پارس: بدون شک پیرترین پروژه عمرانی کشور آزاد راه تهران-شمال است. این پروژه که در زمان مقرر خود می توانست یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین پروژه های کشور باشد، اتمام آن به دلایل گوناگون هر روز و هر سال به تعویق افتاد.

  آغاز این بزرگراه از غرب تهران و از اتوبان شهید همت و ورودی کن بوده و پس از طی ۱۲۱ کیلومتر از میان کوه ها، تونل ها و پل های متعدد به سمت دیگر آن که آروزی ایرانیان شده یعنی چالوس می رسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پارس، ئدر سال ۷۵ بود که پروژه به بنیاد مستضعفان برای ساخت سپرده شد. در تمام ۱۷ سال گذشته پیمانکاران متعددی اعم از ایرانی و خارجی روی این پروژه کار کردند که شماری از آنها طعم بازخواست ها و طعنه های مسئولان دولتی را چشیده اند، اما در این بین وعده های دولتی ها در خصوص اعلام زمان قطعی بهره برداری از آزاد راه تهران-شمال کمتر مورد توجه قرار گرفته است و هنوز هیچ خبر و نکته امیدوار کننده ای از قطعات یک، دو و سه این بزرگراه شنیده نمی شود.

خبر افتتاح قطعه چهارم این بزرگراه که طول ۲۱ کیلومتری دارد و کوتاه ترین قطعه آن به شمار می رود از حدفاصل سه راه مرزن آباد تا چالوس واقع شده است.

قطعه چهارم این بزرگراه در آخرین وعده مسئولان قرار بود تابستان سال ۹۱ به روی خودروها باز شود. در روزهای پایانی سال ۹۱ هم رئیس جمهور قصد داشت تا خود قطعه چهارم را افتتاح کند که به دلیل هوای نامساعد در نوشهر هواپیمای احمدی نژاد نتوانست در فرودگاه به زمین بنشیند و در روز ۲۹ اسفندماه با دستور رئیس جمهور و بدون هیچ گونه تشریفاتی این بزرگراه که سروصداهای بسیاری در کشور به پا کرده بود شاهد افتتاح کوتاه ترین قطعه خود بدون تشریفات بود.

نکته جالب هم دستور رئیس جمهور مبنی بر عدم اخذ عوارض از خودروهای عبوری در بزرگراه تهران-شمال در قطعه چهارم است. این پروژه به صورت دولتی و با مشارکت بخش خصوصی ساخته می شود. بخش خصوصی هم برای کسب مقداری از هزینه های خود چشم به عوارض بزرگراهی دوخته بود که در نخستین گام این امر محقق نشد.

تاریخچه آزادراه تهران-شمال

ساخت پروژه تاریخی آزادراه تهران-شمال جهت تأمین ارتباطی مطمئن، سریع و ارزان بین منطقه شمالى و مرکزى کشور و سهولت ارتباط با کشورهاى همسایه شمالى کلید خورد. مطالعات اولیه این طرح در سال ۵۳ یعنی حدود ۳۹ سال پیش آغاز شد و بهترین طرح توسط هیئتی متشکل از وزارت راه و ترابرى و سازمان مدیریت و برنامه ریزى نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد.

سال ۱۳۵۶ ساخت این آزادراه در قالب قراردادی پنج ساله به یک شرکت فرانسوی واگذار شد، کمتر کسی تصور می کرد که ۳۵ سال بعد هنوز هم مسئولان وعده افتتاح یک قطعه آنرا می دهند. پروژه ای که وزرای متعددی از جمله ترکان، حجتی، شهید دادمان، خرم، رحمتی، بهبهانی و نیکزاد به خود دید ولی به سرانجام نرسید.

ساخت ۱۲۱ کیلومتر راه با ۱۴۵ تونل و ۹۷ پل

طول کلی این آزاد راه ۱۲۱ کیلومتر است که دارای ۲ خط در هر باند (در فرازهای تند ۳ خط) با حداکثر شیب طولی ۶ درصد در مسیر است. میانگین سرعت سیر ۸۰ کیلومتر در ساعت است.

