به گزارش پارس به نقل ازمشرق ، در سال‎‌های اخیر خرید آنلاین به یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای برطرف کردن نیازمندیها تبدیل شده است. در این میان  توجه به چند نکته ساده ما را از گزند آسیب‌های احتمالی ممصون می‌دارد.

 

1- هر وسیله‌ای را آنلاین تهیه نکنید.

وسایلی را به‌صورت آنلاین تهیه کنید که یک با از نزدیک دیده، یا از آن استفاده کرده باشید و از اینکه نیاز شما را برآورده خواهد کرد مطمئن شوید.

2- از سایت‌های معتبر خرید کنید

سایت‌های معتبر دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند. نماد الکترونیکی برچسبی است که منحصرا توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌‎کسب و کارهای اینترنتی احراز صلاحیت شده و قانونمند اعطا می‌شود و آرم آن به‌شکل زیر است.

 

 

سایت‌های جعلی را چگونه تشخیص دهیم؟/توصیه‌های ضروری در خرید آنلاین

 

لازم است بعد از دیدن این علامت در سایت بر روی آن کلیک کرده و ابتدا به تاریخ اعتبار و اطلاعات مندرج در آن توجه کنید. اگر اولین باری است که قصد دارید از یک سایت ناشناس دارای نماد الکترونیکی خرید کنید، ابتدا اطلاعات مندرج در سایتی که می‌خواهید از آن خرید کنید یادداشت کرده (روی آرم نماد الکترونیکی در سایت کلیک کنید) و به‌ آدرس سایت احراز هویت نماد الکترونیکی به نشانی enamad.ir/ShopList.aspx رفته و اطلاعات اعلامی در سایت را با اطلاعات ثبت شده در وب‌سایت احراز هویت مقایسه کرده و از نبودن هرگونه مقایرتی اطمینان حاصل کنید.

این کار به شما اطمینان می‌دهد اطلاعات بانکی و شخصی شما در سایت محفوظ مانده و در صورت وجود هرگونه نارضایتی می‌توانید از مراجع ذی‌صلاح خواسته خود را پیگیری کنید.

 

3- چک کردن حالت امن درگاه خرید به‌صورت"https"

 

همواره از مرورگر اینترنتی بروز استفاده کنید. زمانی که علامت "https" در بالای نوار آدرس مرورگر به رنگ قرمز نمایش داده شد به‌معنی عدم ایمنی لازم است و نباید در چنین وضعیتی به پرداخت اینترنتی اقدام کرد.

4- استفاده از رایانه و موبایل شخصی برای خرید

در صورت امکان از کافی‌نت و دستگاه‌هایی که متعلق به شما نیستند برای خرید آنلاین استفاده نکنید. در صورت ضرورت از کیبرد مجازی سیستم مذکور و در سایت بانک هم از کیبرد مجازی بانک مربوطه استفاده کنید.

 

5- آدرس درگاه انتقالی را با آدرس اصلی بانک چک کنید

 

زمانی که فرایند خرید تکمیل شد، سایت شما را به یکی از درگاه‌های پرداخت الکترونیکی منتقل می‌کند، آنگاه آدرس را کاملا با آدرس اصلی بانک مربوطه مطابقت دهید و توجه کنید که ابتدای آدرس مورد نظر باید دارای رمزگذاری "https" باشد و رنگ آن قرمز نبوده و نباید کوچکترین اختلافی با آدرس اصلی بانک داشته باشد.

  

سارقان جدید یا همان هکرها یک سایت که از نظر ظاهری کاملا مشابه سایت‌های بانک هست طراحی کرده و ضمن فریب افراد، اطلاعاتشان را سرقت می‌کنند و به طبع آن حساب فریب خوردگان خالی می‌شود.

تشخیص سایت های تقلبی چندان دشوار نیست. کافی است آدرس پرداخت الکترونیک بانک خود را به درستی بشناسید. چراکه هیچ هکری نمی تواند آن را سرقت نماید.

در انتها در هر بازه‌ای به تعویض رموز خرید اینترنتی خود بپردازید و از یک رمز برای حساب‌های مختلف خود استفاده نکنید.