به گزارش پارس به نقل از فارس، علی‎اصغر احمدی اظهار کرد: جنگل‌های منطقه واز و گزناسرای چمستان نور که از روز پنج‎شنبه هفته گذشته به احتمال زیاد به‌دلیل سهل‎انگاری رهگذران طعمه آتش شد، امشب پس از حدود سه‌روز خاموش شد.

وی با بیان اینکه به‌دلیل سخت‌گذر بودن منطقه و فاصله 3.5 ساعته محل آتش‎سوزی تا آخرین جاده ماشین‌رو، تنها وسیله ممکن برای اطفای حریق، بالگرد آب‎پاش بود، افزود: در این زمینه همکاری خوبی در اعزام بالگرد از تهران در نزدیک‌ترین پایگاه امداد و نجات هوایی به مازندران، انجام گرفت و جای تقدیر دارد اما با وجود حضور به‌موقع این بالگرد به منطقه، پس از فرود با نقص فنی مواجه شد.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با تأکید بر اینکه آتش در مناطق جنگلی نور تا ساعت 18 امروز خاموش شد، تصریح کرد: در بازدیدی که امروز داشتیم، باران اندکی در مناطق جنگلی بارید که به مهار آتش‎سوزی کمک کرد اما تعدادی از ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی در این منطقه مستقر هستند که در صورت تکرار احتمالی حادثه، به‎سرعت برای مهار آتش‎سوزی اقدام کنند.

این مسئول ضمن تقدیر از همکاری نیروهای مردمی، سپاه و بسیج و سایر ارگان‎هایی که در مهار آتش‎سوزی سهیم بودند، اظهار کرد: آتش‎سوزی بیشتر در کف جنگل بود و درختان مثمر آن‌چنان دچار خسارت نشدند، همچنین هنوز میزان دقیق خسارت مشخص نیست و به‎زودی برآورد می‎شود.

وی در پایان در پاسخ به این سئوال که چرا استان مازندران به‌دلیل داشتن جنگل‎های متعدد و سخت‎گذر همچنین وقوع آتش‎سوزی‎های متعدد جنگلی نباید دارای یک بالگرد آتش‎نشان باشد، تصریح کرد: براساس قراردادی که وزارت دفاع، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان مدیریت بحران استان‎ها به امضا رساندند، در صورت نیاز به بالگرد آتش‎نشان، این ضرورت از نزدیک‌ترین پایگاه تامین می‎شود که در حال حاضر پایگاه تهران دارای بالگرد است و به‌زودی به گلستان نیز بالگرد آب‎پاش آتش‎نشان تعلق می‌گیرد و فعلا برنامه‌ای برای اختصاص بالگرد به مازندران ندارند.

به گزارش فارس، قرار بود هم‌پوشانی خوبی بین دستگاه‎های امداد و نجات کشور برای اطفای حریق و پایش جنگل‎ها صورت بگیرد و حتی چندین میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده شد اما با وجود تصمیمات گرفته‌شده، هنوز قدم‎های نخست این برنامه برداشته نشده و در عمل می‌بینیم که از هم‌پوشانی نیز خبری نیست.