به گزارش پارس به نقل از سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) رسول خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) نیز درباره نوروز به عنوان یک سنت زیبا و پسندیده بیانات و سخنان گهرباری فرموده اند و نوروز را از روزهای خود و شیعیان شان توصیف کرده اند.

پیامبر (ص) در این باره می فرمایند: اگر می‏ توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنی در راه خدا به یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید۱.

امام علی (ع) نیز فرمودند: هر روزی که در آن خداوند نافرمانی نشود، عید است۲.

امام صادق (ع) در جایی می فرمایند: هر روز ما نوروز است و نوروز، روزی است که قائم ما اهل بیت در آن ظهور می‏ کند۳.

آن حضرت همچنین درباره آمادگی برای برگزاری این روز عزیز می فرمایند: روز نوروز غسل کن و لباس پاکیزه بپوش و در حدیثی دیگر فرمودند: روز نوروز غسل کن و لباس پاکیزه بپوش و بهترین عطرها را بزن و روزه دار باش و دو نماز دو رکعتی به این نحو که در رکعت اول، سوره حمد و ۱۰ مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم حمد و ۱۰ مرتبه سوره کافرون، بخوان و در۳۹; دو رکعت دوم۳۹; نیز در رکعت اول، حمد و ۱۰ مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم، حمد و ده مرتبه معوذتین (یعنی سوره های فلق و ناس) را بخوان۴.

امام صادق (ع) در توصیف ویژگی های این روز می فرمایند: نوروز روزی است که پروردگار از بندگان پیمان گرفته است او را عبادت کنند و به او شرک نورزند و به فرستگانش ایمان بیاورند روزی که خورشید در ان طلوع کرده و هیچ نوروزی نیست مگر آن که ما در ان روز در انتظار از بین رفتن سختی ها هستیم زیرا نوروز از روز های ما و شیعیان ماست