تعداد تونلهای آزاد راه تهران-شمال (در باند رفت و برگشت) ۱۴۵ دستگاه که جمعاً به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر است که بلندترین آنها تونلهای بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی ۴۸۵۰ متر و ۶۳۵۰ متر (در هر باند) هستند.

تعداد پلهای بزرگ (در باند رفت و برگشت) جمعا ۹۷ دستگاه و طول کل آن حدود ۱۳ کیلومتر است.

ساخت این پروژه مطمئنا در آینده باعث کاهش مصرف سوخت در کشور، کاهش تلفات و صدمات جاده ای، افزایش سرعت رسیدن از تهران به شمال، کاهش بار ترافیکی محورهای کرج به چالوس، کرج به رشت و تهران-هراز خواهد بود.

ضمن اینکه ایمن بودن این بزرگراه سالانه از کشته شدگان در مسیر های شمالی کشور می کاهد.

در ادامه بخشی از وعده های بی شمار در این زمینه را که پایگاه حمل و نقل منتشر کرده می خوانید:

اردیبهشت سال ۷۶- میری، مجری وقت طرح: بخش عمده آزادراه تا سال ۸۱ افتتاح می شود و کل پروژه در کمتر از هفت سال (سال ۸۳) به اتمام می رسد.

شهریور سال ۷۹- نویدی، نماینده وزارت راه و ترابری در آزاد راه تهران-شمال اعلام کرد که به دلیل کمبود نقدینگی این آزادراه ساخته نمی شود.

دی سال ۸۰- میری مجری وقت طرح: در صورت تامین اعتبار قطعه یک آزاد راه دو ساله به بهره برداری می رسد.

خرداد سال ۸۲- خرم، وزیر وقت راه و ترابری: قطعه چهارم آزادراه تهران-شمال حد فاصل مرزن آباد تا چالوس سال آینده (۸۳) به بهره برداری می رسد.

مهر سال ۸۴- افشار، مدیرعامل وقت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور: اتمام ساخت آزادراه تهران-شمال به قرارداد و نحوه تخصیص اعتبارات آن بستگی دارد.

خرداد سال ۸۵-رحمتی، وزیر وقت راه و ترابری: قسمت پر تردد آزاد راه تهران-شمال یعنی کن به گچسر تا آخر سال ۸۷ به پایان می رسد.

تیر سال ۸۵- رحمتی، تمام تلاش ما این است که تا پایان دولت نهم (سال ۸۸) کار احداث آزاد راه تهران-شمال به پایان برسد.

مرداد سال۸۶- منتظری، مجری وقت ساخت آزادراه ها: ساخت آزادراه تهران-شمال هیچ مشکلی ندارد و توقف عملیات اجرایی این طرح واقعیت ندارد.

خرداد سال ۸۷- با پیشنهاد رئیس جمهوری کمیته ای ویژه برای رفع مشکلات و تسریع احداث آزاد راه تهران-شمال تشکیل شد.

تیر سال ۸۷-منتظری: مشکل فاینانس آزادراه تهران-شمال هنوز حل نشده است.

تیر سال ۸۷- رحمتی، وزیر وقت راه و ترابری: طرح ساخت آزاد راه تهران-شمال جزو اولویت های وزارت راه و ترابری نیست.

مرداد سال ۸۷- بهبهانی، وزیر تازه وارد راه و ترابری: کارهای اساسی آزاد راه تهران-شمال در بخش تونل و پل در حال انجام است.

تیر سال ۸۸- بهبهانی، در سال های آینده مردم می توانند ظرف ۴۰تا ۵۰ دقیقه از تهران به شمال بروند.

آذر سال ۸۹- بهبهانی، قطعه ۴ آزاد راه تهران-شمال تا اواسط سال آینده (۹۰) و قطعه یک هم در دولت دهم به پایان خواهد رسید.

