زده ایم.

آغاز و پایان معنوی برنامه با حضور همسر شهید و یک سردار

مجید زین العابدین مدیر شبکه سه سیما با اشاره به استقبال مخاطبان از برنامه سال تحویل شبکه سه، ارائه آمار در این زمینه را به پایان نظرسنجی مراجع رسمی صدا و سیما موکول کرده و می‎ گوید: خوشبختانه موفق شدیم برنامه خوب و معنوی برای مردم روی آنتن بفرستیم و بازتاب ها تا این لحظه حاکی از رضایت آنها است. به ویژه مهمانانی چون همسر شهید بابایی که حضور او جذابیت هایی فوق العاده ای به همراه داشت.

وی می افزاید: همچنین پایان بندی برنامه با حضور سردار کوثری نیز قابل توجه بود. از طرفی شاهد حضور قاری نخبه قرآن که دندانپزشک نیز هست بودیم و تلاوت قرآن و اذان به صورت زنده نیز از نقاط عطف برنامه سال تحویل بود.

مدیر شبکه سه با اشاره به استقبال مردم از دکور برنامه، یادآور می شود: تا جایی که ما بازخورد داشتیم دکور و نورپردازی مورد توجه مردم قرار گرفته است. حلقه اصلی برنامه جوانان موفق و نخبگان بوده است و نکته آنکه در تلاش بودیم این افراد با خانواده هایشان حاضر شوند. همانطور که وحید شمسایی به همراه خانواده اش به برنامه آمد یا شاهد حضور قاسم رضایی با پدر و مادرش بودیم و این موضوع جذابیت برنامه را بیشتر کرده بود.

زین العابدین همچنین از حضور حجت الاسلام فرحزاد با پسر و نوه خود یاد کرده و تصریح می کند: تهیه کنندگی، آیتم های نوآورانه و چیدمان برنامه نمره خوبی از آن خود می ‏ کند. برنامه ریزی ما این چنین بود که از مجریان شبکه استفاده کنیم؛ افرادی که طی سال زحمت کشیده‎ اند و به همین دلیل سیدعلی ضیا اجرای برنامه را برعهده گرفت.

طبق گفته قائم مقام پیشین شبکه سه، گلچینی از قسمت‎ های منتخب برنامه تحویل سال برای استفاده علاقمندان بر سایت شبکه سه قرار گرفته است.

وی اظهار می کند: در برنامه امسال کمتر از حضور خوانندگان استفاده کردیم. تنها علیرضا قربانی با گروهش در استودیو برنامه حاضر شد و به اجرای موسیقی سنتی پرداخت. خواننده‎ های دیگری چون فریدون آسرایی و محمد علیزاده نیز خارج از استودیو حضور داشتند. این استفاده محدود از خوانندگان کاملا به صورت هدفمند و هوشمند بوده است.

مدیر شبکه سه در پاسخ به اینکه آیا برای حضور مهمانان مختلف به آنها مبلغی داده شده است، می‎ گوید: تصمیم ما بر این بود که مبلغی به این موضوع اختصاص داده نشود. تا جایی که من اطلاع دارم چنین اتفاقی نیفتاده است. با این حال اطلاعات دقیق در این رابطه را باید از عوامل برنامه پرسید.

تراکم مهمان‎ ها و معطل شدن چند ساعته چهره‎ ها

تراکم مهمان‎ ها موضوع دیگری است که زین العابدین به آن اشاره کرده و ادامه می‎ دهد: برخی از مهمان‎ های ما دو سه ساعت در استودیو معطل شدند تا نوبت به حضور آنها برسد. خوشبختانه افراد مختلف از قشرهای گوناگونی در برنامه بودند. پژمان بازغی، اکبر عبدی، محمدرضا شریفی نیا و سام درخشانی به همراه خانواده‎ ‏ هایشان از جمله این افراد بودند که برنامه تحویل سال را برنامه ای جذاب و خانوادگی کردند.

مدیر شبکه سه در پایان به حضور استادان اخلاق در برنامه های نوروزی شبکه اشاره کرده و می گوید: تلاش کردیم برنامه های اخلاقی را در آثار ویژه نوروز جانمایی کنیم. توصیه های ناب اخلاقی مرحوم خوشبخت قبل از اذان ظهر و وصایای آیت الله ضیاءآبادی پیش از نماز مغرب از جمله این موارد است که نیاز مردم را به عنوان یک بسته شاد نوروزی برطرف می کند. گلچینی از برنامه" سمت خدا" نیز در کنداکتور پخش نوروزی قرار گرفته است.

تنوع مهمانان و اجرا نقاط قوت برنامه

فضل الله شریعت پناهی مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما نیز درباره موفقیت این شبکه در سال تحویل نظراتی دارد: تمام هدفمان این بود که مهمانان با خانواده هایشان حاضر شوند و این اتفاق نیز رخ داد. سه شبکه جوان است و تمام طبقه ها را دربرمی گیرد.

وی می افزاید: ما همچنین از برترین های المپیک و پارالمپیک نیز برای حضور در برنامه دعوت کردیم و کارشناسان دینی و مذهبی و طیف های گوناگونی از مهمانان نیز در برنامه حاضر بودند.