اردیبهشت سال ۹۰- علی نیکزاد، سرپرست وزارت راه و ترابری: مناطق ۳ و ۴ آزاد راه تهران-شمال تا پایان سال ۹۱ افتتاح می شود و کل پروژه تا پایان دولت دهم به بهره برداری می رسد.

خرداد سال ۹۰- صادقی، قطعه ۴ آزاد راه تهران-شمال تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

تیر ۹۰- نیکزاد: بنیاد مستضعفان برای ساخت آزاد راه همکاری نمی کند.

مرداد سال۹۰- هیات وزیران برای تسریع ساخت آزادراه نخستین وزیر راه و شهرسازی ایران را به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری برای اعمال اختیارات هیات وزیران در این پروژه تعیین کرد.

بهمن سال ۹۰- صادقی، قطعه ۴ آزاد راه به طول ۲۰ کیلومتر تا پایان امسال به طور کامل به بهره برداری می رسد.

اسفند سال ۹۰- صادقی: پرونده ۳۴ ساله آزاد راه تهران-شمال توسط دولت دهم مختومه می شود.

فروردین سال ۹۱- احمد صادقی، مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل: قطعه چهارم آزادراه تهران- شمال (چالوس - مرزان اباد) تابستان امسال (۹۱) به بهره برداری می رسد.

اردیبهشت سال ۹۱- صادقی: قطعه ۴ ازاد راه نیمه نخست امسال و قطعه یک نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

خرداد سال ۹۱- نیکزاد: قطعه ۴ شهریور امسال به اتمام می رسد و مردم می توانند عید سعید فطر از این مسیر استفاده کنند.

خرداد سال ۹۱- نیکزاد: ما از ابتدا قول افتتاح قطعات یک و چهار را در دولت دهم داده بودیم.

تیر سال۹۱-نیکزاد: قول می دهیم قطعه یک آزاد راه تهران-شمال را تا پایان دولت فعلی به پایان برسانیم.

مهر سال ۹۱- صادقی: آنچه مسلم است قطعه ۴ آزادراه تهران شمال در پاییز امسال به بهره برداری خواهد رسید.

آبان سال ۹۱-صادقی: قطعه ۴ آزادراه تهران - شمال تا پایان پاییز امسال افتتاح می شود.

آبان سال۹۱ - صادقی: کنسرسیوم ایرانی وارد شده به قطعات دو و سه آزادراه تهران – شمال، برای آغاز به کار از ما شش ماه فرصت گرفته است. عملیات اجرایی این دو قطعه از ابتدای سال آینده آغاز می شود.

آذر سال ۹۱- صادقی: چند کنسرسیوم برای ساخت قطعات ۲ و ۳ اعلام آمادگی کردند که با یکی از آنها به توافق رسیدیم.

دی سال ۹۱- نیکزاد: در صورت نبود بارندگی و شرایط جوی نامناسب که مانع کار در قطعه ۴ شود، قصد داریم کار ساخت این قطعه را تا دهه فجر امسال به پایان برسانیم.

دی سال ۹۱- صادقی: به دلیل هزینه بالا چشم انداز مشخصی درخصوص قطعات ۲ و ۳ آزادراه تهران- شمال وجود ندارد.

بهمن سال ۹۱- صادقی: تا پایان بهمن ماه سال جاری قطعه ۴ آزاد راه تهران - شمال به بهره برداری می رسد.

۱۸ بهمن سال ۹۱-نیکزاد: جذب کنسرسیوم ایرانی برای ساخت قطعات ۲ و ۳ آزادراه تهران-شمال میسر نشد.

۳۰بهمن سال ۹۱-صادقی: کنسرسیوم ایرانی در حال به روز رسانی مطالعات قطعات ۲ و ۳ است و به زودی عملیات اجرایی این قطعات اغاز خواهد شد.

با توجه به وعده و وعیدهای مختلف مسئولان در سالهای اخیر درباره بزرگراه تهران-شمال، به نظر می رسد این پروژه در ۵ سال آینده نزدیک به بهره برداری باشد.